Motorismus

Nejsilnější MAN: TGX D38

Na mezinárodním veletrhu užitkových vozidel IAA 2014 bude mít světovou výstavní premiéru MAN TGX D38. Současně sjedou z výrobních linek první zákaznické vozy.

Inovativní vysokovýkonné vozidlo MAN vyvinuli pro nejtěžší práce v nákladní dopravě. Modifikované hnací ústrojí dostalo množství sofistikovaných funkcí a srdcem pohonného řetězce je nový motor D3876 se zdvihovým objemem 15,2 litru – elitní třída v paletě motorů MAN Euro 6. Reprezentuje špičkový potenciál a dodává se pro modelovou řadu TGX ve výkonových verzích 520 k (točivý moment 2500 Nm), 560 (2700 Nm) a 640 k pro extrémně těžký provoz (3000 Nm).
 
Řadový šestiválec využívá stejnou základní stavbu i vysoce pevné materiály jako motory D20 / D26, a tedy vychází z konstrukce, kterou ověřili miliony kilometrů. Současně však inženýři z MAN Truck & Bus na něm uplatnili nejmodernější technologie. Třetí generace systému common rail pracuje se vstřikovacími tlaky až 2500 bar, což se spolu s dalšími vylepšeními odrazí na lepší palivové účinnosti.
 
V dieselovém motoru pro nákladní vozidla konstruktéři poprvé použili klenuté ventily. Toto řešení zpevňuje talíře ventilů, aby nemohlo dojít ani k minimálnímu poškození při otevírání a zavíráním ventilů – ventily a sedla ventilů do sebe zapadnou vždy pod ideálním úhlem. Díky tomu na motoru D3876 stačí nastavit ventily při každé druhé výměně oleje.
 
V praxi ověřené dvoustupňové přeplňování zabezpečuje ideální dodávání vzduchu pro spalování v širokém rozsahu otáček: Motory MAN D38 odevzdávají maximální točivý moment již od 930 ot./min. Posunutí hlavního pracovního režimu motoru do nižších otáček znamená v praxi snížení spotřeby i opotřebení komponentů. Při novém motoru dosáhli konstruktéři celkovou úsporu hmotnosti 160 kg ve srovnání s nejvýkonnějším motorem Euro 5, osmiválcem D28 V8.
 
Kontinuální brzdění primárně obstarává výfuková brzda EVB (Exhaust Valve Brake) s maximálním brzdícím výkonem 340 kW. Pro MAN TGX D38 je však k dispozici ještě účinnější verze -Turbo EVB, která využívá specifické přeplňování v režimu brzdění motorem, poskytuje výjimečně výkonné průběžné brzdění a dosahuje brzdící výkon až 600 kW. Přitom minimálně zatěžuje chladicí systém.
 

Přečtěte si také
 
Všechny verze vozidel TGX D38 se dodávají s převodovkou MAN TipMatic 2, při které jsou na výběr tři nové funkce, podporující špičkovou efektivnost provozu: Speed ​​Shifting znamená, že mezi třemi nejvyššími převodovými stupni (10., 11. a 12.) automatizovaný systém přeřazuje rychlejším tempem. Čili například při jízdě do kopce převodovka umí měnit převodové stupně směrem dolů rychleji. Přerušení dodávky točivého momentu je kratší, a tudíž se redukuje spotřeba.
 
EfficientRoll při jízdě s tempomatem na úsecích s mírným klesáním nechá truck rolovat vlastní setrvačností na volnoběhu a šetří palivo. Jízda na volnoběžné otáčky: Tato funkce se využívá například při hustém provozu s častým zpomalováním a rozjížděním nebo při projíždění kruhových objezdů. Při takových situacích vozidlo pokračuje v pohybu na volnoběžné otáčky, pokud řidič nebrzdí.
 
Mezi inovace patří i nová generace bezpečnostních a asistenčních systémů. Model TGX D38 disponuje například „předvídavým“ tempomatem EfficientCruise. Systém mapuje trasu před vozidlem prostřednictvím GPS – zjišťuje a analyzuje blížící se stoupání i klesání a přizpůsobí tempo jízdy, aby tyto úseky prošlo s co nejmenší spotřebou. V sériové výbavě vozidel MAN TGX D38 bude i asistent nouzového brzdění EBA. Jeho úkolem je zabránit srážce nebo zmírnit následky nárazu zezadu do vozidla jedoucího před kamionem. EBA pomocí radaru namontovaného v přední části trucku rozpoznává pohybující se vozidla i statické objekty v jízdním pruhu.
 

 
Pokud řidič nereaguje na blížící se překážku, systém začne nezávisle nouzově brzdit. Osvědčený systém LGS (Lane Guard System – varování při samovolném vybočení z jízdního pruhu) je zdokonalený – kamera monitoruje jízdu v pruhu s větší přesností.
 
Modelová řada TGX je nejen mimořádně výkonná, ale také variabilní: V nabídce je s řízením na levé i pravé straně, s kabinami XL, XLX a XXL, se širokým spektrem konfigurací náprav pro tahače a podvozky (4×2, 6×2, 6×4). Speciální čtyřnápravové vysokovýkonné tahače určené pro těžké transporty (výkon 560 k nebo 640 k) dokážou přepravit soupravy s celkovou hmotností až 250 tun – v Hannoveru se představí tahač 41.640 8×4/4 D38. Verze pro nejtěžší aplikace využívají spojku s měničem točivého momentu.
 
Vysokovýkonná výfuková brzda Turbo EVB je ideální pro přepravu extrémně těžkých nákladů, proto se začne dodávat nejprve do modelů pro tento segment. Pokud jde o potenciál z hlediska trakce, vozidla MAN TGX D38 jsou ideální pro stavebnictví, svážení dřeva nebo jako podvozky pro jeřáby. Se svými výkonnými motory dokáží přepravovat těžké náklady vysokou průměrnou rychlostí. Novým top-modelem MAN pokračuje ve snižování celkových nákladů na vlastnění vozidla a přestože TGX D38 není rekordmanem v množství „koní pod kapotou“, spojuje výjimečný potenciál s pozoruhodnou efektivitou.
 

Přečtěte si také

Back to top button