Testy autobusů

Scania Citywide BEV: z Bruselu na Kladno

V Česku se krátce objevila nová generace autobusu Scania Citywide BEV. My jsme si ji vyzkoušeli v devítihodinové směně na naší oblíbené kladenské lince 610.

Scania Citywide BEV měla světovou premiéru v roce 2019 na výstavě Busworld v Bruselu. A právě tento výstavní exemplář se na konci června objevil v České republice, kde ji importér představil novinářům a zástupcům vybraných dopravních podniků.

Přečtěte si také
Nový Citywide má elegantní design a bohaté prosklení (FOTO: autor)

Světlo a slunce

Začněme nejprve hodnocením autobusu ze strany cestujících. Od nich jsem slyšel jen slova chvály. Hlavně na to, jak krásně je interiér světlý, moderní a prostorný. Všem se také moc zamlouvaly sedačky a uprostřed autobusu i druhá řada oken pod těmi hlavními. Nadšené byly hlavně děti, protože viděly ven. Velké prosklení s sebou ale přináší i výrazné prohřívání interiéru. A to je velký nápor na klimatizaci (a baterie), která pracuje na principu energeticky úsporného tepelného čerpadla. Venku panovalo opravdu hodně teplé počasí, nicméně soudě podle výrazu cestujících stačila klimatizace vnitřek ochladit. A jak jsem koukal, dojezd to nějak výrazně nesnižovalo. Na zimu je pak Citywide vybavený nezávislým naftovým topením.

Interiér je příkladně prosvětlený (FOTO: autor)

Radost býti řidičem 

Chloubou nového Citywide je přístrojová deska a celé pracoviště řidiče. Jeho koncept vychází z přístrojové desky použité nejprve u nové generace nákladních vozů. A během celé směny jsem nepřišel na nic, co by mi vadilo. Přístroje jsou skvěle čitelné, všechna tlačítka a ovladače jsou po ruce a mají měkký chod či zdvih, což platí i o trojici tlačítek pro otvírání dveří. Ty totiž řidič mačká nejčastěji. Volant se nyní nastavuje samostatně bez přístrojové desky a dá se vyklopit do téměř kolmé pozice, což zpříjemňuje nastupování, resp. vystupování. Zásadní novinku představuje elektronicky ovládaná parkovací brzda.

Citywide BEV dostal zcela novou, velmi elegantní a přehlednou přístrojovou desku (FOTO: autor)

Objednal bych jinak

Z čistě praktického pohledu bych uvítal nějakou schránku ve dveřích zavírající kokpit, do níž bych si dal batoh. Nad hlavou jsem totiž nenašel žádnou stropní schránku. Vzhledem k tomu, že se ale jednalo o první vyrobený autobus a částečně ještě prototyp, předpokládám, že se u sériových autobusů objeví. Pokud bych autobus konfiguroval, asi bych zvolil jinou verzi levého vnějšího zpětného zrcátka. Na testovaném autobuse má totiž dvě zrcadla uchycená seshora, přičemž to spodní trochu zhoršuje výhled směrem šikmo doleva. Doporučil bych pro Scanii typické uchycení zespodu, které mám vyzkoušené u starších Citywide, které na Kladně také provozují.

A není to málo?

Když jsem autobus ráno odpojil od dobíječky, svítil na displeji dojezd 104 km. Linka 610 má cca 90 km, takže moc velkou rezervu jsem neměl. Autobus byl totiž osazený menší verzí baterie s osmi svazky (čtyři v motorovém prostoru a čtyři na střeše) a celkovou kapacitou 250 kWh (ta větší disponuje 320 kWh). I proto jsem se snažil v maximální množné míře rekuperovat, tedy využívat pro brzdění elektromotor, který tak vyrábí elektřinu. I tak se mi ale dojezd nepodařilo skoro vůbec zvyšovat, resp. prodlužovat. Na vině asi byla naplno běžící klimatizace. Takže když jsem večer přijel do garáže a připojil autobus na nabíječku, zbýval mi dojezd 14 km. A to pro řidiče není úplně komfortní situace. 

Dobíjecí konektor je v levém rohu autobusu (FOTO: autor)

Dvě rychlosti  

Spousta řidičů mě asi za má slova ukamenuje, ale řídit elektrický autobus je příjemnější než naftový, resp. plynový. Hlavně kvůli plynulosti rozjezdů a okamžité dynamice z nízkých rychlostí, kterou zajišťuje elektromotor o stálém výkonu 250 kW (maximum je 300 kW) a 2100 Nm, což je do města více než dostačující. Plynulý rozjezd ve 30 km/h jen jemně naruší cuknutí způsobené přeřazením dvoustupňové redukční převodovky, kterou je Citywide BEV osazen. Velkou devizou elektrické Scanie je i pro řidiče snazší a plynulejší dobrzďování do zastávky. V neposlední řadě jsem si oblíbil ticho a téměř nulové vibrace.

Stejně tak jsem si s cestujícími pochvaloval komfortní pérování a jako řidiči se mi líbí i řízení, protože volant je tak akorát veliký a posilovač svůj účinek dávkuje optimálně.

VozidloScania Citywide BEV
Motor1x elektromotor 
Maximální výkon300 kW 
Maximální točivý moment2100 Nm
PřevodovkaA2 
Počet míst k sezení/stání35/50 + 1 
Celková hmotnost20 000 kg
Rozměry d x š x v 12 100 x 2550 x 3300 mm
Rozvor5200 mm
Kapacita baterií250 kWh 
Orientační dojezd110 km

Přečtěte si také

Back to top button