Elektromobilita proniká i do fleetů
Se specialistou leasingové společnosti ARVAL Tomášem Kadeřábkem jsme hovořili o tom, s jakými specifiky musí počítat firmy, které si pořídí do flotily elektrická auta. Vysvětlíme, proč rostou zůstatkové hodnoty, a proč je důležité mít dobíjecí stanice s počítadlem.
Leasingová společnost ARVAL má se správou elektrických fleetů velké zkušenosti, a to především ze zahraničí. Na západ od našich hranic totiž nástup elektromobility urychlují nejen přímé pobídky na nákup, ale také mnohem výhodnější zdanění ve srovnání s konvenčními vozy. „Díky tomu vychází TCO (Total Cost of Ownership – Celkové náklady na vlastnictví – pozn. redakce) srovnatelně či lépe než u konvenčních vozů,“ poukazuje na zkušenosti ze zahraničí Tomáš Kadeřábek. U nás se neplatí silniční daň, registrační poplatky ani dálniční známka, tím však seznam benefitů končí. I výhoda bezplatného parkování s registrační značkou EL v Praze v modrých zónách je dlouhodobě nejistá. Nemáme tu žádné zdanění vozidel podle emisí CO2, proto zde zatím vychází TCO na elektroauta o něco dráž.
Povinnost i zodpovědnost
Přesto počty registrovaných elektrických aut a plug-in hybridů (PHEV) v Česku rostou. Velkou měrou se na tom podílí Škoda Auto a její cenový elektrický hit Citigo iV. Roste i obliba modelu Superb iV, což je PHEV. Firmy si tuto kategorii aut pořizují ze dvou hlavních důvodů. Hlavně u zahraničních korporátů jim to často nařizuje jejich zahraniční centrála, roste ale i počet firem uvědomujících si společenskou zodpovědnost.
„Po aféře dieselgate se změnilo uvažování firem při výběru pohonu, naftový motor už pro ně není jedinou automatickou volbou jako dřív. Začínají uvažovat i o jiných alternativách,“ upozorňuje na nový trend Tomáš Kadeřábek. „V roce 2015 byl u nás v Arvalu podíl nafty jako typu pohonu u nových vozidel nad 80 %, dnes jsme mezi 50 až 60 %. A to máme ve fleetu hodně užitkových aut, kde je nafta stále jediná volba,“ dokládá to i čísly.
Pomůžeme s výběrem
ARVAL má pro firmy nástroj, set deseti otázek, které jim pomohou s výběrem toho správného typu pohonu s ohledem na nájezd km, typ jízd, možnost dobíjení atd. Na kratší vzdálenosti se dnes klidně hodí i obyčejný hybrid, který hlavně ve městě dosahuje reálně nízké spotřeby paliva a cenově se dostává na úroveň dieselů. Jeho obliba roste na úkor CNG, hodně silná je ve fleetu v poslední době Toyota. Ta má totiž hybrid v každé modelové řadě, navíc přišla i s výkonnějšími variantami.
Součástí služeb pro firmy je ale nejen pomoc při výběru konkrétního modelu, ale i pomoc s budováním dobíjecí infrastruktury. ARVAL totiž dokáže doporučit v této oblasti spolehlivé partnery, kteří firmám pomohou.
Jak vyúčtovat dobíjení
Jeden z největších problémů se správou elektrických fleetů souvisí právě s dobíjením. Ale ani ne tak s tím, kde dobíjet, protože podle dosavadních zkušeností se ukazuje, že převládá dobíjení v práci, resp. domácí nabíjení. „Jenže jak vyúčtovat dobíjení?“ pokládá zásadní otázku Tomáš Kadeřábek. Finančnímu úřadu totiž musíte nějak vykázat, kolik elektřiny jste do auta dostali. Automobilky sice nabízejí k elektrickým autům různé aplikace, které to ukazují. Jenže ty většinou nemají funkci nějakého reportu a printscreen displeje mobilu asi moc neobstojí. Jednou z variant řešení je instalace telematiky. Jenže na elektromobilitu nejsou až na pár výjimek zatím úplně připravené. Jak přiznává Tomáš Kadeřábek, nejdále je v tomto ohledu Eurowag (více o ní píšeme na vedlejší straně). „Druhou možností je pořídit si nabíječku s měřením a reportováním spotřeby elektřiny. A to jak do firmy, tak i domů,“ radí Tomáš Kadeřábek.
Problém je i s vyúčtováním na veřejných stanicích, protože trh je extrémně roztříštěný a neexistuje zatím jediná autorita, která by platby sjednotila. Člověk tak musí mít s sebou několik RFID čipů od různých poskytovatelů. Celý trh čeká na sjednocení plateb alespoň od tří největších poskytovatelů v ČR, což jsou PRE, E.ON a ČEZ.
Umíme i operák
Už i elektrická auta a PHEV si firmy berou na operativní leasing. Jak Tomáš Kadeřábek přiznává, to je oblast, v níž se stále učí. Hlavně zpočátku se u nich špatně určovala zůstatková hodnota a ARVAL využíval zkušenosti ze zahraničí. Nastavení prvních elektromobilů tak bylo značně konzervativní. Jenže s přibývajícím počtem aut zůstatková hodnota roste, protože i díky delším dojezdům je po těchto autech poptávka i na sekundárním trhu. „Mnohem lépe už známe i servisní a další náklady, takže lze přesněji nastavit měsíční splátky,“ říká Tomáš Kadeřábek, specialista z firmy ARVAL.