Silniční doprava

Jízdní software Volvo Trucks: Z Čestlic do celé Evropy

Jízdní software Volvo Trucks. Jako jediní novináři z Česka jsme se zúčastnili unikátního testování. České zastoupení Volvo Trucks srovnávalo přínos nejnovějšího ekonomického jízdního softwaru se standardním a starším eko programem. Výsledky budou sloužit jako prodejní argumenty pro prodejce v celé Evropě. 

Volvo Trucks připravilo pro novou generaci tahače FH s motory Turbo Compound zcela novou verzi ekonomického jízdního softwaru. „Našim zákazníkům nabízíme možnost pořídit si buď tzv. otevřené auto, u něhož má řidič možnost si vybrat mezi standardním a ekorežimem, nebo uzavřené, kde je napevno nastavený ekomód,” vysvětluje Vladimír Myslík. Snahou Volva je prodávat co nejvíc uzavřených aut, které mají homologovanou nižší spotřebu. 

Přečtěte si také

 „Neexistovalo však žádné srovnání jeho přínosu proti standardnímu režimu v běžných podmínkách Evropy,” vysvětluje Vladimír Myslík, proč pro švédskou centrálu připravili test srovnávající rozdíl ve spotřebě ekomódu Cruise E5 se standardním, resp. starším Cruise E4. 

Dvě identické soupravy 

Pro test byly zvoleny dvě identické soupravy složené z tahače FH 500 TC (softwarově byl ale upravený na 460) se stálým převodem 2,32 a plachtovým návěsem Schwarzmüller. Náklad tvořilo závaží na jeřáb, celková hmotnost soupravy byla 35,4 t. Tahače měly identické obutí Continental 385/55 22,5 Eco+ HS3 vpředu a 315/70 Eco+ HD3 vzadu. 

Jízdní software Volvo Trucks

Vladimír Myslík se svými školiteli Láďou Růžičkou a Marcelem Slowikem připravil celkem čtyři trasy začínající a končící vždy v Truck Centru v Čestlicích. První trasa vede po D1 do Truck Centra v Popůvkách a měří 360 km. Druhá míří na Liberec po D10 a je dlouhá 176 km a třetí, dlouhá 260 km, vede po D5 směr Nýřany. Zatímco tyto jsou prakticky celé dálniční, čtvrtá směřující na jih do Soběslavi, měřící 186 km, obsahuje i silnice I. třídy a je řidičsky nejsložitější. A tou jsem i začal. 

Vždy na tempomat

Aby byly zajištěny co nejsrovnatelnější podmínky, jezdilo se převážně večer, kdy byl menší provoz. Stejně tak jízdní styl byl stejný: „Jakmile se dostaneš na velkou řadu, aktivuj tempomat a veškerou změnu rychlostí prováděj jen tlačítky na volantu,“ říká mi Vladimír Myslík, když vyrážíme z Čestlic. Jízdní styl ,Nech všechno na tempomatu´ je v poslední době jasný trend, který přináší i nejlepší výsledky. A to hlavně na dálnici, my jsme však na tempomat jezdili i na silnici první třídy. Ten, kdo byl první, neustále hlásil do vysílačky jakoukoliv změnu rychlosti i přesné místo, kde ji nastavil. Jen tak bylo možné dodržet stejné výsledky.

Jízdní software Volvo Trucks zastropuje spotřebu

Do Soběslavi a do Brna (časově nejnáročnější cesta, z níž jsme se vrátili ve tři hodiny ráno) jsem jel s „ef-háčkem“ s novým ekorežimem. „Cruise E5 zastropuje na jednotlivé rychlostní stupně okamžitou maximální spotřebu,“ vysvětluje hlavní přínos Vladimír Myslík. Používá také novou strategii prediktivního tempomatu, kterému jsme dali přezdívku „plovoucí“, jež těží z nejnovějších, ještě přesnějších topografických dat. 

Jízdní software Volvo Trucks-1

Kvůli omezení spotřeby však řízení motoru upraví parametry, takže hlavně do prudkých kopců jede souprava logicky pomaleji. A to může být pro řidiče Volva zvyklého na to, že jeho auto vždycky jelo, možná problém. Jenže jak ukazují data z testu, například na nejdelší trase po D1 byl rozdíl v čase proti Cruise E4 pouhé tři minuty navíc. Průměrná spotřeba ale byla o 1,1 l/100 km nižší. 

Nečekané úspory

Každý den se výsledky zapisovaly do tabulek a spotřeby naměřené pomocí palubního počítače se jednou za čas upřesnily pomocí přesného dotankování.

Jízdní software Volvo Trucks-úspory

A výsledky jsou opravdu velmi zajímavé, protože Cruise E5 přináší ve srovnání se standardním režimem úsporu ve vyšších jednotkách procent. Výsledky byly již oficiálně odprezentované vedení společnosti a Cruise E5 se již dostal do sériové výbavy tahače řady FH. 

Text: Michal Štengl, Foto: autor a Vladimír Myslík

Čtěte také: Volvo Trucks snižuje spotřebu paliva.

Ve spolupráci
Volvo Trucks
Zdroj
Michal Štengl

Přečtěte si také

Back to top button