Iveco Truck Centrum Loděnice – Velká výzva
Iveco Truck Centrum Loděnice – Velká výzva. Společnost Iveco Truck Centrum Loděnice předala firmě Cannoneer group, která je už 30 let známá svými odbornými službami v oblasti demolic a těžkých stavebních prací v oblasti energetiky, nový vůz Iveco X-Way 8×4×4 s hydraulickým jeřábem Palfinger. Nic většího a složitějšího zde ještě nepostavili.
Firma Cannoneer group od svého založení v roce 1994 se neustále rozvíjí a dnes patří mezi špičku ve svém oboru. Svým zákazníkům poskytuje komplexní řešení, která zahrnují nejen demolice, ale také zpracování železného šrotu a odstraňování odpadu. Jednou z hlavních specializací je ekologická likvidace transformátorů až 250 tun vlastní hmotnosti. A právě pro tuto práci si pořídili Iveco X-Way s hydraulickým jeřábem Palfinger.
„Myšlenka postavit nový speciál na podvozku Iveco X-Way vzešla z aktivní práce prodejce Iveco Truck Loděnice, který nás oslovil,“ prozrazuje David Dohnal ze společnosti Cannoneer. „A přestože má naše společnost s přestavbami značné zkušenosti, něco tak obrovského, složitého a drahého jsem během své dlouhé kariéry ještě nedělal,“ přiznává Václav Červený z Iveco Truck Centrum Loděnice a dodává: „Navzdory tomu, že takto koncipované vozidlo není naším denním chlebem, při parametrizaci jeřábu s podvozkem a doplnění potřebného výstražného a pracovního osvětlení včetně všech dalších doplňků odvedli kolegové ze servisu perfektní práci. A to vše navíc v rekordním čase.“
Odolný základ
Jako základ pro přestavbu posloužil podvozek 8×4×4 s rozvorem 5600 mm. Přední nápravy mají nosnost 9 t, poháněná zadní dvojnáprava typu HR-TM s dvojitou redukcí 23 t. Vozidlo má zesílený přední stabilizátor. Pohon vozu zajišťuje osvědčený šestiválec Cursor 13 s výkonem 530 koní (390 kW) a nejvyšším točivým momentem 2300 Nm, který spolupracuje s automatizovanou 16stupňovou převodovkou ZF TraXon. Hnací řetězec je vybaven funkcí Rocking Mode pro vyproštění. „Kabinu jsme nechali nadstandardně vybavit, aby měl řidič maximální pohodlí. Nechybí proto lednice, pohodlná postel ani klimatizovaná sedačka,“ říká David Dohnal.
Špička ve svém oboru
Vozidlo je vybaveno hydraulickým jeřábem Palfinger PK-78002SH s vysokým výkonem, který osadila společnost KUHN – MT z Českých Budějovic. Zdvihový moment dosahuje až 74,7 mt. Díky sedmi hydraulickým výsuvům má základní pracovní rozsah od 7,4 do 18,2 m, dodatečný zalamovací systém (fly-jib) ho prodlužuje až na téměř 32 m. „Fly-jib nám zajišťuje skvělý přístup i do hůře dostupných míst, a i s 32m výsuvem pořád unese 700 kg. Navíc díky dálkovému ovládání je obsluha jeřábu u břemene, a má proto perfektní přehled,“ popisuje přednosti jeřábu David Dohnal. Používat ho budou jak na nakládku transformátorů, tak na manipulaci se závažími pro jejich 220t jeřáb a demoliční speciály. Jeřáb je také vybaven 3,5t navijákem na hlavním rameni se systémem RTC pro automatické napínání lana a synchronizovaným ovládáním navijáku, udržujícím při práci jeřábu stálou vzdálenost mezi kladkou a hákem. Součástí vybavení je rovněž pracovní koš pro dvě osoby, který budou používat například pro sestavování velkých demoličních strojů.
Součástí vozidla je také valníková nástavba s vnějším rozměry 6600 × 2550 mm s hliníkovými, 800mm vysokými bočnicemi a klanicemi pro zajištění nákladu. Každý prostor na vozidle je využit pro nějaké úložné prostory pro příslušenství jeřábu, ať už to jsou plastové boxy, či výsuvné schránky.