Daimler Buses – Bezpečnost na prvním místě
Daimler Buses – Bezpečnost na prvním místě. Společnost Daimler Buses nás pozvala do Madridu na akci Driving Challenge, aby nás seznámila s novou generací bezpečnostních asistenčních systémů pro své autobusy Mercedes-Benz a Setra. A to jak těch modernizovaných, tak i úplně nových včetně částečně autonomního řízení.
GSR (General Safety Regulation) neboli nařízení o obecné bezpečnosti vozidel je nová směrnice Evropské unie, která vyžaduje, aby od července 2024 všechna nově registrovaná nákladní vozidla a autobusy v EU obsahovaly osm automatických bezpečnostních asistenčních funkcí. Toto nařízení je součástí iniciativy EU „Vision Zero“, která si klade za cíl do roku 2050 dosáhnout nulového počtu smrtelných a vážných zranění na evropských silnicích. Mezi nové bezpečnostní funkce patří například systémy pro detekci únavy řidiče, pokročilé brzdové systémy, varování při ztrátě tlaku v pneumatikách, inteligentní asistent rychlosti nebo hlídání mrtvých úhlů.
Vždy v předstihu
Společnost Daimler Buses zaváděla do svých autobusů asistenční systémy daleko dřív, než to nařizovaly předpisy. Například ABS začala montovat v roce 1987 už o čtyři roky dřív, ESP v roce 2002 předběhla o 12 let, automatický brzdový asistent ABA uvedla v roce 2008 (povinný od roku 2015) a systém pro varování při opuštění jízdního pruhu LDWS byl pro ni standardem už v roce 2006, devět let před povinným zavedením. V tomto ohledu má Daimler Buses velký náskok, a i proto nám představily několikáté generace svých systémů.
ABA 6
To je i případ Active Brake Assistu – automatického brzdového asistentu, který má za úkol detekovat překážky, varovat před možnou srážkou a v případě nečinnosti řidiče automaticky zabrzdit. Šestá generace přináší daleko širší monitorované pole záběru. Vedle tzv. LRR neboli radaru s dlouhým dosahem (long range radar) a multifunkční kamery (multi purpose camera) jí totiž pomáhají i dva radary s krátkým dosahem typu SRR (short range radar), díky nimž dokáže ABA 6 detekovat překážky i v zatáčkách nebo při jízdě na silnici s více jízdními pruhy. Systém zaznamená stojící i pohyblivé překážky, jako jsou chodci nebo cyklisté. Řidiče nejprve akusticky i vizuálně varuje před možnou překážkou. Pokud nereaguje, začne sám nejprve přibrzďovat (50 % účinku), a když je třeba zabránit srážce, aktivuje panické brzdění do úplného zastavení.
Jak systém funguje v praxi, nám specialisté z Daimler Buses demonstrovali na cílové rovince okruhu Jarama ve speciálním autobusu Setra, vybaveném armádou senzorů, kamer a diagnostické techniky, který používají při vývoji systémů. První simulace spočívala v reakci na vedle nás jedoucího cyklistu, který nečekaně změní směr a vjede do jízdní dráhy autobusu. Na tuto situaci autobus zareagoval varováním a následným zabrzděním. Pro tento typ testu Daimler Buses používají speciální pohyblivou platformu jedoucí rychlostí až 60 km/h, na niž se může umístit figurína chodce, cyklisty nebo motorkáře. Druhá ukázka spočívala v demonstraci situace, kdy před autobusem jedoucím rychlostí 60 km/h stojí vozidlo. Přiznám se, že to není úplně příjemný pocit zažít takové nouzové brzdění. Nicméně autobus bezpečně zastavil jen pár centimetrů před maketou.
Na podobném principu pracuje i systém PBA 2, Preventive Brake Assist 2, jimiž jsou vybavené městské a meziměstské autobusy Setra a MB. Liší se v tom, že systém reaguje pouze na stojící překážky a autobus jen přibrzdí.
SGA 2
Druhá generace Side Guard Assistu, založená na radaru s krátkým dosahem SRR, nově hlídá oba boky autobusu, aktivně spolupracuje s ABA 6 (zvětšuje zorné pole čidel na 270°) a má za úkol zabránit střetu s cyklisty či motorkáři při odbočování, resp. změně jízdního pruhu.
FGA
Novinka v nabídce bezpečnostních systémů Front Guard Assist má za úkol předejít situacím, kdy se řidič rozjede ze zastávky nebo od semaforů a přehlédne, že má před sebou cyklistu či chodce. Asistent je schopen detekovat jak stacionární, tak pohybující se objekty před vozidlem a při rychlosti do 15 km/h aktivně upozorní řidiče pomocí dvoustupňového varování. Asistent monitoruje prostor před vozidlem na vzdálenost od 0,8 metru až do přibližně čtyř metrů přes celou šířku vozidla. Nejúčinnější je ve spojení s SGA 2.
ADA 2
Active Drive Assist 2 (ADA 2) je nový asistenční systém, který pomocí aktivních zásahů do řízení dokáže udržet autobus v jízdním pruhu. Řidič si může nastavit, zda chce jet přesně uprostřed jízdního pruhu, nebo je autobus v závislosti na šířce jízdního pruhu mírně posunut doleva nebo doprava o 10 až 20 cm. Tento systém, který jako první dostaly nákladní vozy Mercedes-Benz Actros, má za úkol snižovat pracovní zátěž řidiče, protože ho zbavuje velké části neustálých drobných korekcí řízení pro udržení jízdního pruhu. Jedná se ale pouze o podporu řízení, a řidič tudíž musí mít ruce neustále na volantu.
Jak jsme si totiž vyzkoušeli na dálnici poblíž Madridu, jakmile jsme je sundali, už po 15 sekundách systém řidiče varuje žlutým signálem. Po něm následuje červené zobrazení na přístrojové desce a akustické výstrahy ve stále kratších intervalech, dokud nezazní nepřerušovaný výstražný tón. Pokud bychom ani na tuto kaskádu varovných signálů nereagovali a nevrátili ruce na volant, po minutě se aktivuje postupné nouzové brzdění až do úplného zastavení. Za jízdy systém spolupracuje i s prediktivním tempomatem PPC a adaptivním tempomatem ABA 6.
TSA
Další novinkou je Traffic Sign Assist, který porovnává okamžitou rychlost autobusu s povolenou rychlostí vozidla a v případě jejího překročení vydá varování. TSA může snížit riziko nehod způsobených nepřiměřenou rychlostí a nepozorností a snižuje i riziko pokut v důsledku nepřiměřené rychlosti.
AtAs a TPM
Attention Assist hlídající pozornost řidiče spolu s rozhraním pro instalaci alkohol testeru a Tire Pressure Monitoringem, monitorujícím správný tlak v pneumatikách, nejsou u autobusů Setra a Mercedes-Benz žádnou novinkou. Stejně jako couvací kamera se jenom v rámci GSR přesouvají ze seznamu příplatkové výbavy do standardní.
MirrorCam
Novinkou v seznamu příplatkové výbavy pro kompletní portfolio autobusů Daimler Buses je kamerový systém nahrazující zpětná zrcátka. K němu je možné ještě doobjednat systém 360° kamer, který výrazně usnadňuje manévrování. O tom jsme se přesvědčili při simulaci couvání s patrovou Setrou či dvounápravovým Tourismem. Zpočátku jsme měli trochu problém se v záplavě až pěti monitorů orientovat a očima jsme přeskakovali z jednoho na druhý. Chce to ale zvyk a vyzkoušet si, který z nich je pro danou situaci důležitý.