Motorismus

Vrcholný supersportovní vůz zaměřený na řidiče

Vrcholný supersportovní vůz zaměřený na řidiče. Spojením přístupu a technologií z formule 1 s fascinujícím designem a mimořádnými jízdními vlastnostmi je Valhalla supervozem nejvyšší úrovně. Vývoj modelu se nyní nachází v závěrečné fázi, a proto nastal čas odhalit veškeré detaily tohoto průlomového hybridního supersportu Aston Martin s motorem uprostřed.

Valhalla zaměřená v první řadě na zážitky z řízení je vozem několika prvenství: jedná se o první sériově vyráběný Aston Martin s motorem uloženým uprostřed, první plug-in hybrid značky a první produkční vůz Aston Martin schopný jízdy pouze na elektřinu. Je také prvním modelem, který využívá na míru vyvinutý 4,0litrový vidlicový osmiválec s dvojitým přeplňováním a plochou klikovou hřídelí – jde o nejvýkonnější motor V8, jaký kdy poháněl vůz Aston Martin. Rovněž je to první automobil značky, který spoléhá na zcela novou 8stupňovou dvouspojkovou převodovku se zabudovaným elektromotorem a elektronickým diferenciálem na zadní nápravě (E-diff).

S modelem Valhalla se zároveň představuje nově pojatý styl designu. Výkon extrémního supervozu je vyjádřen zcela odlišnou podobou i proporcemi, přitom však nechybí nezaměnitelné znaky automobilů Aston Martin v podobě uhlazených a čistých linií. K nim se přidávají inovativní aktivní aerodynamické prvky zajišťující vysoký přítlak. Těsná spolupráce s oddělením Aston Martin Performance Technologies (AMPT) – konzultační divizí týmu formule 1 Aston Martin Aramco – v oblastech jízdních vlastností, aerodynamiky a materiálů vnesla do návrhu a vývoje modelu Valhalla vysokou úroveň odbornosti a konstruktérského umu. Tento klíčový přínos pomohl značce Aston Martin posunout hranice konstrukce a výkonu supersportu a vytvořit vůz, který exceluje na silnici i na závodní trati.

Adrian Hallmark, generální ředitel automobilky Aston Martin, považuje model Valhalla za vyjádření vize výrobce ultraluxusních a vysoce výkonných vozů: „Před čtyřmi lety jsme se vydali na cestu proměny značky Aston Martin. Naším cílem bylo propojit její historický odkaz a bezkonkurenční dědictví v luxusním segmentu s nejmodernějšími technologiemi inspirovanými formulí 1 a špičkovým výkonem, abychom mohli konkurovat nejúspěšnějším značkám na světě.“

„Po uvedení nové generace sportovních vozů Aston Martin, které sklidily nadšené ohlasy, nyní přidáváme do našeho portfolia první sériově vyráběný Aston Martin s motorem uprostřed – vrcholný supervůz zaměřený na řidiče. Na papíře i na trati představuje Valhalla na jezdce plně orientovaný a technologicky nejpokročilejší supervůz s jízdními výkony hypersportovního modelu, který je přesto na silnici stejně použitelný a zábavný jako kterýkoli jiný Aston Martin. Tím nový vůz představuje jedinečnou nabídku a nejelegantnější i nejatraktivnější produkt na trhu,“ říká Hallmark.

„Při vývoji ultimativního hypervozu Aston Martin Valkyrie a během spolupráce s konstruktérem Adrianem Neweym jsme se naučili myslet zcela jinak. Tyto zkušenosti a nové metody nám umožnily stavět na úspěších z minulosti a posunout Aston Martin do pozice lídra v oblasti technologií, výkonu a zákaznického zážitku. Naši klienti, kteří si tento vůz pořídí, mohou model Valhalla právem považovat za novou součást slavné historie značky Aston Martin,“ dodává Adrian Hallmark.

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ INFORMACE

Nepřetržitá snaha o dokonalost zajistila oproti původnímu konceptu výrazné vylepšení technických vlastností, s významnými přínosy ve výkonu, přítlaku a dynamických schopnostech. Hybridní pohonná jednotka s výkonem 1079 k a točivým momentem 1100 Nm zahrnuje 4,0litrový motor V8 s dvojitým přeplňováním a výkonem 828 k a tři elektromotory, z nichž dva pohánějí přední kola a společně dodávají dalších 251 k. Spalovací motor dosahuje specifického výkonu 207 k/l, což je nejvyšší hodnota v historii značky Aston Martin. Zcela nová 8stupňová dvouspojková převodovka se vyznačuje okamžitou změnou rychlostních stupňů, a i díky tomu model Valhalla zvládne zrychlení 0–100 km/h za 2,5 sekundy a elektronicky omezená nejvyšší rychlost činí 350 km/h.

Aktivní aerodynamika inspirovaná modelem Aston Martin Valkyrie vytváří při rychlosti 240 km/h přítlak odpovídající hmotnosti 600 kg a tuto hodnotu udržuje až do maximální rychlosti s pomocí systému, který nastavuje polohu aktivních aerodynamických prvků. To zabezpečuje stabilitu vozu a jistotu řidiče za všech okolností. Systém řízení dynamiky (IVC – Integrated Vehicle Dynamics Control) ovládá podvozek, brzdění, řízení, aktivní aerodynamiku a pohonnou jednotku, aby optimalizoval výkon a reagoval na požadavky řidiče. Ve spojení se čtyřmi volitelnými jízdními režimy systém IVC průběžně přizpůsobuje chování vozu a poskytuje přirozený a intuitivní zážitek z jízdy.

Jízdní režimy nesou označení Pure EV, Sport, Sport+ a Race a každý je s odlišnými nastaveními pro pohonnou jednotku, podvozek, aerodynamiku a řízení. V režimu EV využívá Valhalla pouze přední elektromotory s dojezdem 14 km a maximální rychlostí 140 km/h. V režimech Sport a Sport+ kombinuje hybridní systém okamžitý točivý moment elektromotorů s výkonem motoru V8. Režim Race aktivuje maximální přítlak zdvižením zadního křídla o 255 mm a vysunutím předního aktivního spoileru a zvyšuje stabilitu při brzdění díky funkci aerodynamické brzdy.

Simon Newton, ředitel oddělení jízdního výkonu vozidel Aston Martin, popisuje vývoj modelu Valhalla: „Spojení hybridního pohonu s aktivní aerodynamikou a integrovaným dynamickým řízením umožnilo vytvořit vůz, který kombinuje rychlost a preciznost na trati s emocemi a radostí z jízdy na silnici. Tento bezprecedentní rozsah jízdních schopností odlišuje vůz Valhalla od ostatních konkurentů v této kategorii.“

POHONNÉ ÚSTROJÍ

Hybridní pohonné ústrojí vozu Valhalla spojuje nový 4,0litrový V8 motor o výkonu 828 k, vybavený dvojitým přeplňováním, se třemi elektromotory dodávajícími dalších 251 k. Dva elektromotory pohánějí přední kola, zatímco třetí je integrován do nové 8stupňové dvouspojkové převodovky a pohání zadní kola. Pokročilý vysoce výkonný trakční akumulátor využívá dielektrické chlazení pro špičkový výkon 560 článků, což je předpokladem okamžitého plného výkonu i silné rekuperace brzdné energie.

Přední náprava obsahuje dva inovativní radiální elektromotory s vysokou účinností a funkcí vektorování točivého momentu. Zadní kola pohání motor V8 s plochou klikovou hřídelí a suchou olejovou vanou pro stabilní mazání i při vysokém bočním přetížení. Systémy IVC a E-diff obstarávají ideální rozdělení výkonu na všechna kola, což podporuje trakci, stabilitu a agilitu při řízení. 

Převodovka s integrovaným elektromotorem podporuje funkce hybridního ústrojí, jako je Torque Fill a E-Boost, čímž minimalizuje prodlevu turbodmychadla a maximalizuje trakční schopnosti. Rekuperace energie při brzdění a inteligentní řízení spotřeby zvyšují účinnost celé jednotky. Chladicí soustava vozu zahrnuje chladiče pro motor, trakční akumulátor i klimatizaci, s inspirací technologiemi z formule 1. Přívod vzduchu na střeše a pečlivě umístěné chladiče přispívají k dosažení správné provozní teploty a maximálního výkonu. Valhalla kombinuje precizní techniku, pokročilé hybridní technologie a špičkový aerodynamický design pro dokonalý zážitek z jízdy.

Stejně jako u všech modelů Aston Martin také u vozu Valhalla mohou zákazníci objevovat nekonečné možnosti zakázkové výroby a přizpůsobení prostřednictvím personalizační služby Q by Aston Martin. Zákazníkům se nabízí nezapomenutelná cesta k navržení vlastní podoby vozu, který může zahrnovat vše od drobného rozlišovacího detailu až po kompletní konstrukci a výrobu komponentů zcela na míru tak, aby vznikl skutečný unikát.

Aston Martin vstoupil do závěrečné fáze přípravy dodávek vozů Valhalla a doručení prvních automobilů ze série omezené na 999 kusů bude zahájeno ve 2. pololetí roku 2025. Vůz je k dispozici i prostřednictvím nového zastoupení Aston Martin Prague. Konfigurátor supersportovního modelu Valhalla najdete na adrese configurator.astonmartin.com

Back to top button