IVECO BUS oslavuje 130. výročí výrobního závodu
IVECO BUS oslavuje 130. výročí výrobního závodu. Značka IVECO BUS si připomněla 130. výročí založení závodu ve Vysokém Mýtě v České republice. Od svého založení hraje závod klíčovou roli ve vývoji veřejné dopravy, a to jak na národní, tak na mezinárodní úrovni. Tento pozoruhodný úspěch je výsledkem neustálého vývoje, neochvějného odhodlání zaměstnanců a pevných vztahů navázaných s obchodními partnery.
Vysoké Mýto, hlavní závod IVECO BUS v České republice, je s celkovou plochou 355 000 m2 a roční kapacitou výroby až 5 000 vozidel, je také jedním z hlavních závodů na výrobu autobusů v Evropě.
IVECO BUS hraje v české ekonomice klíčovou roli a významně přispívá k jejímu růstu: Závod ve Vysokém Mýtě zaměstnává více než 4 400 lidí a prostřednictvím subdodávek poskytuje nepřímou práci dalším 1 700 osobám. V roce 2024 se tady vyrobilo 4 644 autobusů, z nichž 90 % bylo exportováno do 25 zemí, především v Evropě, ale i v Asii a Africe. S 42% podílem na trhu je IVECO BUS lídrem na českém trhu. V témže roce společnost také zvýšila výrobu plně elektrické řady CROSSWAY.
Ve Vysokém Mýtě se vyrábí CROSSWAY, nejúspěšnější řada autobusů IVECO BUS, která byla vyvinuta v Čechách. Vyrábí se zde také autokar EVADYS, určený pro regionální nebo celostátní linky, kyvadlovou dopravu a turistické přepravy středně dlouhých vzdáleností.
Počátky
Na počátku historie závodu stál řemeslník a podnikatel Josef Sodomka, který v roce 1895 začal ve Vysokém Mýtě podnikat. V průběhu let se podnik tohoto vizionářského českého podnikatele stal jedním z hlavních center výroby autobusů a významně ovlivnil hospodářské dějiny země prostřednictvím různých značek, které vznikly, až po IVECO BUS.

- 1895: Kolář Josef Sodomka se přestěhoval do Vysokého Mýta, kde založil kolářskou dílnu a postupně přešel od výroby kočárů k výrobě automobilů.
- 1925: Začátek zakázkové výroby automobilů. Auta se stala středem Sodomkovy výroby, kterou řídil Josef Sodomka starší; lídrem firmy se však stal jeho syn.
- In 1948: Továrna Josefa Sodomky byla znárodněna a stala se státním podnikem, přejmenovaným na Karosa, národní podnik. Výroba autobusů a autobusových přívěsů byla soustředěna do Vysokého Mýta.
- In 1952: Společnost Karosa začala spolupracovat s národním výrobcem autobusových podvozků LIAZ.
- Od roku 1962: Společnost Karosa se stala jediným výrobcem hasičských a komunálních vozidel v Československu.

- 1993: V rámci privatizace byla založena společnost Karosa a.s. a byla podepsána smlouva o průmyslové spolupráci se společností RENAULT V.I., na jejímž základě získala 34% podíl v nově vzniklé akciové společnosti. Spojení společností RENAULT V.I. a Karosa se stalo příkladem zapojení západních zemí do výroby průmyslových vozidel v České republice.
- 1999: Italská společnost IVECO a francouzská společnost RENAULT V.I. založily společný podnik s názvem Irisbus Holding SL, který získal 94 % akcií společnosti Karosa. Spojením svých aktivit vy-tvořily společnosti IVECO a RENAULT V.I. druhého největšího výrobce autokarů a autobusů v Evropě.
- 2003: IRISBUS se stal plně vlastnictvím společnosti IVECO.
- 2007: Změna názvu společnosti na Iveco Czech Republic, a. s.
- 2013: Značka IVECO BUS, která nahradila název IVECO-IRISBUS, se stala novou značkou určenou pro osobní dopravu, což znamenalo začátek nové fáze rozvoje dalších mezinárodních aktivit společnosti IVECO.
Průběžné rozšiřování a modernizace
V průběhu desetiletí se areál ve Vysokém Mýtě značně rozšířil, z původních 90 m² v roce 1895 na 7 525 m² v době znárodnění v roce 1948, a poté až na současnou rozlohu 135 000 m² zastavěné plochy. Jako průkopník v zavádění moderních technologií závod investoval velké prostředky do optimalizace svých výrobních procesů, čímž zajistil špičkovou úroveň kvality. Tento neustálý závazek k inovacím upevnil její pozici lídra v oboru a zároveň splňuje stále rostoucí očekávání trhu.

1958: Nový postup stavby karoserie
Nový postup rozdělil karoserii na dvě části, horní a dolní, které byly sestavovány ve svařovacích přípravcích. Kompletní kostra spodní části se na dalším pracovišti připevnila k již oplechované horní části karosérie. Sestavený skelet se jeřábem nasadil na podvozek a pokračoval po lince. Zavedení nových pneumatických upínacích přípravků a použití zvedacího jeřábu výrazně urychlilo výrobu a zlepšilo celkovou kvalitu vozidel.
1970: Výstavba nového závodu
Byla postavena nová karosárna a montážní dílna, která poskytuje 20 000 m² výrobních prostor a 10 000 m² pomocných prostor. V továrně se pak uplatnila modulární konstrukce panelů, která změnila výrobní proces a znamenala výrazný posun od tradičních metod výroby karoserií.
1981: Pokročilá automatizace a provozní centralizace
Pro zlepšení výrobních možností výrobní závod zavedl digitálně řízené nástroje a robotizovaná pracoviště. Kromě toho byla postavena jedenáctipatrová administrativní budova, která centralizuje řídicí činnosti.
2001: První závod na výrobu autobusů ve východní Evropě s kataforézou pro povrchovou úpravu
Ve výrobním závodě byla vybudovaná nová lakovna s kataforézou pro vyšší ochranu proti korozi, čímž se zajistila nebývalá životnost vyráběných vozidel. Kataforéza tu patří k největším svého druhu v Evropě a dokáže pojmout vozidla o délce až 15 metrů.
2002: Pro zvýšení denní výrobní kapacity byla uvedena do provozu nová montážní linka o rozloze 10 000 m².
2003: Integrace lepení oken a bočních panelů zlepšila jak estetiku, tak kvalitu hotových výrobků.
2015: Nové designové centrum
Byl otevřen nový unikátní prostor, kde si zákazníci mohou konfigurovat svá vozidla podle svých specifických potřeb. Podobně jako fyzický katalog tento prostor umožňuje zákazníkům vizualizaci, osahání a vyzkoušení materiálů všemi svými vjemy, což usnadňuje výběr nejvhodnějších možností z mnoha možných kombinací, jako jsou sedadla, potahové látky a další.
2023: Představení elektromobility
Kromě nízkoemisních verzí na stlačený zemní plyn (CNG) a hybridních verzí integroval výrobní závod do svých výrobních linek model CROSSWAY Low Entry ELEC, po kterém bude v roce 2025 následovat CROSSWAY ELEC – což potvrzuje závazek společnosti IVECO BUS poskytovat rozmanitou škálu alternativních energetických řešení pro splnění požadavků udržitelné mobility.
Přehled ikonických modelů
Tato oslava 130. výročí také nabízí příležitost zdůraznit některé z legendárních modelů zrozených ve výrobním závodě ve Vysokém Mýtě, které v průběhu desetiletí sehrály klíčovou roli ve vývoji veřejné dopravy.
1928: Z montážní linky závodu sjel první autobus. Jednalo se o vozidlo pro 14 sedících cestujících postavené na podvozku Škoda 125.
Mezi lety 1928 a 1939, Výroba karoserií se zaměřovala především na podvozky značek Škoda, Tatra, Walter a Praga. Zpočátku se vyráběly pouze unikátní kusy, později se zaváděly malé série, zejména v reakci na státní objednávky. Kromě linkových autokarů se objevily i modely pro dálkovou dopravu s luxusní výbavou, jako například Škoda 606 DN v roce 1938 a Tatra 24/58 v roce 1939.
Od roku 1940: Na podvozku Škody 706 byly vyvinuty různé varianty karoserie.
Během druhé světové války: Výroba vozu Škoda 706 NG s generátorem na dřevoplyn.
Mezi lety 1954 a 1957: Byl vyráběna horský autobus Karosa T 500 HB se třemi nápravami a vzadu uloženým motorem Tatra v samonosné konstrukci. Jeho jedinečný design ovlivnil vývoj autobusů po celá desetiletí dopředu.

Mezi lety 1958 a 1971: Legendární autobusy Škoda 706 RTO koncepčně vycházely z předchozí řady Škoda 706 RO. V letech 1958 – 1971 bylo v Karose vyrobenu 14 969 těchto autobusů v provedení pro městskou, meziměstskou a dálkovou dopravu.

Od roku 1965: Řada Š 11 byla postupně vyvíjena ve společnosti Karosa. Díky šesti hlavním prefabrikovaným panelům se model Š 11 stal světovým lídrem s 26 769 vyrobenými kusy.
1981: Řada 700 nahradila slavné modely „ŠM“. Hlavní inovací bylo přemístění motoru LIAZ ML 635 a převodovky Praga za zadní nápravu. Do roku 1999 se vyráběly městské, meziměstské, dálkové, příměstské varianty této řady s mechanickou převodovkou, také jako kloubové autobusy.

Mezi lety 1992 a 1999: Společnost Karosa vyrobila autokar LC 757 HD 12 pro uspokojení rostoucí poptávky po mezinárodní přepravě. Tento luxusní model s vyvýšenou podlahou nabízí vynikající pohodlí při jízdě na dlouhé vzdálenosti. Celkem bylo vyrobeno 98 kusů, včetně tříhvězdičkové verze se 42 sedadly pro cestující, která mohla být na požádání navýšena až na 49 míst.

1995: Společnost Karosa představila řadu 900, vylepšenou verzi řady 700. Díky modernizovanému designu nabízela tato řada vylepšený komfort, kvalitu a výkon pro bezpečnější a udržitelnější dopravu. Model Récréo, založený na řadě 900, byl prvním, který měl znatelný dopad nejen ve Francii, ale i v dalších evropských zemích.

2006: Zahájení výroby produktové řady CROSSWAY, který je určený pro městskou (s verzí Low Entry představenou v roce 2007) a meziměstskou dopravu. Tento model je v nabídce i s alternativními energiemi, jako je elektřina z baterií, biometan, palivo XTL a B100. Díky své spolehlivosti a všestrannosti se s více než 65 000 vyrobenými kusy stal lídrem v meziměstské dopravě v Evropě. Každý druhý meziměstský autobus prodaný v Evropě je CROSSWAY. Modely CROSSWAY získaly řadu prestižních ocenění, včetně čtyř titulů „Udržitelný autobus roku“: V roce 2018 s modelem Low Entry CNG, v roce 2020 s modelem CROSSWAY CNG, v roce 2023 s modelem CROSSWAY Low Entry CNG Hybrid kompatibilním s bioplynem a v roce 2024 s elektrickým modelem CROSSWAY Low Entry ELEC.

Od roku 2022: Závod ve Vysokém Mýtě je výhradním výrobním místem pro model EVADYS. Jedná se o všestranný autokar, kompatibilní s palivem XTL a je ideální pro všechny druhy přeprav, od kyvadlové dopravy, přes přepravu určenou pro školní výlety nebo pravidelné linky, až po turistické zájezdy.

2023: Zahájení sériové výroby modelu CROSSWAY ELEC, který se opírá o spolehlivé prvky, díky nimž je řada CROSSWAY úspěšná od svého uvedení na trh. Navíc v sobě tento model zahrnuje všechny výhody elektromobility pro splnění požadavků na dekarbonizaci školní a meziměstské dopravy.