Testy osobních vozů

Robustní Duster překvapil

Robustní Duster překvapil. Dacia Duster je už tak trošku ikonické auto. Od roku 2010 bylo vyrobeno přes dva miliony kusů a je vidět, že toto SUV je opravdu oblíbené a hlavně dostupné. Drsně vyhlížející čtyřkolka je připravena čelit každé výzvě a skutečně se jich nebojí. 

Od minulé generace udělal model Duster skutečně velký skok. Vozidlo se zbavilo staré techniky a navíc má stylu na rozdávání. Nová Dacia totiž přešla na koncernovou platformu CMF-B od značky Renault. Nechybí tak donedávna luxusní a užitečné prvky, které původní Duster nikdy neměl. 

Hranatý design je zajímavý

Duster i nadále zůstává věrný svému charakteristickému designu, který staví na jednoduchých, přehledných a funkčních liniích. Jeho karoserie je stále definována výraznými hranami a objemy, které mu dodávají robustní a nezaměnitelný vzhled, který ukazuje na schopnost zvládnout náročné podmínky. Opravdu to tak ale je, protože s autem se nebojíte jezdit kdekoliv. Další zajímavostí, která neunikne pozornosti, je element umístěný za předními blatníky, který je vyroben z plastů obsahujících 20 % recyklovaných materiálů. Zadní část vozu rovněž nezůstává pozadu a přináší několik zajímavých designových řešení. Nejvýraznějším dílem jsou hranatá zadní světla. Specifickým prvkem této vrcholné výbavy Extreme jsou modulární střešní lišty, které jsou nejen designovým výstřelkem, ale také praktickým doplňkem, který umožňuje snadnou instalaci různého příslušenství. Robustnost vozu je zkrátka vidět na každém detailu. Ovšem co mi přišlo nepraktické, jsou zadní kliky v C-sloupcích, uvítal bych spíše klasické kliky, které se lépe otevírají. 

Výbava Extreme je opravdu pohledná ze všech úhlů 

Tvrdé plasty, kam jen oko dohlédne

Kabina vozu prošla opravdu výraznou a nebývale velkou modernizací. Tato mezigenerační změna je patrná na první pohled. Když usednete dovnitř, okamžitě si všimnete, že interiér je sestaven s důrazem na jednoduchost a praktičnost. Na druhou stranu však nelze přehlédnout určité kompromisy.

Interiér se technologicky i materiálově posunul

Kabina je z velké části vyrobena z tvrdých plastů, které sice působí robustně a odolně, ale na dotek nejsou tak příjemné. Výrazným prvkem, který upoutá pozornost, jsou například bronzově lakované detaily na výdeších ventilace. Jedním z nejvýraznějších technologických částí interiéru je digitální přístrojový štít o velikosti 7″, který se nachází přímo před řidičem. Uprostřed palubní desky pak najdeme další, 10,1″ obrazovku multimediálního systému. Velkým plusem je zachování klasických fyzických tlačítek. Za zmínku stojí také jedno specifické tlačítko My Safety. Slouží k rychlé deaktivaci asistenčních systémů na dva kliky, což je opravdu intuitivní a rychlé. Kufr nabízí v závislosti na zvoleném motoru objem od 430 do 517 litrů, což je v této třídě velmi slušná hodnota. Nejmenší objem najdeme u hybridní verze, kde část prostoru zabírá elektrifikovaná technika. Po sklopení sedadel máme prostor o objemu přesahujícím 1600 litrů.

Objem zavazadlového prostoru je dostačující

Motoru nechybí pružnost

V testovaném voze jsme měli k dispozici tříválcovou dvanáctistovku s výkonem 130 koní. Pohonná jednotka je poměrně schopná a dokáže si s dynamikou poměrně dobře poradit. Nebudete rozhodně brzda provozu. I s plně naloženým autem dokáže po dálnici s přehledem upalovat legální i nelegální rychlostí. Než se vůz zahřeje, umí klasická šestistupňová manuální převodovka zazlobit. Někdy tam nešla trojka a jednička je zase moc krátká, protože nejspíše supluje redukci. Tabulkové spotřeby šesti litrů můžete dosáhnout jen s lehkou nohou. My jsme jezdili zhruba za sedm litrů na sto. Celkově lze říct, že verze TCe 130 je rozumnou volbou pro ty, kteří hledají vyvážený kompromis mezi výkonem, spotřebou a praktičností. Jízdní komfort je skutečně povedený – na delších nerovnostech si Duster zachovává příjemnou houpavost, která zvyšuje pohodlí, a ani kratší, rychlejší nerovnosti mu nečiní žádné potíže. Asistenční systémy jsou spíše na základní úrovni, pokrývají však to nejnutnější.

Světla kombinují LED technologii a klasické žárovky 

Nová generace přináší ještě propracovanější a vyspělejší zážitek než její předchůdci. Za stále velmi rozumnou cenu získáte plně vybavený vůz, který je nejen spolehlivý, ale také skvěle padne do ruky.

Technická data: 

DUSTER TCe 130 4×4

Motor: Ř3/zážehový

Zdvihový objem: 1199 cm3

Max. výkon: 96 kW (130 k)/4500–5500 min–1

Max. točivý moment: 230 Nm/2100–3500 min–1

Maximální rychlost: 174 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 11 s

Převodovka: M6

Kombinovaná spotřeba: 6 l/100 km

Spotřeba v testu: 7 l/100 km

Pohotovostní hmotnost: 1895 kg

Objem zavazadlového prostoru: 456/1600 l

Rozměry d × š × v: 4343 × 1813 × 1661 mm

Rozvor: 2657 mm

Cena test. vozu: 651 800 Kč s DPH

Zdroj
Redakce

Přečtěte si také

Back to top button