Motorismus

K výzvě století se přidal i Continental

Společnost Continental chce do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality. Chce se k tomu dopracovat i za pomoci odvážných inovací v podobě alternativního kaučuku z pampelišek, v prodlužování životnosti pneumatik, ve snižování emisí a použití vody ve výrobě ale také nových, stoprocentně recyklovatelných filtračních systémů.

Výsledkem dlouholeté tvrdé práce koncernu je, že Continental už dnes spotřebuje o 55 procent méně vody a o 17 procent méně energie na metrickou tunu vyrobených pneumatik, než činí průměr v oboru. Jako cíl si Continental předsevzal do roku 2030 dosáhnout úspory dalších 20 procent.

Přečtěte si také

Přechod na uhlíkovou neutralitu obecně znamená úsilí o dosažení rovnováhy mezi emisemi uhlíku a jejich pohlcováním z atmosféry do takzvaných uhlíkových „zachytávačů“. Takto se označují všechny přírodní nebo uměle vytvořené systémy, které pohlcují více uhlíku, než ho vyprodukují. Continental se rozhodl uhlíkové neutrality dosáhnout několika progresivními kroky.

Kaučuk z pampelišky sníží emise při přepravě

Z celosvětové produkce se více než 70 procent kaučuku využívá na výrobu pneumatik do aut, kamionů a letadel. Přírodní kaučuk se získává z kůry kaučukovníku, rostoucího v tropických oblastech, označovaných také jako „kaučukový pás“. Poptávka po něm v automobilovém odvětví, ale i v dalších oborech roste. Je stále náročnější ji uspokojit.

Continental se proto rozhodl hledat nové ekologické alternativy. Po prvních velkých úspěších a oceněních ve výzkumu otevřel v roce 2018 experimentální laboratoř „Taraxagum Lab Anklam“. Zde probíhá další výzkum pěstování a zpracování asijských pampelišek. Právě zpracováním kořene tohoto druhu pampelišky se získává guma, která je plnohodnotnou kvalitativní náhradou exotického kaučukovníku. Kaučuk získávaný z pampelišky nazvali výzkumníci podle latinského pojmenování pampelišky – Taraxagum.

Z kořene asijských pampelišek lze získat gumu, která dokáže nahradit kaučuk (FOTO: Continental)

Continental chce pampeliškový kaučuk využívat i při výrobě pneumatik pro osobní automobily. Jeho uplatnění v sériové výrobě se dočkáme již v následující dekádě. Ve společnosti Continental se použití přírodní gumy z kořenů pampelišky již osvědčilo v prototypech pneumatik a úchytů motorů.

Dlouhodobým cílem projektu je pokrýt rostoucí poptávku po přírodním kaučuku. Asijskou pampelišku, která se při výrobě používá, lze pěstovat na dosud nevyužité půdě po celé Evropě v oblastech s mírným podnebím. Zkrátí se tak přepravní trasy, což výrazně přispěje k snížení uhlíkové stopy při logistice.

Delší život pneumatik chrání zdroje

Opětovné využití opotřebovaných věcí a nevytváření nového odpadu znamená v případě dosahování uhlíkové neutrality nezbytný krok. Touto cestou jde jako odpovědný výrobce i koncern Continental a jeho značky v Česku a na Slovensku. Proto koncern zkoumá a dále technologicky vylepšuje způsoby, vedoucí k znásobení hodnoty ojeté pneumatiky. Jeden z důležitých procesů v tomto směru představuje i protektorování, které výrazně prodlouží život ojeté pneumatiky, přičemž šetří životní prostředí i finanční zdroje uživatelů. Koncern Continental rovněž pracuje na projektu výroby protektorů, určených pro osobní vozidla.

„Během protektorování se běhoun, tedy vrchní část pneumatiky, nahradí novým. Nosná část pneumatiky, tedy její kostra, zůstává. Podmínkou pro takovou obnovu pneumatiky je nepoškozená kostra pneumatiky. Jelikož se na pneumatikách tímto způsobem obnovují pouze nezbytné části, jde skutečně o velmi ekologický přístup,“ vysvětluje Magda Nagy, ředitelka Divize marketing ve společnosti Continental Barum.

Všechny protektorované pneumatiky podléhají přísné kontrole, a dokonce procházejí stejnými výkonnostními a bezpečnostními testy jako nové pneumatiky před uvedením do prodeje.

Dalším krokem k dosažení odvážných ekologických cílů je využití inovativního systému ContiLifeCycle. Continental jeho prostřednictvím integruje propojení mezi novou pneumatikou, precizním sběrem a tříděním koster a následným protektorováním. Cílem je efektivně využívat základní konstrukci pneumatiky, aby se její potenciál projevil naplno. Tento způsob jednak předchází zbytečnému zvyšování počtu nových pneumatik a jednak přispívá k udržitelnosti zdrojů a životního prostředí.

Snižování nákladů ve výrobě

Ekologické inovace čekají i testovací okruh Contidrom, který se nachází ve Wietze nedaleko Hannoveru. V průběhu roku 2022 se plánuje zde instalovat simulátor typu Driver-in-the-loop (DIL), díky kterému bude možné vývoj a testování nových pneumatik realizovat ekologičtěji a rovněž v souladu se strategií udržitelnosti.

Tímto krokem společnost přenese vývoj pneumatik do virtuálního prostoru. Znamená to důležitý posun k snížení uhlíkové stopy, protože takto se namísto reálné dráhy budou pneumatiky testovat v simulátoru, kde není třeba spalovat pohonné látky a řešit další logistiku. S pomocí vysoké mobility poskytne simulátor profesionálním testovacím jezdcům pocit jízdy jako na skutečné testovací dráze. Jezdci si tedy mohou vyzkoušet vyvíjené pneumatiky na širší škále testovacích scénářů a jízdních situací.

Ekologickými filtry k vyšší efektivitě motoru

Neustálý technologický vývoj vede ke stále vyššímu výkonu vozidel. Nové technologie pomáhají snižovat i spotřebu paliva a emise. V duchu tohoto trendu přináší i Continental nová řešení olejových filtrů, vyrobených ze stoprocentně recyklovatelných materiálů. Filtry se vyznačují vysokou účinností, umějí zachytit všechny nečistoty obsažené v oleji, což motoru umožňuje pracovat co nejefektivněji.

Přečtěte si také

Back to top button