Zprávy

Neplaťte zbytečně pokuty

Společnost DC NEST připravila pro řidiče kamionů mobilní aplikaci bluTacho, která by jim měla výrazně usnadnit život. Měl by to být takový jejich poradce, kde najdou všechny důležité informace od 561 až po videa, jak třeba ovládat tachograf.

Jak potvrdí každý instruktor, během povinných školení odpovídá rok, co rok těm samým řidičům na stejné dotazy. Proto si některé firmy tisknou brožury s nejčastějšími dotazy z vyhlášky č. 561 a tu pak rozdávají řidičům. „Jenže se nám už několikrát stalo, že jsme vydali leták a záhy na to se u nás nebo v některé evropské zemi změnila legislativa,“ vysvětluje Roman Hnízdo ze společnosti DC NEST okolnosti vzniku aplikace bluTacho. Bývalý profesionální řidič školí více než 13 let, zároveň je také aktivní v celé řadě profesních organizací a spolupracuje s kolegy z celé Evropy. Díky tomu má velký přehled o legislativě a pravidlech v okolních zemích.

Přečtěte si také

Má hlavně poradit
„Primárním cílem vývoje aplikace bylo dát řidičům do rukou jednoduchý nástroj, kde by měli pohromadě veškeré aktuální informace ze světa nákladní dopravy,“ doplňuje Jozef Lištiak, šéf společnosti DC NEST. Základem je proto vyhláška č.561, která je rozdělena pro řidiče a dopravce. Pro řidiče nejdůležitější je sekce nazvaná Pracovní režimy, kde přehledně najde všechny informace týkající se doby řízení či odpočinku.
Velmi užitečná je i sekce Řidičův rádce, kde řidič najde záložky jako Povinné doklady ve voze, Postup při řešení dopravní nehody, Zákazy řízení, Bodové hodnocení přestupků, Zadržení řidičského průkazu a další. Jsou tu ale také informace o tom, co vlastně řidič nemusí.

Všechna pravidla pohromadě
Řidič zde najde i povolené rozměry souprav, hmotnosti, či pracovní režimy, které se v každém státě mohou trochu lišit. „Řidič i dispečer zcela jistě ocení, že zde najdou kompletní seznam svátků a zákazů jízd,“ vyzdvihuje jednu z funkcionalit Roman Hnízdo. Jenom Němci mají třeba dvanáct svátků, navíc každá spolková země v jiném termínu. Jednoduše si stačí přepnout zemi a okamžitě má přehled. Nechybí zde ani encyklopedie ADR.

Pomůže s ovládáním tachografu
Řidiči jistě ocení i krátká instruktážní videa, která poradí, jak ovládat všechny dnes používané tachografy. „Neznalost ovládání je častým důvodem udělení pokut, přitom řidiči většinou ani nechtějí podvádět. Jenže francouzskému policistovi to jen těžko vysvětlíte,“ říká Roman Hnízdo a přidává jednu dobrou radu z praxe. To, že při jakémkoliv porušení 561 mají řidiči udělat výjezd z tachografu a na jeho zadní stranu napsat důvod, obvykle vědí. „Hlavně, ať na něj ale nepíšou Stau, tedy kolonu. Na to jsou policisté hákliví. Raději ať hezky česky podrobně popíšou důvod porušení vyhlášky,“ upozorňuje Roman Hnízdo. Řidič totiž nemá povinnost to psát v cizím jazyce, policista si to musí později ověřit, takže si to může nechat přeložit. Ve vyhlášce je totiž napsáno, že se řidič může odchýlit. Jenom se ale nesmí odchylovat příliš často, to mu pak nepomůže ani slohové cvičení…
bluTacho má i jednu zdánlivou maličkost – stopky. Ty přesně změří dobu odpočinku. Skvělé je, že nic nemusíte nastavovat, protože jsou zde předpřipravené veškeré pauzy. Palec nahoru!

Jak upnout náklad
Velká pozornost byla při vývoji věnována upínání nákladu. Řidič v aplikaci přehledně najde spoustu rad, jak správně podle pravidel upnout náklad. Primárním cílem je samozřejmě hlavně bezpečnost, ale známe přeci německé policisty, za jaké maličkosti dokáží rozdávat tučné pokuty. Řidič zde najde i postup výpočtů, vše je navíc opět doplněno obrázky.

Kamioňácká navigace
bluTacho má v sobě i navigaci Navigator Truck Android od české firmy MapFactor, která, jak už název naznačuje, je určena jen pro chytrá zařízení s operačním systémem Android Auto. Navigace může používat bezplatné mapy OpenStreet Map, nebo si zaplatíte za mapy s atributy kamionů (pojezdové výšky, nosnosti, zákazy vjezdů apod.) od společnosti TomTom. bluTacho také umí ve spolupráci se čtečkou karet zpracovávat data z tachografu, což se hodí hlavně pro firmy, které mají řidiče dlouhodobě v cizině.

Přítel na telefonu
Skvělou záležitostí je také SOS tlačítko. Zde řidič najde přímý kontakt na policii, hasiče, horskou službu a na 112. Níže je pak tlačítko BluTacho, které ho spojí s člověkem, který mu pomůže ve svízelné situaci. Třeba při nehodě nebo v případě, kdy vás třeba v cizině zastaví policista a vy se sním nedokážete domluvit. „Naši lidé znají předpisy v zahraničí a jsou jazykově velmi dobře vybavení, takže se s policistou domluví místo řidiče,“ vysvětluje Roman Hnízdo. Takový přítel na telefonu také dokáže ušetřit spoustu peněz za pokuty.

Spočítá mzdu v cizině
Jednou z důležitých funkcionalit aplikace bluTacho, kvůli které také vznikla, je sledování polohy vozidla na trase. Hlavním smyslem ale není ani klasické trasování, ale možnost vypočítat skutečnou mzdu v zahraničí. Aplikace posílá datové soubory, které si dispečer následně přes webové rozhraní bluTacho stáhne a zpracuje. Výsledkem je přesná suma, kterou řidiči musí dostat za čas strávený v zahraničí. Zpracovat mzdu ale umí samozřejmě i v Česku.
Jak přiznává Jozef Lištiak z DC NEST, takový nástroj je pro některé firmy, které platí řidiče, jak se říká „na ruku“, asi jen těžko akceptovatelný. „Na druhé straně máme vizi, že by bluTacho mohla přispět k určitému napravení trhu. Firma, která ji používá, dává svému okolí najevo, že je férová a dodržuje všechna pravidla. A to může pomoci řidiči při výběru zaměstnavatele.“

Zdarma jen základní funkce
Aplikace je dostupná pro platformu Android i Apple iOS a existuje v několika jazykových mutacích. Její vývoj i správa jsou poměrně nákladnou záležitostí, protože tvůrci musejí hlídat veškeré změny a ty okamžitě přeložit do dalších jazykových mutací. Je tedy celkem pochopitelné, že bezplatné jsou jen některé funkce. „První měsíc dáváme zadarmo na vyzkoušení plnou verzi, pak už si musí zákazník připlatit,“ vysvětluje Jozef Lištiak, ředitel firmy DC NEST. V základní Basic najde řidič kompletní vyhlášku 561, Za další úrovně Ideal a Pro připlácí 96 a 520, cena u plné verze se řeší individuálně. Podrobnosti najdete v přiložené tabulce. Již nyní chystáme reportáž, kde si aplikaci vyzkoušíme na vlastní kůži.

Přečtěte si také

Back to top button