Ostravský tým Fesh Fesh na Rallye Dakar na 9 místě
Ostravský tým Fesh Fesh na Rallye Dakar na 9 místě. Do první desítky se probojoval Tomáš Vrátný, Bartek Boba a Míra Martinec s novou Tatrou FF7. Ve 47. ročníku nejtěžší rallye světa obsadili v kategorii kamionů 9. místo a jsou třetí českou posádkou v první desítce. Motocyklový kaskadér, stuntrider Adam „Special“ Peschel předvedl vynikající debut, když v kategorii Rally 2 obsadil skvělou 34. pozici. Byl čtvrtým nejlepším nováčkem v motorkách a stal se prvním stuntriderem, který dokončil Rallye Dakar.
Tomáš Vrátný absolvoval se svou novou Tatrou FF7 ostrý test v rámci letošního ročníku. „Naše Sedmička nás v závěru rallye opravdu podržela. Je to skvělé auto a děkuji všem, kdo se podíleli na jeho stavbě a přípravě na závod. Na začátku jsme ladili výkon, pak jsme ve třetí etapě nabrali zpoždění kvůli nefunkční uzávěrce předního diferenciálu, ale v zásadě se auto osvědčilo a jsme s ním velmi spokojeni“, chválí Tomáš Vrátný svůj nový speciál, který v první desítce jako jediný hájí barvy značky Tatra. Nové auto si pochvaluje také palubní mechanik Jaromír Martinec, který má s letošní ročníkem odjeto již 17 „Dakarů“. „FF7 je bezesporu to nejlepší auto, v kterém jsem kdy seděl, a i když máme o něco delší rozvor, jsme v dunách mrštnější než některé kamiony jiných značek“, říká Míra Martinec.
Posádka s číslem 611 se od poloviny závodu držela na průběžném 11. místě. V 11. etapě ale nedojely 2 kamiony, Martin Šoltys, jehož kamionu praskla v dunách kloubová hřídel a z průběžného čtvrtého místa musel odstoupit a pak Japonec Sugawara, který se kvůli technickým problémům posunul z první desítky na 14. pozici. S trochu štěstí se tak ostravský kamion posunul do první desítky a 9. pozici si udržel i v poslední etapě. „Devítka mě určitě těší, byť je to se štěstím, ale o i o tom tohle závodění je. Našim primárním cílem bylo nové auto pořádně otestovat, nasbírat cenná data a o přední příčky nám příliš nešlo. O to víc nás TOP 10 těší“, neskrývá svou radost Tomáš Vrátný, který zopakoval svůj, zatím nejlepší, výsledek z Dakaru 2023.
Závěr závodu v dunách si užíval i motocyklový kaskadér a stuntrider Adam Peschel, který v letošním ročníku debutoval pod křídly ostravského týmu Fesh Fesh. „Na začátku závodu jsem se dost trápil, měl jsem pocit, že přitahuju problémy“, komentuje namotaný ostnatý drát v zadním kole nebo spadený řetěz těsně před cílem Adam Peschel. „Chtělo so všechno srovnat v hlavě, zvyknout si na úplně jiné prostředí, rozložit si jinak síly. V polovině závodu, kdy se dost ochladilo, mě začalo všechno bolet, nejvíc ruce, které na takovou porci kilometrů v terénu nebyly úplně zvyklé. Hlava ale nakonec zvítězila, a i ty duny se mi začaly najednou líbit. Hlavně ten závěr, dlouhé výjezdy či sjezdy, kdy jsem si mohl najít svůj rytmus a své tempo“, komentuje průběh rallye Adam Peschel s typickým úsměvem, který ho proslavil snad po celém bivaku a u řady fanoušků u televizních obrazovek. „Jsem šťastný, že jsem rallye dokončil, že jsem měl kolem sebe skvělý tým – Jardu Janovského a Kubu Kykala, kteří se mi bezvadně starali o motorku, a pak samozřejmě Tomáš Vrátný a celý jeho tým, který mi vytvořil perfektní zázemí“, říká Adam Peschel o svém zázemí během jeho první účasti na Rallye Dakar.
Celý tým Fesh Fesh po dojezdu také pogratuloval Martinovi Macíkovi k obhajobě prvního místa i Aleši Lopraisovi, který dojel po velké bitvě s Holanďanem van den Brinkem na 3. místě.
Závodníky nyní čeká letecký přesun do Rijádu a odtud pak většina z nich odcestuje přímo domů. Mechanici a ostatní členové týmu musí převézt techniku na druhý konec Arabského poloostrova do přístavu v Džidě, kde se vozidla naloží na loď a čeká je asi třítýdenní cesta zpět do Evropy. A členy týmu čeká letecký spoj v neděli domů k jejich rodinám.
Adam „Special“ Peschel
Adam Peschel (*1988) patří k předním českým motocyklovým kaskadérům. Začínal s hokejem a fotbalem, ale brzy objevil motorky. Zjistil tak, že pokud se této vášni chce věnovat, musí do toho dát všechno. Se stuntridingem začal v roce 2005, v roce 2009 se poprvé připojil k pražskému kaskadérskému týmu a v roce 2014 opustil zaměstnání a začal se této profesi věnovat naplno jako své hlavní činnosti. V letech 2012-2014 byl vicemistrem ČR ve stuntridingu a na „bedně“ se objevoval na soutěžích a mezinárodních šampionátech v Dubaji ( 3 místo ), Londýně, ve Francii (Vicemistr Evropy 2016 ), Irsku a Estonsku. Bohatou sbírku referencí patří jeho účast navíce než 700 podnicích ve třiadvaceti zemích světa, a kromě Evropy se podíval i do Brazílie, Spojených Arabských Emirátů či do Austrálie. „Všichni potřebujeme růst. Každý den chci být prostě lepší, než jsem byl včera,“ prozrazuje Adam Peschel své hlavní moto.
Fesh Fesh Group
V roce 2023 vybojoval tým Fesh Fesh díky 9. místu na Rallye DAKAR a třetímu místu na Rally du Maroc titul vicemistra světa ve FIA šampionátu v dálkových rallye. FESH FESH Group podniká v oblasti motorsportu. Zaměřuje se na poskytování motorsportových produktů a služeb – stavba speciálů, pronájem závodní techniky, marketingová činnost a samozřejmě účast na sportovních akcích. Členové týmu mají bohaté zkušenosti z Rallye Dakar, Africa Eco Race, Silk Way Rallye, Baja Cross Country a dalších. Fesh Fesh Group je součástí skupiny Ostra. Majitel skupiny Ostra, šéf týmu Fesh Fesh a pilot závodního kamionu Tomáš Vrátný se účasti na dálkových rallye věnuje od roku 2011, Rallye Dakar absolvoval poprvé v roce 2012.Na vývoji a stavbě závodních speciálů se významně podílí také KAR vývojové centrum, které vybudovala společnost KAR group za podpory z evropských strukturálních fondů s cílem vyvíjet a zdokonalovat podvozkové komponenty komerčních vozidel. Závodní technika týmu Fesh Fesh pak díky úzké spolupráci obou společností tyto komponenty testuje v náročných podmínkách dálkových rallye.