Fiat Scudo – Obnovené jméno
Fiat Scudo – Obnovené jméno. Střední dodávka Fiat Scudo dlouhou dobu sdílela techniku s francouzskými vozy Citroën a Peugeot. V roce 2017 však použila techniku Renaultu, až se po šesti letech znovu vrátila ke svému jménu i kořenům.
Než se pustíme do popisu novinky, nahlédněme trochu do historie. První generace Fiatu Scudo se vyráběla v letech 2007 až 2016, přičemž technicky i vzhledově byla spřízněna s modely Citroën Jumpy a Peugeot Expert. Její nástupce ale dostal označení Talento a technicky vycházel z Renaultu Trafic. Když se však Fiat v roce 2021 stal součástí koncernu Stellantis, kam patří ještě značky PSA a Opel, bylo jasné, že tato spolupráce bude ukončena.
I proto se Fiat vrátil ke staronovému jménu Scudo a jako základ použil platformu středních dodávek, na nichž existují už čtyři modely – Citroën Jumpy, Opel Vivaro, Peugeot Expert a Toyota Proace (nepatří do Stellantisu, ale využívá jeho techniku).
Dvě délky, tři varianty
Scudo se nabízí ve dvou délkách L2 (4959 mm) a L3 (5309 mm), nejkratší L1 se už ani nedováží, a ve třech karosářských verzích Van, Polokombi a Polokombi Flexi. My jsme měli k dispozici klasickou dodávku v základní délkové variantě. Ta přepraví 5,3 m2 nákladu, který může vážit 1013, resp. 1323 kg ve variantě se zvýšenou hmotností (+21 000 Kč). Ložná plocha je dlouhá 2,5 m, se systémem Magic Cargo, což je uzavíratelný otvor v přepážce plus sklopná sedadla vpředu, dovnitř nasoukáte předměty dlouhé až 3,6 m.
Scudo má v základu jedny posuvné dveře, které jde snadno otvírat, za druhé si připlatíte 12 000 Kč. Komplet dřevěné obložení vnitřního prostoru vyjde na 24 000 Kč, lze si ale objednat jen podlahu. Nákladová hrana leží ve výšce 544 mm, se zvýšenou hmotností je o 5 mm výš, se zvýšeným podvozkem Worksite budete náklad zvedat minimálně do výšky 613 mm.
Je z čeho vybírat
Přední kola může pohánět celkem pět motorů, čtyři vznětové a jeden elektrický, všechny logicky z dílny PSA. Pro méně náročné zákazníky či výhradně městský provoz jsou určené motory 1.5 MJT ve výkonových verzích 75 a 88 kW (102 a 120 k), resp. 270 a 300 Nm. Dvoulitr MJT je k dispozici se špičkovými 130 kW (177 k)/400 Nm nebo v námi testovaném provedení s 106 kW (144 k)/370 Nm. Všechny motory standardně spolupracují se šestistupňovou manuální převodovkou, my jsme měli k dispozici skvělý měničový osmistupňový automat. Upřímně, mohutná pádla pod volantem vypadají v dodávce poněkud nepatřičně. A vlastně jsem je ani jednou nepoužil, protože automat řadí opravdu spolehlivě a logicky. A byť silný motor, hlavně s prázdným nákladovým prostorem, dokáže se Scudem pořádně zacvičit, sportovní choutky to ve mně rozhodně nevyvolalo. Co určitě potěší každého majitele, je pohled na ukazatel dojezdu. Protože s plnou nádrží tam klidně může svítit číslo kolem 900 km. Scudo má totiž 69litrovou nádrž a motor umí být mimořádně úsporný. S polovičním využitím užitečného zatížení se spotřeba pohybuje kolem 7,5 až 8 l/100 km.
Který koupit?
Zatímco dříve Scudo používalo alespoň vlastní motory, nyní je na Fiatu „italské“ jenom logo. S cenou za naši verzi leží někde mezi Peugeotem Expert (806 900 Kč) a Citroënem Jumpy (884 900 Kč), rozdíly jsou ale způsobeny hlavně odlišnou základní výbavou. Fiat navíc nyní dává k vozu zimní pneu zdarma a v základu má čtyřletou záruku.
Fiat Scudo L2 2.0 MJT AT
Motor: Ř4/vznětový přeplňovaný
Zdvihový objem: 1997 cm3
Max. výkon: 106 kW (144 k)/3750 min-1
Max. točivý moment: 370 Nm/2000 min-1
Maximální rychlost: výrobce neudává
Zrychlení 0–100 km/h: výrobce neudává
Převodovka: A8
Kombinovaná spotřeba: 7,1–8,2 l/100 km
Spotřeba v testu: 7,8 l/100 km
Pohotovostní hmotnost: 1477 kg
Celková hmotnost: 2800 kg
Objem nákl. prostoru: 5,3 (5,8) m3
Rozměry nákl. prostoru d × š × v: 2512 (3674) × 1628 (1258) × 1397 mm
Rozměry d × š × v: 4959 × 1920 × 1895 mm
Rozvor: 3275 mm
Základní cena test. vozu: 859 900 Kč bez DPH