Silniční doprava

Kenworth Wild SuperTruck 2 

Kenworth Wild SuperTruck 2. Koncept nákladního automobilu Kenworth Wild SuperTruck 2 Semi dostal novou kabinu Bullet Train Aero, připomínající motocyklovou helmu. I díky ní má více než dvojnásobnou účinnost ve srovnání se svým předchůdcem z roku 2009. 

Lepší aerodynamika, vyšší účinnost, úspora paliva a čistší ovzduší – to jsou věci, které byly stanoveny jako cíl pro koncept Kenworth Wild SuperTruck 2, který měl po šesti letech vývoje světovou premiéru na veletrhu ACT Expo v Las Vegas. 

Přečtěte si také
Na celkově vysoké efektivitě se podílí i aerodynamický návěs

Dieselový hybrid

Koncept velkého nákladního vozu je poháněn hybridní dieselovou pohonnou jednotkou, která kombinuje motor Paccar MX-11 o výkonu 440 koní s 48voltovým elektrickým generátorem. Lithioiontová baterie nové generace se dobíjí rekuperačním brzděním a může pohánět elektrické ventilátory, elektrické řízení, napájet elektrická čerpadla chladicí kapaliny a HVAC, která byla dříve poháněna mechanicky. Jenom ventilátor motoru může odebírat až 80 koňských sil. Hybridní systém rovněž umožňuje noční vypínání motoru, kdy řidič nocuje v kabině. Kromě toho 48V generátor napájí ohřívač výfukových plynů v interně vyvinutém systému následného zpracování výfukových plynů, který prokázal splnění požadavků normy CARB 2027 na velmi nízké emise NOx.

Kabina má vynikající aerodynamiku

I díky dodatečné rekuperaci energie byla při testování zjištěna 55,7% účinnost motoru. Pohonnou jednotku doplňuje 12stupňová automatická převodovka. 

Prototyp SuperTruck 2 váží o 3175 kg méně než jeho vzorový model Kenworth T660 z roku 2009. V té době byl model T660 považován za jeden z nejúspornějších nákladních automobilů. Kenworth uvádí, že se mu u Wild SuperTrucku 2 ve srovnání s ním podařilo zvýšit účinnost o 136 %! 

Centrální pozice

Díky užší čelní stěně, velkému zakřivenému čelnímu sklu a centrální pozici sezení má řidič vynikající výhled z kabiny. Vnější zpětná zrcátka byla nahrazena kamerovým systémem, aby se minimalizoval odpor vzduchu. Mezi další vylepšení zaměřená na komfort patří přepracované nastavitelné lůžko na spaní, které se sklápí nad pohovku a vytváří tím oddělený prostor pro spaní a sezení. Stůl lze navíc podle potřeby otáčet pro práci, jídlo nebo odpočinek. Také nastupování a vystupování z vozu po dlouhé jízdě je méně obtížné, usnadňuje ho velký otvor dveří na straně řidiče a výsuvné schůdky.

Centrálně posazený řidič má z vozu skvělý výhled

Připraven i na jiné pohony

Kenworth připouští, že nafta není zrovna budoucností pohonných hmot, ale poznamenává, že jeho SuperTruck 2 je zkonstruován tak, aby vyhovoval všemu, co budoucnost přinese. Společnost uvádí, že celkové uspořádání je flexibilní – není třeba měnit základní konstrukci kabiny. SuperTruck 2 lze nakonfigurovat tak, aby podporoval řešení s téměř nulovými emisemi, včetně palivových článků, nádrží na vodík, zemní plyn a baterií. 

Zdroj
Redakce
Back to top button