Silniční doprava

Elektrické Volvo pro těžkou přepravu

Elektrické Volvo pro těžkou přepravu. Společnost Volvo Trucks předala elektrické nákladní vozidlo pro těžkou přepravu dopravci Mattson Åkeri ve švédském Göteborgu. Vozidlo uveze náklad o celkové hmotnosti 74 tun.

Stále více dopravců nyní začíná investovat do elektrických nákladních vozidel, také pro těžkou přepravu. Mattson Åkeri ve švédském Göteborgu je jedním z nich a společnost nyní od Volva koupila tři těžká elektrická nákladní vozidla Volvo FH.

Elektrické Volvo pro těžkou přepravu

Posledních několik týdnů probíhalo testování jednoho z nákladních vozidel v kontejnerové přepravě v přístavní oblasti Arendal v Göteborgu. Test je tzv. projektem HCT (High-Capacity Transport). Vozidlo se dvěma návěsy je dlouhé 32 m a zvládne celkovou hmotnost soupravy 74 tun.

„Chceme ukázat, že plně elektrická řešení fungují také v aplikacích s vysokou celkovou hmotností a vysokou mírou využití. Společně s Mattsonem Åkerim, švédskou dopravní správou a několika dalšími partnery nyní zvažujeme, jak můžeme optimalizovat provoz elektrického nákladního vozidla, včetně toho, jak by mělo nabíjení probíhat co nejefektivněji,“ vysvětluje Lena Larsson, projektová manažerka projektu HCT Volvo Trucks.

Testované elektrické nákladní vozidlo Volvo FH Electric 6X4 je nabíjeno zelenou elektřinou na dvou rychlých 180 kW nabíječkách, které Mattsson Åkeri nainstaloval ve firemním depu v Arendalu. V dlouhodobém horizontu bude nákladní vozidlo jezdit také mezi Göteborgem a městem Borås, 70 km od Göteborgu.

V provozu 12 hodin denně

„Řízení dlouhých a těžkých nákladů pomocí elektřiny zatím funguje velmi dobře a můžeme přepravit tolik nákladu jako standardním dieselovým nákladním vozidlem,“ říká Jan-Olof Mattsson, generální ředitel společnosti Mattson Åkeri. „Nákladní vozidlo jezdí 12 hodin denně, se zastávkou pro nabíjení, když si řidič dělá povinnou přestávku. Nabíjíme zelenou elektřinou a nedochází tak k žádným emisím CO2. Tichý, elektrický provoz také znamená lepší pracovní prostředí pro řidiče.“

Od zahájení výroby plně elektrických nákladních vozidel v roce 2019 společnost Volvo Trucks prodala téměř 5 000 elektrických nákladních vozidel ve 40 zemích po celém světě. Volvo dnes nabízí nejkompletnější produktovou řadu v oboru se šesti elektrickými modely v sériové výrobě, které splňují širokou škálu potřeb pro přepravu ve městech i mezi nimi. Celosvětově si společnost Volvo Trucks stanovila cíl, že polovina všech prodaných nákladních vozidel bude do roku 2030 elektrická.

Velkokapacitní přepravy

High-Capacity Transports (HCT) znamená, že délka a/nebo celková hmotnost vozidla se mohou zvětšit, což umožňuje přepravovat větší náklad. HCT lze aplikovat na všechny typy hnacích soustav. Myšlenka je taková, že HCT přispěje k nižším nákladům na přepravu, snížení dopadu na životní prostředí, vyšší bezpečnosti provozu, snížení opotřebení silnic a nižších nákladů na údržbu. V Evropě existuje řada probíhajících a plánovaných projektů HCT. Jedním z příkladů je Finsko, kde je na většině silnic povoleno jezdit s 76 tunami celkové hmotnosti a 34,5 m souprav. Dalším je Švédsko, kde je povoleno jezdit s 74 tunami (silniční síť BK4) a testovat s povolením úřadů soupravy nákladních vozidel do 34,5 m nebo 100 tun na definované silniční síti.

Zdroj
Volvo Trucks

Přečtěte si také

Back to top button