Logistiku čeká další zdražení. Které faktory k němu vedou?
Logistiku čeká další zdražení. Které faktory k němu vedou? Březnové zvýšení poplatků za mýto, ceny pohonných hmot, nedostatek řidičů a snižování emisí skleníkových plynů. To jsou hlavní důvody postupného zdražování logistických služeb. Řada menších dopravců v letošním roce kvůli nepříznivým podmínkám skončila, ti větší jsou nuceni od nového roku zvýšit ceny.
Situace v přepravě a skladování je v posledních letech poměrně složitá. Na segment po covidové krizi dopadlo zdražování energií a pohonných hmot, lodní přepravu velmi nepříznivě ovlivňuje geopolitická situace. V březnu letošního roku se navíc zvýšilo mýto obohacené o poplatek za emise. Promítlo se i zdražování mýtného v sousedních zemích, nejvýrazněji v Německu, kde se tento poplatek v loňském prosinci zvýšil o 83 %.
„Zvyšování mýtného se nás samozřejmě dotýká, a musíme proto reagovat,“ říká obchodní ředitel společnosti Raben CZ & SK Marián Budzel. Někteří malí dopravci už kvůli vyšším nákladům museli skončit. „Loni to postihlo především malé autodopravce. Větší firmy snižují počty vozidel a řidičů, aby nemusely jít pod cenu a mohly pokračovat v podnikání,“ uvedla Marie Pomykalová, vedoucí operací ve společnosti Bibby Financial Services, která zajišťuje financování pro malé a střední podniky.
V evropské logistice jsou zároveň poměrně nízké marže, které negativně ovlivňují schopnost firem splácet své úvěry. Že to musí vést k nárůstu cen služeb potvrzuje i sdružení dopravců. „Zdražení silniční dopravy je nevyhnutelné a zasáhne nejen importéry, ale celou naši exportně zaměřenou ekonomiku,“ upozorňuje generální tajemník ČESMAD BOHEMIA, Vojtěch Hromíř.
Dalším faktorem je nedostatek řidičů. Těch v Česku chybí tisíce a podle dat Mezinárodní unie silniční dopravy jich v evropském provozu schází až 380 000, nedostatek je především mladých lidí. Hlavní překážkou pro ně bývá časová náročnost i vstupní požadavky. „Být řidičem kamionu není vůbec jednoduché, protože řidičský a profesní průkaz jsou investice, které mohou vyšplhat až na 100 000 korun,“ říká Patrik Mathauser, profesionální řidič společnosti Raben, která působí v patnácti evropských zemích.
Ochrana klimatu není zadarmo
Logistickým tématem číslo jedna je v poslední době ochrana přírody, konkrétně pak redukce emisí skleníkových plynů a jejich ekvivalentů. Toho lze dosahovat například zaváděním elektrifikovaných vozidel, které je ovšem značně nákladné. Elektromobily jsou drahé, a je k nim potřeba budovat nutnou infrastrukturu. Alternativou je například syntetické palivo HVO100, které však může být oproti naftě až o 15 korun za litr dražší.
Součástí úsilí o snižování dopadu na klima jsou také softwarové nástroje, které umožňují optimalizaci přepravních tras. Pokročilé systémy pro řízení dopravy zajišťují efektivnější využití kapacity vozidel, což výrazně přispívá ke snížení emisí. Přistupuje se také k zateplování budov a instalaci solárních panelů na budovy. Například logistické centrum Eurohub v Rokycanech částečně pokrývá svou energetickou spotřebu pomocí fotovoltaiky. Průmyslové objekty mají obecně vyšší ekologickou stopu než kancelářské budovy, proto je důležité využívat recyklovatelné materiály při jejich stavbě či renovaci. Důraz se také klade na světlé materiály, tepelná čerpadla a energeticky úsporné LED osvětlení.
„Řada těchto opatření vede k investicím, které pak ale nutně ovlivňují ceny logistických služeb. Je proto potřeba si uvědomit, že v souhře s dalšími faktory budeme v blízké budoucnosti muset přistoupit k navyšování cen za dopravu a skladování,“ vysvětlil Marián Budzel z Rabenu. Logistiku čeká další zdražení. Které faktory k němu vedou?