Toyota RAV4 Hybrid: proč mi nafta nechybí?
Byť Toyota nedělala špatné diesely, místo nich vsadila na hybridní pohon a ten během 20 let opravdu vypiplala. Znovu jsme se o tom přesvědčil za volantem SUV RAV4, kde nabízí výkon až 163 kW a přitom jezdí do 7 litrů.
Toyota už dnes nabízí vlastní diesel jen v SUV Land Cruiser a v pick-upu Hilux, v dodávkách řady Proace pocházejí od PSA. V ostatních modelech je nahrazuje hybridy.
Rodinný se vším všudy
Současná generace RAV4 je na trhu již dva roky, naší redakcí prošla s čistě benzinovým motorem 2.0 Valvematic. Už poprvé jsme chválili praktičnost RAV4, která patří do segmentu kompaktních SUV. Karoserie, která mezigeneračně pořádně narostla, totiž nabízí vnitřní prostor srovnatelný i s o třídu většími vozy. A to jak vpředu, tak vzadu, kde u sedadel oceňuji možnost změnit sklon opěradel. Za pátými dveřmi, které v našem případě otvíraly (hodně pomalu a hlučně) elektromotorky, se navíc ukrývá prakticky tvarovaný zavazadlový prostor o objemu 580 l, což opravdu uspokojí většinu rodinných nároků.
Přívětivý
Spokojený ale bude i řidič, protože přístrojová deska „neujíždí“ na digitálním a dotykovém trendu. Dotykový displej je zde jenom jeden, má rozměr 8” a lehce zastaralou grafiku i ovládací tlačítka kolem něj. Umí ale Apple Car Play i Android Auto, takže ve výsledku spokojenost. Mě osobně se hodně zamlouvá přístrojový štít se skvěle čitelnými hlavními přístroji a jednoduchým ovládáním palubního počítače přes tlačítka na (vyhřívaném) volantu. Také klimatizace se ovládá kruhovými ovladači, svá tlačítka má většina nejčastěji používaných funkcí. Také syntetickou kůží potažené sedačky mají příjemný tvar i tuhost výplní, jejich vyhřívání ale není příliš účinné. Jinak mám ale z vnitřku vozu dojem poctivého, robustně udělaného auta, ať už jde o materiály nebo třeba jen o zvuk zavření dveří.
Skvěle jede
Všech 1498 vloni registrovaných RAV4 mělo hybridní pohon a ve srovnání s klasickým dvoulitrem tomu naprosto rozumím. Nabízí totiž systémový výkon 163 kW (222 k) a musím přiznat, že i s plně naloženým autem jsem byl z dynamiky vozu mile překvapený, a to hlavně při předjíždění. A to jsem měl většinu času navolený jízdní režim Normal. Hybridní pohon tvoří benzinový čtyřválec 2.5i s parametry 131 kW (178 k)/221 Nm plus elektromotor s 87 kW (118 k)/200 Nm. Testovaná RAVka navíc byla ve verzi 4×4 (E-Four), takže na zadní nápravě byl ještě jeden elektromotor se 40 kW (54 k)/120 Nm. Pohon všech kol jsem si vyzkoušel v Krušných horách na sněhu i ledu a subjektivně jsem k němu neměl žádných výhrad (jak zadní elektromotor pomáhá, se zobrazuje i v displeji palubního počítače, rozdělení hnací síly může být až 80:20). Čtyřkolka také může táhnou brzděný přívěs o hmotnosti až 1650 kg.
Jako diesel
Elektřinu dodává motorům NiMH baterie, která dokáže RAVku bezemisně pohánět hlavně ve městě až dva kilometry do rychlosti kolem 55 km/h. Za určitých podmínek ale umí jet bez spalovacího motoru i devadesátkou. Většinu doby ale obě jednotky spolupracují, což se pozitivně odráží jak na dynamice, tak i na spotřebě. Dlouhodobý průměr jsem totiž dostal až na 6,6 l/100 km, a to jsem měl ve svém jízdním mixu dálnici, hory i město. Je ale pravda, že jsem jezdil tak, abych naplno využil všech předností hybridního pohonu. Když jsem se nesnažil, spotřeba oscilovala kolem sedmi litrů. I to je ale skvělá hodnota.
Šplhá vysoko
Příplatek za pohon 4×4 činí přijatelných 41 500 korun, v kombinaci s hybridním pohonem RAV4 startuje na 805 017 Kč, což není málo. V testovaném top provedení Executive s paketem JBL už stojí 925 367 Kč (všechny ceny bez DPH).