Železniční doprava

Mattoni v Kyselce

Mattoni v Kyselce. Dne 28. srpna 2012 vyjel z Kyselky první vlak s nákladem zdejší minerální vody po obnovené železniční vlečce do Vojkovic nad Ohří. Od té doby přepravila společnost Mattoni 1873 po kolejích na Moravu 669 tisíc palet se svými výrobky. 

Vypravených 762 nákladních vlaků nahradilo přes 20.000 jízd plně naložených kamionů. Využitím železniční přepravy Mattoni 1873 výrazně pomáhá životnímu prostředí a ulehčuje silniční a dálniční síti ČR.

Mattoni v Kyselce

„Náš projekt dokazuje, že i rychloobrátkové zboží lze přepravovat rychle a kvalitně po železnici. Za deset let, co jezdí nákladní vlaky s našimi nápoji, je bohužel využívání železnice čím dál náročnější jak z hlediska organizace, tak finančně. I přes svůj ekologický přínos není železniční doprava nijak podporována nebo přinejmenším nejsou odstraňovány překážky, které komplikují větší využívání železnice pro přepravu výrobků. My ale vytrváváme, protože chceme, aby byl nápojový průmysl plně udržitelný, již řadu let pro to podnikáme reálné kroky a využívání železniční přepravy je jedním z nich,“ říká Alessandro Pasquale, generální ředitel Mattoni 1873.

Osmikilometrovou trať z Vojkovic nad Ohří do Kyselky nechal vybudovat Heinrich Mattoni a do provozu byla uvedena v roce 1895. Veřejná osobní doprava na ní skončila v roce 1935, do roku 1997 pak fungovala jako nákladní vlečka. V roce 2012 Mattoni 1873 (pod názvem Karlovarské minerální vody, KMV) investovala 10 mil. Kč do rekonstrukce celé trati. Při rekonstrukci bylo vyměněno 560 pražců a nahrazeno 820 metrů kolejnic. Každý rok Mattoni 1873 pravidelně investuje několik milionů korun do zlepšování technického stavu vlečky.

Obnovením provozu vlečky začala Mattoni 1873 využívat železnici pro přepravu svých výrobků pro zákazníky na Moravě, do distribučního centra v Mostkovicích u Přerova. Vlaky s minerálními vodami Mattoni a Magnesia a pramenitou vodou Aquila jezdí z Kyselky celoročně, v sezóně cca 2 vlaky týdně.

Nyní je železniční přeprava významnou součástí distribučního řetězce Mattoni 1873.  Roční množství výrobků Mattoni 1873 přepravených po železnici rostou vzrostlo z 64 tisíc palet v roce 2013 na 70-80 tisíc palet v posledních letech. Mattoni 1873 se tak řadí mezi vůbec největší přepravce rychloobrátkového potravinářského zboží po železnici. Za projekt obnovení vlečky a s ním spojeného rozjetí železniční přepravy výrobků získal Roman Dittrich, tehdejší supply chain manager KMV, v roce 2012 ocenění LOG-IN – Inovátor roku 2012.

Trať ale neslouží jen převozu lahví s vodou – v posledních letech se po ní mohli svézt i návštěvníci kraje díky prázdninovému provozu osobní dopravy.  

O současné železniční přepravě výrobků Mattoni 1873

Vlaky s výrobky Mattoni 1873 pro spotřebitele na Moravě jezdí po trase (470 km): Kyselka (Karlovarský kraj) – Vojkovice nad Ohří – Kadaň – Chomutov – Ústí nad Labem – Kralupy – Nymburk – Pardubice – Česká Třebová – Mohelnice – Olomouc – Prostějov – Kostelec na Hané – Mostkovice u Prostějova (Olomoucký kraj). Provoz na vlečce (v Kyselce i v Mostkovicích) zajišťuje společnost Railsystem s vlastními dieselelektrickými lokomotivami řady 749. Zároveň zajišťuje nakládku a manipulaci se železničními vozy. Po naložení odevzdává ucelený vlak v žst. Vojkovice nad/Ohří, kde si soupravu přebírá lokomotiva společnosti ČD Cargo, případně odjíždí s touto soupravou společně do Chomutova. Z Chomutova je jízda soupravy již v režii společnosti ČD Cargo, která doveze soupravu až do Prostějova, kde si soupravu přebírá opět společnost Railsystem a zaváží ji na vlečku do Mostkovic. Když se souprava vrací, probíhá tato činnost stejně, ale v opačném pořadí.

Zdroj
TZ
Back to top button