Testy nákladních vozidel

Šampion ve spotřebě

Šampion ve spotřebě. Společnost DAF Trucks připravila novou řadu tahačů XF, XG a XG+ nazvanou Efficiency Champion, která má specifickou konfiguraci pro co nejlepší spotřebu paliva. Zároveň spadá do III. třídy CO2, díky čemuž může dopravce ušetřit na mýtu až 1,6 eurocentu na kilometr. Krátce jsme se v ní svezli. 

Rok 2023 byl pro společnost DAF Trucks významný z hlediska ocenění, která získala za efektivitu svých vozidel. Model DAF XF 450 nové generace byl po rozsáhlém hodnocení předních německých médií VerkehrsRundschau a Trucker jmenován ekologickým nákladním vozidlem roku Green Truck 2023. Toto ocenění získal díky mimořádně nízké spotřebě paliva a emisím CO2 v porovnání s konkurencí.

K co nejnižší spotřebě přispívají i mezinápravové boční spoilery 

Nedlouho po tomto úspěchu prošel model XF 450 dalším testem, European Truck Challenge, který organizoval uznávaný německý odborný časopis Truck & Trailer Welt. Zde opět předčil konkurenci svou minimální kombinovanou spotřebou paliva a kapaliny AdBlue. Zatím posledním oceněním je European Transport Award for Sustainability od německého magazínu Transport, což představuje další důležité potvrzení výjimečné efektivity nákladních vozidel DAF nové generace.

Vhodná konfigurace

Na oslavu tohoto působivého výčtu úspěchů připravila společnost DAF novou řadu pojmenovanou Efficiency Champion, která díky specifické konfiguraci nabízí ještě vyšší efektivitu. Každá země mohla vozidlo přizpůsobit obvyklým potřebám svých zákazníků. Každý model Efficiency Champion proto může být vybaven celou řadou funkcí pro úsporu paliva, jako je například DAF Digital Vision System (kamery namísto zrcátek) nebo kompletní aerodynamický balíček se spoilery, mezinápravovými spoilery, blatníky či kompletním zakrytováním podvozku pro co nejlepší proudění vzduchu. Řada Efficiency Champion je také standardně vybavena pneumatikami s nízkým valivým odporem a kryty zadních kol. Importér také zvolil vhodný stálý převod. Pro potřeby českého a slovenského trhu importér jako základ pro pohon vybral motor MX-13 s výkonem 483 k (355 kW) a nejvyšším točivým momentem 2500 Nm. Ten jsme si také krátce vyzkoušeli na českých silnicích. Nicméně pokud zákazník bude chtít, vozidlo lze připravit i s jinými motory. A to vždy tak, aby splňovalo základní myšlenku modelu Efficiency Champion. Vždy ale se standardní velikostí podvozku, low deck zatím není možný.

Vozidlo jsme testovali s plachtovým návěsem Schwarzmüller a zatížením cca 16 tun

Nejvýhodnější sazba mýtného

Vozidla Efficiency Champion se totiž díky své výjimečné efektivitě a minimálním emisím CO2, určeným podle metody Vecto, mohou pochlubit zařazením do CO2 třídy III až na období šesti let. Z tohoto důvodu splňují v Německu podmínky pro uplatnění nejnižší sazby mýtného, určené pro vozidla s tradičním pohonem. Tato výhoda může přinést úsporu až 1,6 eurocentu na kilometr, což v celkovém součtu za dobu šesti let může dopravci přinést úsporu mezi 5000 a 6000 eury při obvyklém nájezdu 5000 km měsíčně po německých dálnicích.

Tuzemská specifikace má v základu kamerový systém

Modely DAF XF, XG a XG+ Efficiency Champion jsou také plně vybaveny pro jízdu na HVO – hydrogenovaný rostlinný olej. Tato nejnovější generace biopaliv může dosáhnout snížení emisí CO2 až o 90 % a významně přispívá k nízké uhlíkové stopě vozidel DAF nové generace.

Už s novým softwarem motoru 

Model Efficiency Champion je vybaven nejnovější generací softwaru, která byla firmou DAF uvolněna koncem minulého roku. Tento software je nyní postupně dostupný jako aktualizace pro všechna vozidla DAF nové generace, která byla již dodána. Nová generace nejenže zajišťuje tichý a vyvážený provoz motoru, ale také podporuje budoucí integraci s on-line platformou pro správu vozového parku DAF. To umožní vozidlu udržovat neustálé spojení s domovskou základnou a servisním střediskem a tím i doporučovat proaktivní nebo preventivní údržbu v případě potřeby. Tím je zajištěna maximální dostupnost vozidla.

Vozidlo zdobí polepy s názvem modelu

Se systémy ADAS v základu

Ti, kdo si objednají DAF XF, XG nebo XG+ nové generace v provedení Efficiency Champion, obdrží vozidla splňující již nové podmínky GSR (General Safety Regulation) pro rok 2024. To automaticky znamená, že budou v základní výbavě vybavená pokročilými asistenčními systémy řidiče (ADAS), zaměřenými na pomoc při řízení, včetně nejnovějších verzí pokročilého nouzového brzdového systému, asistenta pro rozjezd Drive-off Assist, funkcí DAF Side & Turn Assist, rozpoznávání rychlostního limitu a systému varování před opuštěním jízdního pruhu. 

Boční radar, který bude od 1. července povinný, patří do souboru bezpečnostních systémů ADAS 

Nejnižší celkové náklady na vlastnictví

„Každé vozidlo DAF XF, XG a XG+ nové generace je nesporným šampionem v oblasti efektivity ve svém vlastním segmentu,“ říká Bart Bosmans, člen představenstva společnosti DAF odpovědný za marketing a prodej. „V souladu s naší filozofií DAF Transport Efficiency představují vozidla řady Efficiency Champion další potvrzení naší vedoucí pozice v této oblasti. Tyto extrémně efektivní modely zaručují každému provozovateli nejnižší náklady na spotřebu paliva a nejvýhodnější ceny mýtného.“

Importér zvolil jako základ pro pohon nejoblíbenější motor MX-13 ve verzi 480

Zdroj
DAF Trucks

Přečtěte si také

Back to top button