Testy osobních vozů
Škoda Fabia Combi 1.4 TDI DGS Monte Carlo – Náhrada za RS
S příchodem třetí generace zmizela z nabídky Škody Fabia ostrá verze RS a podle všeho už se ani neobjeví. Za jakéhosi nástupce, alespoň tak na první pohled vypadá, lze považovat verzi Monte Carlo. Jenže s tříválcem 1.4 TDI a sedmistupňovým DSG ztrácí část kouzla.
Škoda Fabia přišla na český trh předloni a okamžitě se vyhoupla na přední příčky v segmentu malých aut nejen u nás, ale i v Evropě. Vedle krátké verze opět nechybí ani kombi, které je velmi oblíbené nejen mezi běžnými zákazníky, ale také u firemní klientely. Vedle klasických výbavových stupňů Active, Ambition a Style opět v nabídce nechybí ani Monte Carlo.
Ať žije černá
Zatímco dřív Monte Carlo udělalo z poněkud disproporční Fabie alespoň trochu lákavé auto, v případě trojky dělá z hezkého auta ještě hezčí. A opět k tomu využívá stejný trik jako dřív – dobře dávkovanou černou barvu na ta správná místa. Třeba na vnějších zpětných zrcátkách, tmavý je i rámeček masky chladiče, plastové lemy prahů i spodní části obou nárazníků (v zadním je dokonce i jakási imitace difuzoru), černá jsou i koncová světla. Pověstnou třešničkou auta však nejsou tentokrát litá kola, ale kombinace tmavého střešního okna a zatmavených skel. Za vzhled získává Monte Carlo palec nahoru.
Sportovní flair
Hodně vydařený je také interiér, kterému vládnou skvělá sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou a perfektním bočním vedením. Hodně vydařená je i kombinace tmavých odstínů s červenou barvou, kterou najdeme třeba na bocích sedadel. Rudé je i prošití volantu či manžety řadicí páky, hodně netradiční je pak červená středová konzola. Fabia už také dostala nové audiosystémy vybavené klasickou vestavěnou navigací. Službu MirrorLink doplňují další rozhraní pro spojení auta a chytrého telefonu Android Auto a Apple Car Play.
Tříválcový návrat
Jeden z nejžádanějších motorů u první generace Fabie byl tříválec 1.4 TDI. Jeho zvuk i kultura projevu sice připomínaly traktor, jenže za ty necelé čtyři litry nafty, se kterými si tříválec pracující se vstřikováním čerpadlo-tryska vystačil, mu leccos člověk odpustil. Minulá generace už dostala čtyřválce 1.6 TDI common-rail, aby se třetí Fabia opět vrátila k objemu 1,4 l a ke třem válcům (vznikl ubráním válce z šestnáctistovky). Kultura běhu se sice proti svému předchůdci o dost zlepšila, i když pořád je ho slyšet snad až příliš, bohužel spotřeba stejná nezůstala. Naopak vzrostla, vždyť i přes velkou snahu jsme se nedostali pod 5,5 litru nafty.
Stejný, a přece jiný
To, že jsme nedokázali jezdit s tříválcem úsporně, mohlo být způsobeno i tím, že motor moc nejede. Přitom papírové parametry, 66 kW/90 k a 230 Nm, jsou docela slušné. Jenže paradoxně subjektivně jede Fabia hůř než stejně výkonný čtyřválec 1.6 TDI v těžší Octavii, se kterým se dá také jezdit za 5,5 l. Z hnacího řetězce ve Fabii tak odváděl nejlepší práci sedmistupňový automat se dvěma suchými spojkami, který se už konečně rozjíždí plynule a v kolonách neposkakuje jako dřív.
Přitvrzeno, ale rozumně
Ačkoliv mělo testované Monte Carlo nadstandardní 17“ kola i sportovní podvozek, komfort pérování byl stále velmi dobrý. Auto je sice tužší, ale pořád vás to nenutí vyhýbat se každé díře či kanálu. A to ani s naftovým tříválcem, který přední nápravu zatěžuje víc než benzinový motor.
Nejvyšší standard
Monte Carlo stojí na vrcholu nabídky Fabie, je o dalších 19 834 korun (bez DPH) dražší než nejvyšší stupeň Style. V kombinaci s karoserií kombi, 1.4 TDI a DSG se cenovka vyšplhá až na 362 727 Kč. Náš tajný tip je jeden ze dvou benzinových turbomotorů 1.2 TSI se 66 nebo 81 kW. Skvělé jsou oba, stačí ale i ten slabší.
Michal Štengl, foto autor
TECHNICKÉ ÚDAJE
Škoda Fabia Combi 1.4 TDI
DGS Monte Carlo
|
|
Motor:
|
Ř3/vznětový přeplňovaný
|
Zdvihový objem:
|
1422 cm3
|
Max. výkon:
|
66 kW (90 k)/3000-3250 min-1
|
Max. točivý moment:
|
230 Nm/1750-2500 min-1
|
Maximální rychlost:
|
184 km/h
|
Zrychlení 0-100 km/h:
|
11,3 s
|
Převodovka:
|
A7
|
Kombinovaná spotřeba:
|
3,8 l/100 km
|
Komb. spotřeba v testu:
|
5,5 l/100 km
|
Emise CO2:
|
99 g/km
|
Objem zavaz. prostoru:
|
530/1395 l
|
Pohotovostní hmotnost:
|
1135 kg
|
Celková hmotnost:
|
1665 kg
|
Rozměry d/š/v:
|
4257 x 1732 x 1488 mm
|
Rozvor:
|
2470 mm
|
Cena testovaného vozu:
|
409 504 Kč (bez DPH)
|