Testy autobusů

Scania Citywide Suburban CNG: jediná nabídka

Když ČSAD MHD Kladno shánělo 15m autobus typu low Entry na CNG pro příměstskou dopravu, do soutěže se přihlásila pouze Scania s modelem Citywide Suburban. V té době totiž nikdo jiný takový autobus neměl. Vyzkoušeli jsme si ho na lince Stochov-Praha-Stochov.

Zatímco klasické modely Citywide používají hliníkovou šroubovanou konstrukci karoserie, Suburban, vyráběný od roku 2017, má svařenec z nerezových profilů a místo překližkové podlahy dostal kompozitní materiál. Toto řešení přináší ve výsledku snížení hmotnosti až o 400 kg ve srovnání s hliníkem. Použito bude i u nástupce, a to již brzy, protože výroba současných modelů Suburban bude ukončena příští rok v červnu.

Elegán

Citywide Suburban se nabízí jako dvou-, nebo třínápravový autobus s délkami 11 až 13, resp. 13,7 až 14,9 m. Zatímco například v Havířově si vybrali kratší variantu, ČSAD MHD Kladno si pro potřeby provozu na příměstských linkách v rámci Pražské integrované dopravy zvolila nejdelší skoro 15 m variantu. Autobusu se rozhodně nedá upřít elegantní vzhled, červeno-bílo-modrá barevná kombinace PID mu opravdu sluší. Na eleganci mu neubírají ani tři „hrby“ na střeše – první patří klimatizaci řidiče, pod druhým je ukryto pět tlakových lahví na CNG a vzadu se nachází interiérová klimatizace.

Na střeše je pět lahví na CNG, každá po 315 l. Vystačí na cca 700 km (FOTO: autor)

Až 100 cestujících

Požadavek na 15m autobus, který u nás není tak obvyklý jako třeba ve Skandinávii, vychází ze snahy o co největší kapacitu na provozovaných linkách. Uvnitř se nachází celkem 59 sedadel s poměrně výrazným bočním vedením, za které by se nemuselo stydět ani leckteré sportovnější osobní auto. Červené čalounění, které nařizují standardy PID, sice vypadají atraktivně, jakmile se ale namočí a uschne, zůstávají na nich nehezké „mapy“. Nechybějí zde ani stropní koše a tyče a madla pro stojící cestujících, kterých může být 41. Celkem se tak do autobusu vejde 100 cestujících, kteří mohou nastupovat a vystupovat dvojicí dveří. Vpředu jsou ven posuvné jednokřídlé o šířce 850 mm, vzadu dvoukřídlé s šířkou křídla 1200 mm. Označení LE prozrazuje částečně nízkopodlažní koncepci do úrovně druhých dveří. Sedačky mají vysoká opěradla, takže se v nich velmi dobře sedí, ale i spí. U zadních dveří, které nejsou v základu vybavené kamerou, se ale za sedačkami snadno skryje dítě. „Už se mi to stalo, že jsem nějaké přehlédl,“ potvrzuje zkušenost z praxe Vladimír Videmann, který jako řidič na Kladně pracuje přes 20 let a s tímto autobusem jezdí od jeho nasazení v roce 2019.

Celkem je v autobuse 59 sedadel, která mají tuhé výplně a dlouhá opěradla. Látkové červené čalounění dle standardu PID ale není moc praktické, zůstávají na něm nehezké „mapy“ (FOTO: autor)

Řidič, ten se má

V kabině je řidič doslova obklopen přístrojovou deskou. Opticky to působí poněkud stísněně, objektivně je ale místa dost. Možná to ale bylo dáno i proto, že Láďa měl své pracoviště, jak se říká, zabydlené. „Na vině“ jsou i masivní dveře, v nichž je ale objemná schránka. Chybí ale lednička, je zde jenom klimatizovaný držák na 1,5l PET. Tlačítek a ovladačů je po celé přístrojové desce rozeseto rozhodně víc než třeba v SORce, kterou jsem řídil den před tím (test také v tomto čísle). Navíc se sedí o dost výš než v jiných autobusech. Oceňuji otočnou sedačku, která zpříjemňuje zalézání za volant. Sedadlo jsem si ale natáčel i ve chvíli, kdy nastupovalo velké množství lidí, a já mohl být čelem k výdejnímu strojku. Specialitou Scanie Citywide je levé vnější zrcátko uchycené zespodu, na což jsem si musel chvíli zvykat. Ostatně jako na celý autobus, tedy hlavně na jeho délku.

Přístrojová deska řidiče doslova obklopuje. Působí už ale lehce zastarale a je i plná ovladačů (FOTO: autor)

Jezevčík

Patnáct metrů délky a záď vybočující až 1,5 m vyžaduje trochu jiné návyky než klasický dvanáctimetr. V prvé řadě člověk musí neustále počítat s tím, že si musí daleko více najíždět. Skoro jako s návěsem. Dlouho to vypadá, že se člověk vejde, najednou jsou ale zadní kola až moc blízko kraji zatáčky a patníků. Navíc světlá výška autobusu není nijak velká, takže člověk musí neustále dávat pozor na obrubníky u zastávek. A to jak při nájezdu, tak i při výjezdu, tam je na ráně hlavně dlouhý zadní převis. Jak mi potvrdil Vladimír, skoro všechny 15m Scanie mají v tomto místě nějaký šrám. Za tmy jsem ocenil zadní poziční světla uchycená na tykadle. Zadní natáčecí náprava hodně pomáhá při manévrování, ale opět si to chce zvyknout na její chování. Je to trochu jako na lodi, člověk otočí volantem a reakce se dostaví až po chvíli. Stejně tak se dá použít při jemné manévrování, což jsem si ověřil při vyhýbání s kolegou ve druhé Scanii v zatáčce, kde už to vypadalo na kontakt mého zrcátka s jeho zádí. Já jsem hrůzou stál a ani se nehýbal, on jenom správným natočením volantu poslal záď svého autobusu do bezpečné vzdálenosti. Jezdit s tímhle jezevčíkem po klikatých a úzkých silničkách II. a III. třídy je pořádný očistec a před šoféry musím smeknout.  

Záď umí díky třetí řiditelné nápravě vybočit až o 1,5 m (FOTO: autor)

Přetížený předek

Autobusy Scania mají obecně tužší pérování než konkurence, hlavně vpředu. A jelikož jsou tlakové lahve posunuté hodně dopředu, náprava je evidentně hodně zatížená. Na nerovnostech proto schytává hodně ran, které se přenášejí i do volantu. Ale i na zdánlivě rovném povrhu je v řízení cítit neustálý neklid.

Do řízení se přenášejí rázy od přední nápravy, která je hodně zatížená od tlakových lahví CNG na střeše (FOTO: Vladimír Videmann)

S rozvahou

Autobus pohání devítilitrový plynový pětiválec s 320 k a 1500 Nm, což je na takovou masu tak akorát. Přestože je cítit, že motor má velkou chuť jezdit, trochu ho brzdí automatizovaná 12st. převodovka Opticruise. V nákladních vozech patří svou rychlostí, logikou a komfortem k naprosté špičce. O to víc mě překvapilo, jak funguje v tomto autobuse. Asi nejvíc vadí, jak pomalu řadí, hlavně při rozjezdu. Trvá to celou věčnost, než spadnou otáčky motoru a převodovka zařadí. Když potřebujete rychle vyrazit z křižovatky, máte prostě smůlu. Převodovka také občas neví, jakou z 12 rychlostí má zařadit. „Poprvé v životě se mi u automatu stalo, aby mi při zastavená zhasnul motor,“ přidává další postřeh Vladimír Videmann. Něco vyřeší úprava v nastavení převodovky v palubním počítači, nicméně v režimu Auto to není pravé ořechové. V čem ale plynový pohon exceluje, je spotřeba. Kladenská flotila jezdí v průměru za 36 až 37 kg/100 km, což je na tak velký a těžký autobus skvělá hodnota.

Pohon zajišťuje deívtilitrový pětiválec s výkonem 320 k. Jeho dynamiku trochu sráží hodně vlažná automatizovaná 12st. převodovka Opticruise (FOTO: autor)

Oba se ale shodneme na tom, že s autobusem se jezdí ve výsledku dobře, je stabilní v přímém směru a má i skvěl odladěný retardér.

Dílenské nedostatky

S čím se však Vladimír (ani já) neumím úplně srovnat, jsou dílenské nedostatky. I já jsem během krátké jízdy postřehl, jak se všechno uvnitř klepe. To není neobvyklý jev, většinou se ale dostavuje daleko později a u jiných značek. Seznam různých nedodělků a leckdy i výrobních šlendriánů není úplně nejkratší, což po zkušenostech s jinými autobusy Citywide opravdu překvapí. Na vině může být i převod výroby z Finska do polského Slupska, kde vznikají i „hliníkové“ Citywide.

Technické údaje

VozidloScania Citywide suburban LE 14,9 CNG 6×2*4
MotorŘ5/přeplňovaný CNG (OC09)
Zdvihový objem9291 cm3
Maximální výkon235 kW (320 k)/2000 min-1
Maximální točivý moment1500 Nm/1200 min-1
PřevodovkaA12 (Opticruise GRS0895R)
Počet míst k sezení/stání59/41 + 1 
Šířka předních/zadních dveří850/1200 mm
Pohotovostní hmotnost14 710 kg
Celková hmotnost24 600 kg
Rozměry d x š x v 14 890 x 2550 x 3400 mm
Rozvor7100/1500 mm
Kapacita CNG zásobníků1575 l (5 x 315 l)

Přečtěte si také

Back to top button