Testy osobních vozů

VDL Futura FDD2-141 – O patro víc

Patrové autobusy u nás nejsou až tak častou formou dálkového cestování.

Vůbec nejčastěji se na našich silnicích můžeme setkat s Neoplanem Skyliner nebo Setrou 431 DT. Nicméně patrový autobus má ve své nabídce i holandský výrobce VDL Bus&Coach. Krátce jsme si vyzkoušeli čtrnáctimetrovou verzi autobusu Futura FDD2.
 
Značka VDL Bus& Coach je u nás známá především díky zájezdovým autokarům Bova Futura s charakteristickým kulatým „čumákem“. Nyní se u nás poměrně v hojném počtu prohánějí dálkové dvou či třínápravové autobusy řady Futura 2 FMD2 a FHD2. Vloni do této ucelené nabídky přibyl i model FDD2 (Double Decker), určený především pro dálkovou meziměstskou, resp. zájezdovou dopravu. Jedná se o nástupce modelové řady Synergy.
 
Dvě délky a rozvory
Futura FDD2 se nabízí ve dvou, vždy třínápravových variantách. Základní provedení FDD2-130 je dlouhé 13 085 m a pojme až 84 cestujících, námi zkoušené provedení FDD2-141 je dlouhé 14 145 mm a převeze 96 pasažérů. Jelikož mají obě verze stejný přední i zadní převis 2280, resp. 3110 mm, odlišují se rozvorem 6195 a 7255 mm. Konstrukce autobusu celkem logicky těží ze synergie s modely FHD2 a FMD2. S prvně jmenovaným má například identické zadní čelo, jen logicky o něco vyšší, sdílejí i dynamicky stylizovaná koncová světla. Také u FDD2 byl zachován obloukový tvar střechy pro dodržení optimální aerodynamiky. Důležitým konstrukčním prvkem je použití lehkých sendvičových panelů na střeše, ale i na podlaze horního patra. Díky tomu se světlá výška na dolním podlaží zvýšila na 1855 mm. Sendvičové panely našly uplatnění i v dalších částech autobusu, například na stěnách toa­let. Ta se mimo jiné může pochlubit 80litrovou nádrží na odpadní vodu. Nákladový prostor umístěný za zadními koly má kapacitu 8,8, resp. 9,3 m3 u delší verze.
 
Budí respekt
Když se člověk zvyklý na linkové či běžné dálkové autobusy poprvé postaví před Double Decker, chtě nechtě budí takové setkání respekt. Čtyři metry jsou čtyři metry. Když si uvědomí, že třeba výška řady FHD2 je jen o třicet centimetrů menší, přestane se tak obávat. Po usednutí do velkého kůží čalouněného sedadla coby řidič náklaďáku poznávám ovladače z nákladních vozů DAF. Pro nováčka je velmi nezvyklá nízká pozice sezení, na kterou nejsem moc zvyklý. Přiznám se, že jsem měl trochu obavu z výhledu směrem nahoru, nicméně FDD2 má nad řidičem zkosené horní podlaží v úhlu kopírujícím přední okno. Stejně tak A-sloupek není moc široký a ve výhledu nepřekáží ani vnější zpětná zrcátka, která jsou uchycena ze shora.
 
Pohled z patra
Než jsem se však rozjel, vyšlapal jsem si pochopitelně těch pár schodů, abych si sedl do první řady a prohlédl si svět z výšky. Patrem, Skylinerem, jsem jel jenom jednou před dvaceti roky na dovolenou do Španělska, a přestože jsem si objednal místenku na privilegovaná místa, nakonec jsem se mačkal kdesi uprostřed. V tomto autobusu bylo pro kolena o poznání víc místa (možná jsem se ale trochu srazil). Samozřejmě jsem si ale nejprve sedl úplně dopředu před obří čelní sklo. Na kochání ale nebylo moc času, nehledě na to, že začalo sněžit. Takže hurá za volant.
 
Pod mosty s respektem
Pohon FDD2, která váží až 26 tun, obstarává osvědčený třináctilitrový motor DAF MX-13 375, který má dostatečný výkon 375 kW (510) i pořádnou sílu 2500 Nm v širokém spektru otáček od 1000 do 1450 ot./min. Vzhledem k tomu, že jsem jezdil sám, byl autobus hodně živý. I přes svou délku se s ním celkem dobře manévruje, průměr otáčení má 24,3 m. Mile mě překvapilo, jak tichý je autobus v rychlosti 100 km/h, žádný výrazný aerodynamický hluk (o motoru ani nemluvě) jsem neslyšel. Vzduchové měchy a dlouhý rozvor zajišťují i na dálnici D1 komfortní pérování. Kvůli vyššímu těžišti je třeba najíždět do zatáček opatrněji, docela by mě zajímalo, jak se takový autobus chová, když je horní patro obsazené. Více než kdy jindy jsem si také všímal značek označujících průjezdní výšku pod mosty. A přestože na testovací trase byly všechny minimálně 4,5 m, stejně jsem pod každým mostem zpomalil a podvědomě skrčil hlavu a očekával ránu. Jak hloupé. Na rozměry Futury FDD2 si řidič docela rychle zvykne, stejně jako na pohledy okolí.
Text: Michal Štengl,
 foto autor
 
TECHNICKÉ ÚDAJE
 
VDL Futura FDD2-141
 
Motor:
Ř6/vznětový přeplňovaný (DAF MX 375)
Zdvihový objem:
12 895 cm3
Maximální výkon:
375 kW (510 k) /1750 min-1
Maximální točivý moment:
2500 Nm/1000-1425min-1
Převodovka:
A12 (ZF AS Tronic) + ZF intarder3
Počet míst k sezení/celková kapacita:
96/96+1+1
Maximální hmotnost:
26 500 kg
Rozměry d/š/v:
14 145 x 2550 x 4000 mm
Rozvor:
7255+1855 mm
Průměr otáčení:
24 300 mm
Objem zavazad. prostoru:
9,3 m3
Maximální rychlost:
100 km/h
 
Na rozdíl od běžných autobusů řidič sedí hodně nízko.
V „suterénu“, kde je 16 sedadel, je výška stropu skoro 1,9 m.
V horním patře je 80 míst k sezení.
Schody do horního patra jsou strmé.
Prostor pro zavazadla je nad zadní nápravou a má objem 9,3 m3.
 
 

Přečtěte si také

Back to top button