Motorismus

Volvo představuje nákladní vozidlo s plynovým pohonem

Společnost Volvo Trucks rozšiřuje svou modelovou řadu pro evropské zákazníky o novou verzi vozidla Volvo FE s pohonem na metanový plyn (v tuto chvíli ještě není k dispozici pro český trh).

Volvo FE CNG (CNG = stlačený zemní plyn) je určeno především pro jízdy na krátké vzdálenosti a činnosti, při kterých je nutné se často rozjíždět a zastavovat. Lze jej tedy použít například ke svozu odpadu nebo k místnímu rozvozu zboží. Vozidlo je vybaveno novým 9litrovým motorem Euro 6 na plyn, zapalovacími svíčkami a automatickou převodovkou.
 
„Díky modelu Volvo FE CNG můžeme nyní našim zákazníkům, kteří často jezdí ve městech, nabídnout mnohem ekologičtější vozidlo. Z mnoha měst po celém světě se totiž ozývají hlasy, které volají po alternativě k naftovým nákladním vozidlům. Požadavky na použití obnovitelných paliv jsou přitom při nákupu nového vozidla často kladeny zejména v oblasti svozu odpadu,“ říká Christina Eriksson, obchodní vedoucí úseku alternativních pohonů společnosti Volvo Trucks.
 
Metanový plyn není při spalování cítit a obsahuje jen malé množství škodlivých látek. Jedná-li se o bioplyn, tedy plyn vzniklý z organických materiálů, mají vozy vybavené tímto pohonem až o 70% nižší emise než nákladní vozidla využívající naftu.
 
Volvo FE CNG je poháněno zbrusu novým 9litrovým motorem Euro 6 se zapalovacími svíčkami, který disponuje výkonem 320 koňských sil a točivým momentem 1356 Nm. „Zapalovací svíčky jsou vhodné zejména pro jízdní cykly, při kterých vozidla urazí krátkou vzdálenost a musí přitom mnohokrát zastavit,“ vysvětluje Christina Eriksson. Díky plně automatické převodovce se může vozidlo pochlubit stejnými jízdními vlastnostmi, jako má jeho konvenční protějšek Volvo FE. Automatická převodovka se podílí také na rychlejší odezvě hnacího ústrojí.
 
„Metanový plyn je palivo, které se v budoucnu stane vhodnou alternativou k naftě. V současnosti probíhá usilovná spolupráce s nejrůznějšími veřejnými orgány i se soukromými společnostmi a připravují se pravidla, na jejichž základě by se daly vytvořit správné podmínky pro další rozvoj,“ uvádí Lars Mårtensson, ředitel úseku životního prostřední společnosti Volvo Trucks. Prodej nového modelu Volvo FE CNG bude v Evropě zahájen v srpnu. Sériová výroba se rozběhne na začátku roku 2015. V tuto chvíli ještě není k dispozici pro český trh, ve chvíli, kdy se situace změní Vás budeme informovat.
 
Údaje o modelu Volvo FE CNG
– Podvozek k dostavbě 4×2 (19 t), 6×2 (19,5–26 t)
– 9litrový motor G9K Euro 6 na plyn se zapalovacími svíčkami, 320 k / 1356 Nm
– Plně automatická převodovka
– Denní kabina
– Nádrže až na 160 m3 metanového plynu
– 2×4 nebo 2×3 nádrže na stlačený zemní plyn namontované na obou stranách podvozku.
 
Informace o metanovém plynu
Pojmem metanový plyn se označuje bioplyn a zemní plyn, jelikož oba tyto plyny se z velké části skládají právě z metanu. Zemní plyn je fosilní produkt, jehož stáří je 40 až 500 milionů roků. Tento plyn se těží z hlubin zemské kůry.
Bioplyn je podobný zemnímu plynu, avšak jedná se o obnovitelný plyn vytvořený při rozkládání organických látek bakteriemi v prostředí bez přístupu kyslíku. Lze jej vyrobit například z běžného organického odpadu. V porovnání s motorovou naftou vzniká při spalování bioplynu o 70% méně zplodin oxidu uhličitého.
 

 

Přečtěte si také

Back to top button