Vše jednou ranou
Vše jednou ranou. Vozy s plně elektrickým pohonem mají v nabídce již všichni evropští výrobci nákladních vozidel, DAF je začne vyrábět od letošního prosince. Ještě předtím jsme se ale v okolí jeho mateřského Eindhovenu svezli s novou „bílo-modrou“ flotilou s různými nástavbami a návěsy, od sólo nejmenšího XB až po největší XF s tandemem.
Vozidla s elektrickým pohonem nejsou u společnosti DAF úplnou novinkou. V minulosti to byl dokonce první evropský výrobce, který na trh uvedl plně elektrické nákladní vozidlo. Kromě prototypů z devadesátých let, používaných například britskou poštou, bylo již dříve možné na silnicích potkat starší verze městského modelu CF/LF.

Nyní na trh přichází nová řada s moderní technologií, modelově kopírující tu sesterskou „červenou“, tedy s konvenčním spalovacím pohonem (vyjma verzí XG a XG+). Na první pohled ji rozeznáte už podle modrých linek na lamelách masky a modrých rámečků uvnitř světel. Začíná malým městským modelem XB, pokračuje středním XD, vhodným zejména pro regionální dopravu, a končí největším XF, určeným pro dálkovou dopravu.

První část výrobního procesu elektrické i dieselové modely sdílejí. Na finální montáž ale putují ty s elektrickým pohonem do jiné haly, konkrétně do takzvaného „high voltage centra“, kde se namontují veškeré komponenty související s plně elektrickým pohonem.
Technika sdílená s diesely
Zejména vozy XD a XF mají celou řadu inovativních prvků známou z dříve představené nové generace vozidel DAF s dieselovými agregáty. Jedná se o prvky aktivní a pasivní bezpečnosti, jako například mechanický systém oddálení kabiny při nárazu (ProCaDis), pokročilý kamerový systém (Digital Vision a Corner View), asistent pro odbočení a zatáčení (City Side & Turn Assist), a dále o prvky ke zvýšení efektivity provozu, jako například optimalizovaný brzdový systém s aktivním uvolněním brzdových třmenů pro snížení tření (ACR), precizní konstrukce zadních náprav s převodovými poměry 2,05 až 2,64 a v neposlední řadě i perfektní aerodynamika kabiny, jedna z nejlepších ve své třídě. Typ kabiny i podvozku lze nakonfigurovat v nepřeberném množství verzí, známých již z modelů se spalovacím motorem.

Nová technologie elektrických jednotek
Ve spolupráci s mateřskou společností Paccar byly vyvinuty nové motory EX-D1/D2 a EX-M1/M2. Liší se jak technologií a výkonem, tak i použitím v jednotlivých modelech.
Jednotka M1 má výkon 120 kW (156 k), M2 má 190 kW (250 k), obě se instalují pouze do nejmenšího modelu XB s celkovou hmotností do 19 t. Verze M1 i M2 v sobě mají integrované dva elektromotory, ale na rozdíl od silnějších D1/D2 nemají převodovku, jedná se tedy o přímý pohon beze ztrát při přeřazení.

Silnější motory D1 a D2 jsou vyhrazeny pouze pro XD a XF s tím, že do XF, které může mít celkovou hmotnost soupravy až 50 tun, se montují pouze jednotky D2. D1 má tři výkonové varianty 170 kW (230 k), 220 kW (300 k) a 270 kW (370 k), které sdílejí točivý moment 1500 Nm.
D2 nabízí také tři výkony: 270 kW (370 k), 310 kW (420 k) a 350 kW (480 k), točivý moment 2400 Nm je opět společný pro všechna tři provedení. Tyto jednotky v sobě mají také dva elektromotory, ale na rozdíl od pohonů M1/M2 mají navíc třístupňovou planetovou převodovku pro optimální přenos výkonu při různém zatížení a topografii. Inteligentní systém řízení pak určuje, který ze dvou elektromotorů má být aktivovaný a na kolik procent výkonu. V praxi tak například při zrychlování pojedou oba elektromotory současně na plný výkon, ale na rovině po dálnici už může druhý elektromotor dodávat třeba jen zlomek výkonu nebo nemusí být zapojený vůbec.

Osvědčená koncepce akumulátorů
U baterií vsadil DAF na již dříve používanou technologii kapalinou chlazených akumulátorů VN s chemií LFP (s fosfátem lithia a železa), která se z hlediska vlastností jeví jako ideální. Toto složení bez obsahu niklu a kobaltu vyniká teplotní stabilitou (optimální je 25 °C), je odolné proti různým povětrnostním vlivům (DAF udává ztrátu kapacity jen cca 6 % při mrazivém počasí), má životnost více než 4000 nabíjecích cyklů a denní nabíjení až na 100 % nemá vliv na životnost baterie. DAF díky tomu poskytuje na akumulátory osmiletou záruku.
Model XB má možnost konfigurace s jednou nebo dvěma sadami baterií ve dvouvrstvém uspořádání. Udávanou kapacitu mají 75 kWh u dvoučlánkové verze a 105 kWh u tříčlánkové verze.

U modelů XD a XF je možnost mít dvě až pět sad baterií u jednotek D1 a čtyři nebo pět baterií u D2. Kapacita začíná na 210 kWh u dvou sad baterií a končí u 525 kWh v případě maximálního počtu pěti sad. Dle typu podvozku se použije příslušná konfigurace umístění baterií tak, aby došlo k co nejlepšímu rozložení hmotnosti na podvozku.
DAF udává teoretický maximální dojezd cca 550 km v případě městské distribuce a něco přes 500 km v případě dálkové dopravy. Stejně jako u všech bateriových vozidel je dojezd závislý nejen na zatížení či topografii, hlavně ale na jízdním stylu řidiče.

Myšleno je i na bezpečnost, a tak mají všechny vozy nouzový odpojovací vodič na levé i pravé straně, dobře přístupný a označený pro záchranné složky. Při čelním nárazu, když dojde k aktivaci odtažení kabiny systémem ProCaDis, je automaticky odtržen i připojený odpojovací nouzový vodič.
Sametová jízda
A jaké jsou dojmy? Když vynechám hodnocení interiéru, který je známý již z naftových verzí, a zaměřím se jen na jízdu, tak ta je jedním slovem návyková. Krásně hladký a naprosto nehlučný rozjezd s plným točivým momentem prakticky od nuly, kombinovaný s lehkým řízením, kdy lze otáčet volantem jen jedním prstem, to jsou atributy naftovým verzím neznámé. O přeřazení třístupňové planetové převodovky sice víte, ale prakticky žádný pokles tahu vůbec necítíte. Již popelářský vůz ve verzi XD s výkonem 220 kW má díky elektromotorům dynamiku silnějšího osobního vozu. Dálkové XF výkonem 350 kW a nákladem na celkovou hmotnost 42 tun má pak dostatek síly k překvapivě dynamickému nájezdu na dálnici. Ostatně to ticho v kabině při jízdě po dálnici, které přerušuje jen běžný aerodynamický hluk, je naprosto famózní. To nejlepší na celé jízdě je ale systém, který DAF označuje jako „řízení jedním pedálem“. Na začátku je třeba si na něj chvíli zvykat, ale za krátkou dobu už nechcete jinak. Pravou páčku běžně určenou motorové brzdě zde nahrazuje třístupňový volič rekuperace. To znamená, že ve třech stupních volíte sílu zpomalení elektromotorů a tím i velikost dobíjení při zpomalování (kromě modelu XB, který má pouze jednu možnost). Na rozdíl od motorové brzdy může být systém aktivovaný neustále a vy pouze přidáváním nebo ubíráním pedálu plynu určujete intenzitu zrychlení nebo brzdění. U méně naložených vozidel to funguje zcela perfektně, u těžce naloženého XF s návěsem bylo nutné při zastavování lehce přibrzdit klasickou brzdou, ale možná po delším tréninku by i toto bylo možné eliminovat.
U zákazníků příští rok
Výroba všech elektrických DAFů se rozjede 1. prosince, první vozy se tak k tuzemským zákazníkům dostanou v prvním čtvrtletí příštího roku.







