Testy osobních vozů

Subaru Forester e-Boxer: Vlk se nažral a koza zůstala celá

Aby mohlo nové Subaru Forester zůstat kvůli emisím CO2 v Evropě, dostalo hybridní pohon. Papírově sice snížil spotřebu, v běžném životě však až tak přínosný není. Je to škoda, protože zbytek auta je opravdu vynikající.

Podíváme-li se na pátou generaci Foresteru optikou předchůdce, zepředu a zboku se toho až tak nezměnilo. Větší proměnou prošla hlavně záď. Uvnitř ale nezůstal kámen na kameni. Přístrojová deska je totiž kompletně. Má líbivý tvar a je vyrobena z kvalitních materiálů zasluhující označení prémiové. Interiér je prostorově štědrý nejen k cestujícím vpředu, ale i k těm vzadu. Nejen rodiny s malými dětmi ocení otevření zadních dveří téměř do úhlu 90°. Víc než těch 5 l navíc v kufru, který má nyní objem 509 l, potěší pár centimetrů na šířku.

Přečtěte si také

Bezpečnost jako mantra 

Subaru je pověstné snahou o maximální bezpečnost. Forester postavený na zcela nové platformě dosáhl ve své kategorii SUV absolutně nejlepších výsledků v evropský (Euro NCAP) i japonských nárazových testech (JNCAP). Systém kamer EyeSight je nyní ještě citlivější (někdy snad až moc) a chytřejší, protože rozezná i lidi jdoucí směrem od auta. Novinkou je systém monitorující obličej řidiče (Driver Monitoring System) pracující na základě infrakamer umístěných na kapličce středového displeje. Stačí jen na pár sekund odvrátit zrak od vozovky a akustický a vizuální alarm upozorní řidiče, aby se věnoval řízení a koukal dopředu. A to i za tmy. Systém umí na základě rozpoznání řidiče nastavit komfortní systémy, jako třeba pozici sedadla a zrcátek. 

Skvělý komfort 

Nová podvozková platforma přinesla dosud nevídaný komfort pérování, který ale není vykoupený přehnanými náklony karoserie či zhoršení jízdních vlastností. Pořád platí, že symetrický pohon všech kol a krátký, podélně uložený plochý motor snižující těžiště zajišťují i poměrně vysokému Foresteru přísně neutrální jízdní vlastnosti. A díky světlé výšce 220 mm a systému X-Mode toho zvládá v terénu víc než většina navoněných SUV.

Hybrid pro hybrid 

Aby se mohl Forester prodávat v Evropě, kde budou od příštího roku strašákem pokuty za emise CO2, výrobce ho osadil hybridním pohonem. Benzinovému dvoulitru se 110 kW (150 k) a 194 Nm nově pomáhá elektromotor s 12,3 kW a 66 Nm uložený v převodovce Lineartronic. Ten sice dokáže Forester i sám pohánět, ale ne tak často jako třeba v Hondě CR-V. Tlačítko EV zde není a aktivovat elektrický pohon plynem vyžaduje velký um, a to ještě pouze mezi 20 a 30 km/h. Není se ale čemu divit, protože v kufru umístěná Li-ion baterie má kapacitu jen 0,6 kWh. Přínos elektromotoru pocítíte pouze při rozjezdu a v terénu. Ale i tak je dynamika spíš vlažná.

Těžší a menší dojezd 

Nový Forester totiž kvůli hybridu přibral 110 kg. I nadále sice umí jezdit za 8 l jako dřív, ale chce to daleko víc práce a lehčí nohu než dřív. Spíš proto počítejte s 9 l/100 km. To by mi až tolik nevadilo jako omezený dojezd do 500 km. Kvůli ochraně vysokonapěťových kabelů má Forester o 12 l menší palivovou nádrž, objem 48 l odpovídá spíš kompaktům.

Nenalomí věrnost? 

Nový Forester je kvůli hybridu opět o pár desítek tisíc korun dražší než dřív, což už může nalomit i zaryté „Subaristy“, kteří jsou nejvěrnější zákazníci. Základní cena startuje na 657 000 Kč, vrcholná testovaná výbava Executive 825 000 Kč (bez DPH).

 

TECHNICKÉ ÚDAJE
 

Subaru Forester e-Boxer Executive

Motor:
Ř4/zážehový + elektromotor
Zdvihový objem:
1995 cm3
Max. výkon:
110 kW (150 k)/
5500-6000 min-1
Max. točivý moment:
194 Nm/4000 min-1
Maximální rychlost:
188 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:
11,8 s
Převodovka:
V
Kombinovaná spotřeba:
6,7 l/100 km
Komb. spotřeba v testu:
7,5 l/100 km
Emise CO2:
154 g/km
Objem zavaz. prostoru:
509/1179 l
Pohotovostní hmotnost:
1760 kg
Celková hmotnost:
2185 kg
Rozměry d/š/v:
4625 x 1815 x 1730 mm
Rozvor:
2670 mm
Cena testovaného vozu:
825 000 Kč (bez DPH)

Přečtěte si také

Back to top button