Logistika a sklady

Jednorázové palety budou palivem a neskončí na skládkách

Jednorázové dřevěné palety používané na transport zboží, hlavně z Asie, by už neměly končit až z 80 procent na skládkách.

Plzeňská pobočka japonské logistické společnosti SGL (Sumisho Global Logistics) startuje projekt, který chce dřevo dále využít, zejména jako štěpku pro teplárny, tedy jako náhradu nedostatkového uhlí. Ročně musí firmy v ČR nechat za úplatu zlikvidovat až jeden milion tun těchto palet. ČTK to řekl manažer SGL Michael Rada. 
    
Jednorázové palety se liší od vratných a vícekrát používaných europalet tím, že se neevidují a nejsou efektivně hlídané. Neví se tedy přesně, kolik jich v Česku je a co se s nimi děje. Mohou teoreticky skončit na černých skládkách a nikdo podle Rady nedohledá, z jaké výrobní nebo odpadové firmy pocházejí. “Jednorázové palety, které nemají certifikovanou nosnost, se stávají po krátké době odpadem a dále se používají jen výjimečně. Důvodem jsou rozměry, které většinou neodpovídají rozměrům kontejnerů,“ dodal Rada. Na rozdíl od europalety, která stojí nové kolem 300 korun, přijde jednorázový obal na desítky korun. Výrobci si je většinou nechávají zhotovit na konkrétní produkt. 
    
„Z ministerstva životního prostředí jsme loni dostali údaj, že 80 procent veškerého dřevěného odpadu končí na skládkách, což je strašné číslo. A ministerstvo průmyslu křičí, že není z čeho vyrábět elektřinu a všichni volají po biomase,“ řekl Rada. Europalet, které se používají několikrát po sobě, je nyní v Česku podle velmi hrubých odhadů deset milionů tun. SGL vymyslelo systém, který chce prosadit v celé ČR i EU. Jednorázové palety odveze kamiony firmě Beran velkoobchod s dřevem z Rokycanska. „Buď je (palety) použijí na své výrobky, nebo je rozdrtí na velice výhřevnou štěpku a odvezou do tepláren, nyní do Plzeňské teplárenské a firmě NET,“ řekl manažer. Zhruba za rok by mohly firmy za palety, za jejichž odvoz nyní platí odpadovým firmám, dostat peníze. 
    
V největší průmyslové zóně Borská pole v Plzni už má SGL pět velkých klientů, od nichž odváží zatím 30 tun palet měsíčně. Produkce celé zóny by měla být podle Rady 600 až 650 tun za měsíc. Ze 100 kilogramů palet vznikne minimálně 80 kilogramů štěpky. SGL už má zákazníky také v Praze, Francii, Německu, Rakousku a Slovinsku. 
    
„Díky našemu systému budeme navyšovat objem nedostatkové biomasy na trhu a bude dokonalá evidence palet na vstupu i na výstupu,“ uvedl Rada. Firma navíc díky svým zkušenostem z logistiky garantuje, že veškeré kamiony její smluvní firmy Fujitrans budou díky preciznímu jízdnímu řádu v každém okamžiku maximálně vytížené. Teplárny si také mohou přesně plánovat odběry i v době, kdy kvůli tuhé zimě nepůjde vozit biomasu z lesů. Odpadní palety mohou navíc využívat papírenské firmy a nábytkáři. Naše výsledky budeme reportovat MŽP i odpadové firmě EKO-KOM, dodal.
 

Přečtěte si také

Back to top button