FOTOGALERIE: Nový MAN TGS 35.510 8×4
Díky společnosti HESTI jsme měli možnost se krátce svézt i se stavební řadou TGS, a to v konfiguraci 8×4 510 s třístrannou sklápěčkou Meiller Kipper.
Ze tří kabin určených pro stavební řadu TGS měl testovaný vůz tu nejčastější – NN, jež výrobce označuje přívlastky praktická, úzká, středně dlouhá a standardně vysoká. Pro provoz v náročném prostředí je vozidlo patřičně vybavené. Na první pohled zaujme mohutný přední nárazník poskládaný ze tří dílů. To by mělo snižovat náklady na opravu, kdy se místo celého nárazníku vymění jen poškozená část. V prostředním dílu se za registrační značkou ukrývá tažné oko, pod ním je pak sklopný stupínek pro mytí čelního skla. Charakteristickým prvkem jsou mřížky chránící přední světlomety (mohou být full LED) a mlhovky nebo mohutný ocelový kryt chránící přední nápravu.
To se prostě povedlo
Do kabiny se leze po třech schůdcích, přičemž dva horní kryjí dveře (řidič si tam může nechat boty) a ten nejnižší, usnadňující nastupování, je pružný, což se hodí v terénu. Dveře se otvírají prakticky do pravého úhlu, stejně jako u TGX mohou být ve spodní části čtyři funkční tlačítka (Easy Control). Úplně spodním se aktivují výstražná světla, tlačítkem nad ním se startuje nebo vypíná motor. Dvě horní tlačítka jsou volně programovatelná, v tomto případě se jimi aktivoval vedlejší pohon PTO a lampa za kabinou osvětlující kabinu.
Skvěle místo k práci
Interiér je jednoznačně to nejlepší, co na první pohled přinesla nová generace TG. Do 21. století MAN vstoupil digitální přístrojovou deskou, byť ta je za příplatek. Nechybělo zde ani kouzelné kolečko systému Smart Select, kterým se člověk přirozeně pohybuje v infotainment systému. Uživatelsky přívětivé je i ovládání 12st. automatizované převodovky TipMatic na pravé páčce pod volantem. Z boku má navíc tlačítko, kterým se přepínají jednotlivé jízdní režimy motoru, což přijde ke slovu hlavně v terénu. Zde nachází uplatnění režim Performance a Offroad, které upravují strategii řazení, a také funkce usnadňující rozjezdy do kopce Easy Start. K dokonalosti scházela jenom automatická parkovací brzda, zde byla vpravo od sedadla řidiče klasická páka. Naprosto parádní je sedadlo řidiče nabízející tolik možností nastavení, že snad raději nebudete chtít nikoho pustit za volant, aby vám nerozhodil nastavení. Volant lze konečně narovnat téměř kolmo, takže se z auta dobře vystupuje i nastupuje. Mezi sedadly byl velký odkládací box a ve schránce před řidičem skládací stolek. Kabina nabízí pocitově dostatek místa.
Příliš krátké svezení
Za volantem jsme strávili opravdu jen pár kilometrů hledáním místa k nafocení, navíc vozidlo mělo za sebou jen pár kilometrů a sklápěcí korba Meiller Kipper D421 zářila naprostou novotou a prázdnotou. Takže jenom rychlé postřehy. Motor, v našem případě šestiválec D2676 s výkonem 510 k (375 kW)/2600 Nm je slušně odhlučněný, převodovka řadí vcelku plynule a svižně. Jak jen je to trochu možné, okamžitě aktivovala volnoběžku. Výhled z kabiny se směrem do stran o dost zlepšil, zrcátka už zdaleka tak nepřekážejí. Ale pořád to ještě není úplně optimální. Co mě ale opravdu zaujalo, byl retardér. Jednak tím, že měl šest stupňů, hlavně ale už na první stupeň prázdné vozidlo prakticky zastavil. Rejd je subjektivně podobně mizerný jako u všech ostatních osmikolek. Už nyní domlouváme delší test někde na stavbě.
Vozidlo | MAN TGS 35.510 8×4 BB CH |
Motor: | Ř6/vznětový (D2676LF 81) |
Zdvihový objem: | 12 419 cm3 |
Max. výkon: | 375 kW (510 k)/1800 min-1 |
Max. točivý moment: | 2600 Nm/930-1350 min-1 |
Převodovka: | A12 (TipMatic 12.28) |
Stálý převod tandemové nápr.: | 4 |
Budka (šxdxv): | NN 2240 x 1880 x 1645mm |
Nástavba: | třístranný sklápěč Meiller Kipper D421 |
Pohotovostní hmotnost: | 17 482 kg |
Celková hmotnost: | 37 000 kg |
Rozvor: | 1795/2980/1400 mm |
Palivová nádrž: | 390 l |
Nádrž na AdBlue: | 35 l |