Silniční doprava
Liberecký kraj se nechystá omezovat regionální veřejnou dopravu
Liberecký kraj se nechystá omezovat regionální veřejnou dopravu, ani v případě, že by stát snížil krajům dotace, jak to prosazuje ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09).
Liberecký kraj považuje veřejnou dopravu za svou prioritu a snaží se do vlaků a autobusů přilákat nové cestující. Omezení dopravy by přineslo zvýšení nezaměstnanosti, protože by výrazně ztížilo lidem dopravu za prací, ale i k lékaři nebo za vzděláním, řekl dnes novinářům náměstek libereckého hejtmana Martin Sepp. Chybějící peníze proto podle něj najde kraj v rozpočtu, byť to zřejmě bude na úkor investic.
Dotace na regionální železniční dopravu mělo krajům zajistit memorandum, které uzavřely v roce 2009 s vládou Jana Fischera. Krajům garantuje podíl státu na financování regionální železniční dopravy, po dobu deseti let mají dostat roční dotaci dohromady 2,6 miliardy Kč. Částku chce ministr financí ročně snížit o 600 milionů korun, podle něj není memorandum právně závazné. Pardubický hejtman Radko Martínek je však připraven se kvůli dotaci s vládou soudit, podle právníků mají kraje šanci na úspěch.
„Soud je až ta poslední možnost,“ poznamenal Sepp. Kraj zatím podle něj neví, jak moc budou opravdu dotace kráceny. Liberecký kraj dostává na železniční dopravu v rámci memoranda zhruba 90 milionů korun, pokud by se celková dotace zkrátila o 600 milionů, chybělo by v Libereckém kraji na dotace pro čtyři železniční dopravce zhruba 20 milionů. „Museli bychom je najít v rozpočtu, zřejmě by to bylo na úkor investic,“ řekl radní pro ekonomiku Zdeněk Bursa (ČSSD). Dodal, že nejistota značně komplikuje přípravu krajského rozpočtu. „Jasno totiž není ani ve financování zdravotnictví nebo sociální oblasti,“ dodal Bursa.
Liberecký kraj objednává každoročně veřejnou dopravu ve zhruba stabilním rozsahu. Autobusoví dopravci najezdí 13 milionů kilometrů, dopravci na železnici necelé čtyři miliony kilometrů a další milion naježděných kilometrů představuje tramvajové spojení mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou, na něž kraj také přispívá. Veřejná doprava v kraji bude letos podle odhadů stát kolem 550 milionů korun, z toho 90 milionů by měl dát stát. Kraj rozhodně nechce objem dopravy snižovat, zejména pro ekonomicky slabé oblasti jako je Frýdlantsko nebo Tanvaldsko je podle Seppa klíčová.
Dotace na regionální železniční dopravu mělo krajům zajistit memorandum, které uzavřely v roce 2009 s vládou Jana Fischera. Krajům garantuje podíl státu na financování regionální železniční dopravy, po dobu deseti let mají dostat roční dotaci dohromady 2,6 miliardy Kč. Částku chce ministr financí ročně snížit o 600 milionů korun, podle něj není memorandum právně závazné. Pardubický hejtman Radko Martínek je však připraven se kvůli dotaci s vládou soudit, podle právníků mají kraje šanci na úspěch.
„Soud je až ta poslední možnost,“ poznamenal Sepp. Kraj zatím podle něj neví, jak moc budou opravdu dotace kráceny. Liberecký kraj dostává na železniční dopravu v rámci memoranda zhruba 90 milionů korun, pokud by se celková dotace zkrátila o 600 milionů, chybělo by v Libereckém kraji na dotace pro čtyři železniční dopravce zhruba 20 milionů. „Museli bychom je najít v rozpočtu, zřejmě by to bylo na úkor investic,“ řekl radní pro ekonomiku Zdeněk Bursa (ČSSD). Dodal, že nejistota značně komplikuje přípravu krajského rozpočtu. „Jasno totiž není ani ve financování zdravotnictví nebo sociální oblasti,“ dodal Bursa.
Liberecký kraj objednává každoročně veřejnou dopravu ve zhruba stabilním rozsahu. Autobusoví dopravci najezdí 13 milionů kilometrů, dopravci na železnici necelé čtyři miliony kilometrů a další milion naježděných kilometrů představuje tramvajové spojení mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou, na něž kraj také přispívá. Veřejná doprava v kraji bude letos podle odhadů stát kolem 550 milionů korun, z toho 90 milionů by měl dát stát. Kraj rozhodně nechce objem dopravy snižovat, zejména pro ekonomicky slabé oblasti jako je Frýdlantsko nebo Tanvaldsko je podle Seppa klíčová.