Motorismus

Mercedes-AMG E 53 HYBRID

Mercedes-AMG E 53 HYBRID. S novým vozem Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ dodávaným v provedení sedan nebo kombi zařazuje sportovní značka z Affalterbachu do nabídky nové plug-in hybridní modely. Jejich předností je kombinace obdivuhodného výkonu a jízdní dynamiky s dlouhým dojezdem na elektřinu.

Spojení 3,0litrového šestiválcového řadového motoru a trvale buzeného synchronního elektromotoru zajišťuje maximální systémový výkon 430 kW (585 k) a v režimu RACE START dokonce 450 kW/612 k, maximální systémový točivý moment dosahuje 750 Nm. Tomu odpovídá dynamika: zrychlení z 0 na 100 km/h proběhne za 3,8 sekundy (sedan s funkcí RACE START jako součást volitelné sady AMG DYNAMIC PLUS). Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 280 km/h (sedan s volitelnou sadou AMG Driver). Výhradně na elektřinu je možné dosáhnout rychlosti až 140 km/h.

Přečtěte si také

Elektromotor o výkonu 120 kW je z důvodu úspory místa integrován do převodovky AMG SPEEDSHIFT TCT 9G. Vysoký výkon této pohonné jednotky je dosažen technologií trvale buzeného vnitřního synchronního rotoru. Maximální točivý moment elektromotoru 480 Nm je k dispozici od první otáčky a zajišťuje vysokou agilitu již během rozjezdu. Trakční akumulátor s napětím 400 V disponuje celkovou kapacitou 28,6 kWh a nachází se v zadní části pod podlahou zavazadlového prostoru. Využitelná kapacita činí 21,22 kWh, protože část energie je vždy uchovávána v záloze pro podporu zrychlení a tím i vysoce dynamickou jízdu. Vysokonapěťový akumulátor i tak umožňuje dojezd na elektřinu i více než 100 kilometrů.

Pro nabíjení střídavým proudem je ve voze nabíječka s výkonem 11 kW. Vedle toho je na přání k dispozici 60kW palubní rychlonabíječka pro stejnosměrný proud. To umožňuje doplnění energie z 10 % na 80 % kapacity za přibližně 20 minut. Výkon rekuperace dosahuje až 120 kW. Při zvolení jízdního režimu DAuto systém automaticky upravuje účinnost rekuperace v závislosti na dopravní situaci. Řidič může úroveň rekuperace ovlivnit ve třech úrovních pomocí pádel pod volantem. V režimu D- lze vůz ovládat „jedním pedálem“: pokud řidič sundá nohu z plynu, rekuperací zpomalí do té míry, že brzdový pedál není většinou potřeba použít.

Mercedes-AMG E 53 HYBRID

Základem sportovní a hospodárné jízdy je osvědčený 3,0litrový řadový šestiválcový přeplňovaný motor AMG. Ve voze E 53 HYBRID 4MATIC+ poskytuje výkon 330 kW (449 k). Oproti předchozímu provedení v modelu E 53 řady W213 to znamená nárůst o 10 kW (14 k). Ke zvýšení výkonu přispívá řada softwarových a technických opatření. Mezi ně patří nové výfukové turbodmychadlo twin-scroll s vyšším plnicím tlakem (1,5 baru místo dosavadních 1,1 baru). Aktualizace také obsahuje nově naprogramovaný software, přídavný chladič a ještě jeden chladič umístěný u levého podběhu. Výsledkem je ještě rychlejší odezva motoru o objemu 3,0 l na povely plynového pedálu a mimořádně dynamické reakce.

Vyztužený skelet karoserie s mnoha zlepšeními

Skelet karoserie získal na mnoha místech dodatečné vyztužení, aby plně odpovídal mimořádnému výkonu pohonného ústrojí. Rozpěrná tyč mezi uchycením předních pružicích vzpěr zpevňuje přední stavbu a umožňuje lépe vzdorovat příčným silám v zatáčkách. Výztuha pod motorem zvyšuje přesnost řízení zvýšením torzní tuhosti přední části. S podélnými nosníky je spojena přídavnými vzpěrami. Na zadní nápravě zajišťují větší stabilitu a přesnost vedení kol přídavné vzpěry uchycené od podélníků směrem dozadu.

Designové prvky výhradně pro AMG a hybridní provedení

Nový Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ lze rozpoznat podle mnoha osobitých designových prvků. Maska chladiče AMG s vertikálními lamelami je standardně osvětlená. Rozšířené přední blatníky (plus jedenáct milimetrů na každé straně ve srovnání se standardním vozem Třídy E) vytvářejí prostor pro větší rozchod kol na přední nápravě. Dalšími výlučnými prvky AMG jsou výrazně tvarované vstupy vzduchu, každý se dvěma svislými lamelami, a uprostřed umístěný spoiler ve tvaru písmene A. Velký otvor dole uprostřed směřuje vzduch do přídavného chladiče, který je rovněž vyhrazen jen vozům AMG. Nechybí ani vnější otvor pro chladič umístěný u podběhu kola.

Z boku je charakteristická kombinace splývavých ploch bez okrajů, včetně zapuštěných klik dveří. Přední i zadní blatníky kol propojují sportovní prahy AMG. Kola z lehké slitiny, která jsou díky rozšířenému rozchodu téměř v jedné rovině s karoserií, zdůrazňují sílu a dynamiku. V mohutné zádi zaujmou uhlazená a horizontálně propojená zadní světla LED s nápadnou grafikou ve stylizovaném znaku třícípé hvězdy. Toto uspořádání ještě zdůrazňuje celkovou šířku karoserie. Vše korunuje zvýrazněná odtrhová hrana AMG na víku zavazadlového prostoru (u sedanu) a zadní nárazník AMG s difuzorem a dvěma kulatými dvojitými koncovkami výfuku po obou stranách.

Na předních blatnících a na zádi najdeme označení určená pro hybrid, která odkazují na elektrifikovaný pohon. Model E 53 HYBRID 4MATIC+ se standardně dodává s 19palcovými koly z lehké slitiny. Volitelně jsou k dispozici také kola o průměru 20 palců a kovaná kola o průměru 21 palců.

Plně variabilní pohon všech kol AMG Performance 4MATIC+

Sériově dodávaný pohon všech kol poskytuje optimální trakci za různých podmínek. Zajišťuje vysokou jízdní stabilitu a bezpečnost jízdy na suché vozovce i na mokré nebo zasněžené silnici. Elektromechanicky ovládaná spojka rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola zcela variabilně v závislosti na zvoleném jízdním programu a adhezních podmínkách. To zajišťuje maximální trakci, jízdní dynamiku a bezpečnost za všech okolností.

Nově vyvinutý a naladěný podvozek AMG RIDE CONTROL

Vývojový tým AMG vyvinul a vyladil pérování AMG RIDE CONTROL s ocelovými vinutými pružinami a adaptivními nastavitelnými tlumiči speciálně pro požadavky vozu E 53 HYBRID 4MATIC+, a to s použitím zcela nové techniky i softwaru. Podvozek nabízí vyváženou kombinaci adekvátní akustické izolace pro čistě elektrickou jízdu v kombinaci s velmi sportovním charakterem typickým pro AMG. Nezávisle zavěšená přední kola mají větší rozchod kol než standardní provedení vozu Mercedes-Benz Třídy E. Větší stabilitu a odklon pro precizní vedení zadních kol zajišťují tužší elastokinematická lůžka ramen zadní nápravy.

Pérování se zvláště sportovním laděním kombinuje vynikající jízdní dynamiku s vysokým jízdním komfortem. Charakteristika tlumení se přizpůsobuje aktuální jízdní situaci a stavu vozovky na každém kole zvlášť. Rychlá a přesná reakce probíhá zásluhou samostatných ventilů jak pro stlačení, tak uvolnění pístů v tlumičích. Charakteristiku tlumičů lze navíc nastavit ve třech úrovních: Comfort, Sport a Sport+, což umožňuje výrazné odlišení mezi vysokým komfortem vyžadovaným na dlouhých vzdálenostech a sportovním stylem jízdy.

Nového naladění se dočkal také software. Nastavení podvozku, stabilizačního systému ESP, plně variabilního pohonu všech kol AMG Performance 4MATIC+ a řízení, které je přizpůsobeno hybridnímu pohonu, umožňuje vyvážený a bezpečný, ale také dynamický a velmi jistý zážitek z jízdy.

Základem vysoce výkonné sportovní brzdové soustavy AMG jsou vnitřně chlazené brzdové kotouče o rozměrech 370 × 36 milimetrů a čtyřpístkové pevné třmeny na předních kolech. Na zadních kolech se nacházejí kotouče o rozměrech 360 × 26 milimetrů s jednopístkovými plovoucími třmeny.

Velmi pokročilým prvkem je elektromechanický posilovač brzd. Díky němu brzdový systém účinně kombinuje rekuperaci brzdné energie s hydraulickou brzdovou soustavou. V závislosti na jízdní situaci a požadavcích na zpomalení brzdový systém nezávisle na podtlakovém okruhu flexibilně rozděluje brzdný účinek mezi rekuperaci a klasické brzdy. To zároveň znamená, že rekuperace dosáhne svého maximálního výkonu častěji a po delší dobu. Systém proměnlivě omezuje brzdný výkon hydraulické soustavy, a to i při konstantním tlaku na pedál, aby byla zachována vysoká úroveň výkonu rekuperace při snižování rychlosti. Řidič tuto automatickou funkci nepocítí.

Standardně dodávané řízení zadních kol kombinuje stabilitu a agilitu

V závislosti na rychlosti automobilu se zadní kola natáčí buď v opačném směru než přední kola (do 100 km/h), nebo stejným směrem (nad 100 km/h). Systém tedy umožňuje agilní i stabilní jízdní vlastnosti. Změna úhlu natočení je 0,7 stupně (paralelní natočení) až 2,5 stupně (natočení v opačném smyslu).

Vrcholné provedení úspěšné Třídy E – Auta roku 2024 v ČR

Mercedes-Benz Třídy E je pojmem mezi luxusními vozy vyšší střední třídy již 75 let. Nejnovější generace sbírá nadšené reakce u odborníků i zákazníků. Jedním z nejnovějších ocenění je titul Auto roku 2024 v České republice, o jehož udělení rozhodla odborná porota složená z 20 předních českých motoristických novinářů. Nová Třída E zaujala ojedinělou kombinací tradičně silných stránek, jako je vysoká kvalita, úroveň bezpečnosti a komfort, ale i nejmodernější použité technologie. 

Zdroj
Mercedes-Benz

Přečtěte si také

Back to top button