Silniční doprava

MD zveřejnilo seznam odborníků, kteří prověří reklamovanou D47

Ministerstvo dopravy zveřejnilo seznam osmi odborníků, kteří prověří stavbu dálnice D47, o jejíž kvalitu se dosud přelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a stavební společnost Eurovia CS.

V seznamu jsou za ŘSD Vladimír Měšťan a za zhotovitele stavby Ján Špaňo. Skupina prostuduje stovky právních a technických dokumentů k D47, a po prozkoumání 900 údajných vad reklamovaných ze strany ŘSD doporučí další postup reklamace. ČTK to dnes řekl náměstek ministra dopravy Daniel Bartek, který skupinu expertů povede. 
    
Nezávisle na expertní kontrole provede ŘSD na dálnici kopané sondy, kterých se budou účastnit i zástupci Eurovie. Měly by ukázat, jestli byl při výstavbě dálnice použit nevhodný materiál, jak dosud tvrdilo ŘSD. Jedním z úkolů pracovní skupiny je podle Bartka také uklidnění vyhrocené situace mezi ŘSD a Eurovií. Státní a soukromá společnost se v médiích donedávna vzájemně osočovaly za údajná pochybení, což není vhodný způsob řešení reklamace, uvedl Bartek. Úkolem zástupců Eurovie a ŘSD v pracovní skupině bude dohlížet na objektivitu postupu skupiny, dodal Bartek. 
    
Už v květnu podle Bartka končí některé záruční lhůty a zatím se prý Eurovia nevyjádřila, že by po dobu fungování komise běh těchto lhůt pozastavila. Expertní skupina proto podle Bartka pracuje v časovém presu. Kvůli tomu prý nebudou techničtí experti pravděpodobně fyzicky přítomni u kopaných sond, které bude provádět ŘSD, neboť s těmi není možné čekat. Součástí týmu budou za ministerstvo dopravy poradce ministra Otakar Vacín, člen majetkové komise pro nakládání s majetkem státu Miroslav Duda, vrchní ředitel legislativně právního úseku Jakub Kopřiva, ředitel odboru infrastruktury a územního plánu Josef Kubovský a soudní znalec v oboru dopravních a inženýrských staveb Karel Pospíšil. 
    
Odbornou způsobilost lidí, které do komise navrhovalo ministerstvo dopravy, nedávno kritizoval generální ředitel Eurovie Martin Borovka. „Tam není jediný odborník na stavební práce, jediný člověk, který by byl schopný posoudit technický problém, jak na mostech, tak na vlnícím se tělese,“ uvedl. Zato v případě dvou navržených právníků je podle něj obecně známé jejich napojení na bezpečnostní společnost ABL. „Pan právník Duda a pan právník Kopřiva z právního odboru jsou lidé, kteří jsou všude jmenováni jako lidé, kteří jsou spojeni se společností ABL, na všech serverech, stačí si to jednoduše vygooglovat,“ řekl Borovka. 
    
Spory firmy Eurovia s ŘSD odstartovalo zvlnění dálnice D47, což je podle ředitelství důsledek použití nevhodného materiálu při stavbě. Kromě zvlněné vozovky chce však Ředitelství silnic a dálnic reklamovat stovky vad na mostech. „S těmi mosty není žádný problém. A už vůbec nepřipouštíme pochybení na naší straně. My tvrdíme, že ŘSD neplní manuál údržby,“ uvedl Borovka. Společnost zároveň nepřipouští pochybení u zvlněného dálničního tělesa. použití nestabilního materiálu, který pod povrchem vozovky bobtná a tím ji deformuje, nařídilo podle Eurovie ŘSD.
 

Přečtěte si také

Back to top button