Testy autobusů

OBRAZEM: Scania novinářům poprvé ukázala double deckery pro Ostravu

U dealera v Paskově jsme si detailně prohlédli dva patrové autobusy Scania, které budou od října jezdit nejen na turistické lince z Dolních Vítkovicích do zoologické zahrady, ale i na dalších linkách.

O patrové autobusy Ostrava usilovala od roku 2018, do výběrového řízení se přihlásily dvě firmy. Soutěž o dodávku dvou kusů nakonec vyhrála Scania ve spolupráci se španělským nástavbářem UNVI. Autobusy přijely „tajně“ po vlastní ose tři dny před oficiálním představením brzo nad ránem, aby si jich nikdo nevšiml. Přesto se první fotografie objevily již v pátek.

Přečtěte si také

Cesta (nejen) do zoo 

Ostrava si autobusy primárně pořídila pro nasazení na víkendovou linku 88 vedoucí z Dolní oblasti Vítkovice do zoologické zahrady. Obě velké atrakce Ostravy jsou jako symbol spolu s dalšími (Sýkorův most, ostravská radnice a tradiční vykřičníky) vyvedeny na bocích autobusů. Ty ale mají vozit I návštěvníky z blízkého Polska v době tamějších státních svátků. Jak jsme se ale dozvěděli, během týdne ale budou nasazovány i na běžné ostravské linky.

Nerušený výhled 

Jelikož to má být vlastně vyhlídková linka, má autobus prosklenou střechu. Španělský úpravce dokonce nabídl ostravským i verzi s otevřenou střechou. Jelikož ale Scanie budou jezdit i po linkách s trolejbusy, kvůli elektrickému vedení a bezpečnosti musel zadavatel objednat skleněnou střechu. Tu čeká ještě polepení fólií, která by měla zamezit prohřívání interiéru. A rozhodně to bude zapotřebí, protože na rozdíl od “přízemí“ není v patře klimatizace, takže už po pár minutách focení jsme byli totálně propoceni. Chlazení zajistí i boční posuvná okna. Cestující ale kromě nerušeného výhledu jistě ocení i WiFi připojení nebo USB zástrčky pro každé sedadlo. Těch je v autobusu celkem 68, jsou čalouněná umělou koženkou a na první „dojem“ se v nich sedí docela pohodlně. Do patra vedou dvoje schody umístěné po levé straně autobusu, jedny vzadu, druhé vpředu za řidičem.

Čistá a tichá jízda 

Pohon 12,3 m dlouhého patrového autobusu obstarává devítilitrový plynový pětiválec o výkonu 320 k, který spolupracuje se šestistupňovým planetovým automatem ZF. Zásobníky na stlačený zemní plyn bychom marně hledali na střeše, jsou totiž ukryté za mřížkami na pravé straně v místě, kde u dálkových patrových autobusů bývá zavazadlový prostor. Celkem se do útrob autobusu vešlo pět kompozitových lahví po 375 l, dohromady tedy s sebou může Scania vézt až 1875 l CNG. Plnící koncovky NGV1 a 2 jsou pod zásobníky.
A proč se Ostrava rozhodla pro dražší pohon na CNG? Protože věří plynu a drtivá většina její flotily autobusů jezdí na plyn.

Prohlídka interiéru

Vyjedou v říjnu 

Na pravidelnou linku by autobusy, za něž Ostrava zaplatila skoro 14,5 milionů korun za kus, měly vyjet na podzim. Nyní je vedle lepení fólie na skla čeká ještě instalace kamerového, informačního a odbavovacího systému. A pak také homologace pro provoz na naše silnice.

Přečtěte si také

Back to top button