Jak se vyhnout daňové pasti
Jak se vyhnout daňové pasti. Vrácení DPH a spotřební daně je v silniční dopravě často složité a časově náročné. Navíc vyžaduje dobrou znalost místních předpisů v dané zemi. Přesto se tento krok dopravcům vyplatí. Proč? Protože může dopravním společnostem přinést značné finanční výhody.
Jen vrácení spotřební daně může činit přibližně 0,017 až dokonce 0,09 EUR na litr paliva. Jako příklad lze uvést, že při nákupu 1 000 litrů nafty v Belgii může dopravce ušetřit téměř 192 EUR z jednoho tankování. Kdo má tedy na vrácení daní nárok a jak celý proces zvládnout co nejefektivněji? Odpověď přináší Karolina Styrcz, odbornice ze skupiny Eurowag.
Problémy v procesu vracení DPH a spotřební daně v dopravě
Složité a problematické je pro dopravní společnosti vrácení DPH ze služeb nebo zboží zakoupeného v zahraničí, jako jsou pohonné hmoty, mýtné, parkovné nebo příslušenství vozidel, a také spotřební daň z nákupu nafty. Proces komplikují zdlouhavé postupy, přísné lhůty a jazyková bariéra při jednání se zahraničními úřady. Velkým rizikem jsou i chyby v dokumentaci.
„Jedním z hlavních problémů při vymáhání DPH a spotřební daně je nutnost projít složitými administrativními postupy, které v jednotlivých zemích uplatňují daňové a celní úřady a které se liší. To znamená, že přepravní společnosti musí dobře znát místní legislativu, která vyžaduje neustálé sledování vzhledem k její časté aktualizaci. Tento proces navíc zahrnuje splnění mnoha formálních požadavků. Například v případě vrácení spotřební daně mohou být společnosti povinny předložit kompletní dokumentaci k pronajatým vozidlům spolu s ověřenými překlady, získat různá úřední potvrzení. Často musí také poskytnout podrobné informace o svém vozovém parku a vyplnit složité formuláře nebo zprávy. Proces dále komplikuje skutečnost, že komunikace se zahraničními úřady obvykle probíhá v jejich rodném jazyce, což znamená, že žadatelé musí znát i úřední jazyk příslušné země,“ říká Karolina Styrcz, vedoucí týmu pro vrácení daně ve společnosti Eurowag Group.
Karolina Styrcz také zdůrazňuje, že předkládání dokumentace vyžaduje trpělivost, opatrnost a pečlivost, protože i ta nejmenší chyba může vést ke komplikacím nebo dokonce k zamítavému rozhodnutí.
„Další velkou výzvou pro dopravní společnosti je vysoké riziko chyb v dokumentaci. I drobné nepřesnosti mohou vést k zamítnutí žádosti, takže přesnost je rozhodující. Navíc proces vracení daně trvá dlouho – u DPH obvykle 3 až 8 měsíců, zatímco vracení spotřební daně může trvat až dva roky nebo déle. Všechny tyto překážky činí z tohoto procesu značnou organizační výzvu pro mnoho dopravců, kteří často nemají dostatek interních zdrojů, aby mohli tyto záležitosti řešit samostatně,“ dodává Styrcz.
Kdo může požádat o vrácení peněz?
Při žádosti o vrácení daně v silniční dopravě je třeba splnit několik klíčových podmínek. V případě DPH za zboží a služby nakoupené v zahraničí lze o vrácení daně požádat, pokud:
- společnost je aktivním plátcem DPH v České republice nebo jiné zemi EU,
- nemá sídlo nebo stálou provozovnu v zemi, kde bylo zboží nebo služby zakoupeny,
- společnost se nezabývá výhradně prodejem osvobozeným od DPH a nevyužívá osvobození od DPH pro malé podniky – to znamená, že subjekty, které vykonávají pouze činnosti osvobozené od DPH z důvodu specifických typů transakcí nebo jejichž roční obrat nepřesahuje stanovenou maximální částku, nemají nárok na vrácení daně.
Pro vrácení spotřební daně z nákupu nafty musí být společnost registrována pod kódem činnosti 4941, který se týká silniční nákladní dopravy, nebo musí provozovat pozemní osobní dopravu pod kódem 4939. Kromě toho musí mít společnost status aktivního plátce DPH v členském státě EU, ve kterém je usazena, a nesmí podnikat ani mít oficiální zastoupení v zemi, ze které žádá o vrácení daně. Zásadní je také to, aby společnosti nepoužívaly univerzální palivové karty, protože ty nejsou pro vrácení spotřební daně akceptovány. Místo toho musí být palivové karty přiřazeny konkrétním vozidlům.
„Nejde ale o jediné podmínky, které je třeba při vracení spotřební daně splnit. Je také nutné předložit faktury za tankování nafty. Stejně důležitý je i typ vozidla, který musí splňovat zákonné požadavky. Těžká nákladní vozidla musí mít celkovou hmotnost nejméně 7,5 tuny. V případě autobusů a autokarů musí spadat do kategorie M2 nebo M3 a mít více než 8 míst k sezení. Je také nezbytné splnit všechny formální požadavky specifické pro každou zemi, které mohou zahrnovat předložení osvědčení o trvalé registraci vozidla, leasingové smlouvy nebo poskytnutí ověřených překladů příslušných dokumentů,“ říká Styrcz.
Jak získat náhradu a kolik lze ušetřit?
Při postupu vrácení DPH je třeba spolu se žádostí předložit příslušnému finančnímu úřadu všechny potřebné doklady, včetně faktur a účtenek. Je třeba poznamenat, že pravidla se mírně liší v závislosti na tom, zda má společnost sídlo v EU.
Společnosti registrované v Evropské unii podávají žádosti o vrácení DPH svému vnitrostátnímu finančnímu úřadu, který následně předá dokumentaci příslušnému finančnímu úřadu v zemi, kde byla DPH zaplacena. Na druhou stranu podniky mimo EU musí požadované dokumenty předložit přímo zemi, v níž daň vznikla, čímž se vyhnou dvojímu zdanění.
V případě spotřební daně se postup liší. Žádost o vrácení části spotřební daně zahrnuté do ceny motorové nafty je třeba podat daňovému úřadu příslušné země EU. Příslušnou sazbu oficiálně vyhlašuje celní orgán každé země a v některých případech se může lišit podle regionu. Kromě toho jsou dokumenty a podmínky pro nárok na vrácení daně definovány jednotlivými členskými státy individuálně a mohou se výrazně lišit.
Dopravní společnosti mohou ušetřit desítky až několik desítek procent zahraničních provozních nákladů. Například ve Francii (kód 4941) lze žádat o náhradu ve výši 0,1575 € za litr pohonných hmot, v Belgii je to 0,1924 € a v Itálii platí nejvyšší sazba – přes 0,21418 € za litr. Kromě toho lze získat zpět DPH, jejíž průměrná sazba se pohybuje kolem 20 % ze stejných faktur a z dalších výdajů souvisejících s dopravou.
Rychlé a jednoduché vrácení DPH a spotřební daně – jak?
Složitost postupů, náročné předpisy a dlouhá doba vyřizování mohou dopravce odradit od činnosti v této oblasti. Vyplatí se však vynaložit úsilí, protože tyto činnosti pomáhají snižovat stále rostoucí náklady. Eurowag podporuje vracení DPH z 26 zemí EU a také ze Spojeného království a Norska. V případě spotřební daně společnost pomáhá s vymáháním vratek ze sedmi zemí: Francie, Itálie, Belgie, Slovinska, Maďarska, Chorvatska a Španělska. Nejdůležitější je, že se správnou podporou mohou společnosti získat své náhrady mnohem rychleji a s menším úsilím, než kdyby tento proces řešily samostatně.
„Díky odborné pomoci nemusí dopravní společnosti rozumět všem právním nuancím ani se starat o přípravu požadovaných dokumentů pro postup vrácení peněz. Přebíráme plnou odpovědnost za vyřízení všech formalit, od přípravy dokumentace, registrace na příslušném finančním nebo celním úřadě až po zpracování žádosti a dokončení procesu vrácení peněz nebo případné podání odvolání. Řídíme také veškerou komunikaci s příslušnými daňovými úřady a jsme velmi dobře obeznámeni s právními rámci jednotlivých zemí, což nám umožňuje dokončit proces mnohem efektivněji. Stojí za zmínku, že vrácení DPH a spotřební daně lze dosáhnout také prostřednictvím námi nabízené možnosti zrychleného předfinancování. To znamená, že dopravci nemusí čekat na proplacení od příslušného finančního nebo celního úřadu, protože v případě DPH financujeme vrácení v následujícím fakturačním cyklu, v případě spotřební daně ihned po podání žádosti. Toto řešení je důležité zejména pro dopravce, protože zjednodušuje a urychluje celý proces,“ uzavírá Styrcz.