Silniční doprava

Elektřina pro malé pracanty

Elektřina pro malé pracanty. Na IAA v Hannoveru se samozřejmě prezentovaly také lehké užitkové vozy a většina z uvedených premiér byla elektrická. V hojném počtu se zde představily i nástavby. 

FORD

Hlavní hvězdou modrého oválu byl zcela nový Transit Custom. Dodávka přichází s novým elektrickým pohonem, plug-in hybridním i naftovým motorem. V Transitu Custom má Ford svého dlouholetého favorita, který nyní vstupuje do dalšího kola. Druhá generace těžké dodávky (dostupné také jako osobní automobil Tourneo Custom) je postavena na zcela nové platformě. Tato nová platforma snižuje výšku podlahy nákladového prostoru a je k dispozici v karoserii van a kombi. Dodávka je k dispozici s jednou nebo dvěma řadami sedadel (jednoduchá nebo dvojitá kabina), s odděleným a obloženým nákladovým prostorem za příslušnými sedadly. Jako osobní kombi je celoprosklená. Novinkou je varianta s přepážkou ve tvaru L a se dvěma zadními sedadly namísto tří.

Kromě E-Transitu Custom bude k naftovým modelům opět dostupný také plug-in hybrid. Použili převodovku známou z Fordu Kuga PHEV kombinovanou s 2,5litrovým čtyřválcovým motorem a elektromotorem a jako trakční baterie je instalována lithioiontová s kapacitou 11,8 kWh. Plně elektrický dojezd Fordu Transit Custom PHEV je 57 km. K dispozici jsou také čtyři různé variace současného dvoulitrového dieselu Eco Blue. Dostupný je ve výkonových stupních 110, 136, 150 a 170 k. Ford poprvé nabídne také nový Transit Custom Diesel s pohonem všech kol (ve verzi Trail). Nový Ford Transit Custom bude zákazníkům k dispozici ve druhé polovině roku 2023. Ford Pro také představil novou generaci terénního pick-upu Ranger Raptor a prémiový Ranger Wildtrak.

RENAULT

Renault na IAA přivezl celou paletu svých elektrických dodávek řady E-Tech. Novinkou v ní je model Trafic Van E-Tech. Stejně jako konvenční model nabízí dvě délky 5,08 m a 5,48 m, dvě výšky 1,967 m a 2,498 m a objemy 5,8 m3 až 8,9 m3.

Vedle toho je nabízen i jako platforma pro nástavby. Verze L2 má úložný prostor dlouhý až 4150 mm, a to díky otvoru v přepážce za sedadly řidiče a spolujezdce. Trafic Van E-Tech spoléhá na elektromotor o výkonu 90 kW, který umožňuje i tahat přívěsy o hmotnosti 750 kg. Užitečné zatížení je až 1,1 t. Baterie s kapacitou 52 kWh zajišťuje dojezd až 240 km. Vozidlo je standardně vybaveno 22kW AC nabíjením, na přání ho lze vybavit i rychlým 50kW DC nabíjením. 

VOLKSWAGEN

Na stánku se vše točilo kolem elektrického modelu ID. Buzz, a to jak v osobní, tak i v užitkové verzi. Vedle nich ale Volkswagen přivezl i pět inovativních studií vozů ID. Buzz přestavěných od různých výrobců nástaveb a vestaveb. Ve všech případech se jedná o světové premiéry, které mají blízko k sériové výrobě. První sanitní vůz pro zdravotní záchranné služby na základě modelu ID. Buzz koncipoval výrobce vestaveb Bösenberg.

S touto přestavbou vstupuje do éry elektromobility také segment záchranářských vozů. Výrobce vestaveb Snoeks prezentuje koncepční vůz ID. Buzz Flex-Cab, elektrický automobil pro variabilní přepravu osob i nákladu. Opravdu „cool“ je první chladicí vůz ID.

Buzz od specialisty Wükaro. Výrobce nástaveb Veth připravil první ID. Buzz se skříňovou nástavbou, která poskytuje nákladový prostor o objemu 6 m3. Ve spolupráci s firmou CS/Würth vznikl ID. Buzz Cargo v barvách společnosti Miele s novým regálovým systémem koncipovaný jako servisní vůz. Nechyběla ani nová generace oblíbeného pick-upu Amarok, který využívá technický základ nového Fordu Ranger.

Zdroj
TZ
Back to top button