Logistika a sklady

Test Camp Intralogistics 2023

Test Camp Intralogistics 2023. V Dortmundu proběhla třídenní akce, kde se mohli odborníci seznámit s nejnovějšími trendy v oblasti intralogistiky z celého světa. Poprvé jsme se této akce zúčastnili jako porotci soutěže IFOY Award

Test Camp Intralogistics 2023

Více než dvanáct set hostů navštívilo halu 3 na výstavišti Messe Dortmund, aby si prohlédli a hlavně vyzkoušeli více než stovku inovací zaměřených na intralogistiku. Některé z nich zde byly odborné veřejnosti představeny vůbec poprvé. Test Camp Intralogistics 2023 je akce, kde se vše točí kolem praktického testování inovací a novinek ve skladu a technologií manipulace s materiálem. Otestovat je možné obsluhu všech typů vysokozdvižných vozíků, na vlastní kůži lze okusit pomoc exoskeletů, poznat interakce s přepravními vozidly a logistickými roboty bez řidiče či vyzkoušet různé softwary. Mezi nimi bylo i 23 řešení v sedmi kategoriích nominovaných do ankety IFOY Award 2023 (viz vložený článek). Vybrali jsme ta nejzajímavější. 

CROWN SP 1500

U nás ne tak známý americký výrobce nominoval svou čerstvou novinku, vychystávací vozík SP 1500. Spíš než maximálním dosahem 11,2 m – pro srovnání STILL PXV, také nominovaný do IFOY Award 2023, stanovil nový standard se 14,5 m – zaujme SP 1500 především úžasnou viditelností z plošiny ve všech výškách. „S takovou viditelností za všech okolností jsem se ještě nesetkal,“ přiznal během brífinku porotců Theo Egberts, nevolící člen testovacího týmu. Vozík má také skvělou ergonomii s netradičním řešením v podobě polohovatelného hlavního ovladače, který lze nastavit do vertikální či horizontální pozice. 

STILL EXH 16

Paletový vozík s nosností 1,6 t vyniká kompaktními rozměry, díky nimž je vhodný pro přepravu v kamionech či pro využití na poslední míli. Váží necelých 330 kg a za malý poloměr otáčení vděčí integrované Li-ion baterii. Výrobce zcela přepracoval ovládací oj, které je delší a vyžaduje i menší ovládací sílu. V tomto ohledu výrobce více myslel na ženy, které čím dál častěji pracují ve skladech. Poměrně unikátní (i když podle Theových slov trochu zbytečný) je dotykový displej integrovaný v hlavě ovládací oje. „Na to už jsem asi trochu starý, člověk musí za vozíkem docela pelášit,“ s úsměvem podotknul ke značné maximální rychlosti 6 km/h.

AGILOX ODM

Všesměrový tříkolový vozík od rakouského dodavatele, nominovaný v kategorii AGV/AMR vozíků, vyniká především skvělou manévrovatelností. Je určený pro přepravu malých nákladů o hmotnosti do 300 kg. Vyniká i velmi rychlou implementací do již zavedeného systému k dalším AGV. Jeho určitou nevýhodou je poměrně úzké zaměření, protože přepravuje palety o rozměru 400 × 600 mm, resp. 600 × 800 mm, které nejsou až tak běžné. I sám výrobce přiznává, že se hodí hlavně do farmaceutického a elektronického průmyslu. 

VOLUME DIVE LAGERSYSTEME

V kategorii intralogistických robotických řešení nás tento robotický skladovací systém zaujal především kompaktními rozměry, vysokou mírou flexibility, vysokou hustotou buněk (až 3000) a výškou až 14 m. Tato alternativa k mnohem známějšímu řešení Autostore používá robotické vozíky schopné jezdit v kolejnicích rychlostí až 3 m/s, které navíc mohou ukládat a vytahovat přepravky na celé úrovni napříč moduly. Má totiž rotační uchopovací jednotku, díky níž může nabírat a dodávat přepravky na všech čtyřech stranách. Zajímavostí jsou i otočná kolečka, díky nimž se může snadno pohybovat všemi směry. Systém pracuje se třemi typy standardních euroboxů o velikosti 300 × 200 mm, 400 × 300 mm s nosností 25 kg, resp. 600 × 400 mm s 35 kg. V rámci jedné věže mohou být zásobníky stohovány v různých výškách.

ARCOS DS AUTOMOTION 

Ze tří programů nominovaných do kategorie intralogistického softwaru nás i odborné poradce nejvíc zaujal projekt rakouské firmy Arcos. Ten totiž nabízí platformu pro koordinaci AGV a AMR vozíků, které pro svůj pohyb používají odlišný systém řízení a orientace. Tento program dokáže pomocí tzv. plánované autonomie a kooperativní navigace zvýšit efektivitu tím, že umí pro AGV vozíky vytvořit virtuální jízdní pruh v tzv. autonomních zónách, kde se vozíky volně pohybují. Kooperativní navigace zajišťuje vyjasnění přednosti mezi autonomně navigujícími vozidly a nalezení efektivních tras pro všechny účastníky provozu, aby nedocházelo k „zácpám“. AGV se tak de facto mohou pohybovat autonomně, informace o trase dostanou od AMR vozíků. Díky standardu VDA 5050 lze tento program snadno integrovat do stávajících závodů. 

NIMMSTA LIGHT TAG

V kategorii specialita roku jsme si na „vlastní ruku“ vyzkoušeli, jak poměrně jednoduše zvýšit rychlost vychystávání pomocí technologie pick-by-light. Základem řešení jsou chytré hodinky se skenerem, jež má pracovník na ruce. Důležitou součástí je světelný štítek přilepený u regálové pozice, který komunikuje s hodinkami přes bluetooth rozhraní. V aplikaci Nimmsta je každému světelnému štítku přiřazeno unikátní místo uložení, takže když se k němu operátor přiblíží, hodinky a světelný štítek se rozsvítí stejnou barvou a vzorem. Nejprve jsme si vyzkoušeli pickovat zboží klasicky jen podle pozice, poté i se světelnou pomocí a dosažený čas byl o 57 % kratší. Jeden světelný proužek stojí 10 eur a výměnná baterie v něm by měla vydržet až čtyři roky. Samotný skener vyjde na 950 eur. 

HUNIC SOFTEXO LIFT

Také další exponát jsme si vyzkoušeli na vlastí kůži. Exoskelet SoftExo Lift, nominovaný v kategorii start-up roku, je jakýsi oblek, který člověku díky systému důmyslně skrytých pružin usnadňuje zvedání a přenášení těžkých břemen. Těmi ale mohou být i hůře pohybliví pacienti v nemocnicích či v pečovatelských domech. Samotné navlečení exoskeletu je otázkou několika minut, výrobce nabízí několik velikostí. Slibuje, že konstrukce podporuje svaly nohou a zad při zvedání a přenášení břemen až o 21 %, čímž odlehčuje tělu až o 50 %. A rozdíl je opravdu znát. Nejprve jsme si vyzkoušeli přenést těžký balík bez pomoci obleku a následně s ním a rozdíl je to opravdu markantní. Vedle pasivních exoskeletů byly v Dortmundu k vidění i  exoskelety aktivní. Další firmy nabízejí analýzu pracovních úkonů třeba na výrobních linkách pomocí exoskeletů vybavených celou řadou senzorů a firmám navrhují úpravu pracovních postupů i ergonomie. Hunic si svůj exoskelet cení na 2700 eur. 

Poprvé porotcem 

Tato akce je důležitá i pro mezinárodní porotu ankety IFOY Award, jejímž členem je poprvé i autor článku a šéfredaktor tohoto magazínu. Porotci se zde totiž mohou osobně seznámit s nominovanými řešeními a vyzkoušet si je. Součástí poroty je poradní testovací tým, složený z předních odborníků, kteří dlouhodobě testují manipulační techniku (existuje normovaný test) a specializují se na skladová řešení a software. Tito poradci následně porotce seznámí se svými měřeními a zjištěními, na jejichž základě pak v kombinaci se svými zkušenostmi a zjištěními rozhodují o vítězích v jednotlivých kategoriích. Výsledky ankety budou známy v červnu a my u toho pochopitelně nebudeme chybět. 

Zdroj
Redakce

Přečtěte si také

Back to top button