DAF XF a XG – Červená přináší úspěch
DAF XF a XG – Červená přináší úspěch. Rok 2025 a strašák pokut za (ne)plnění emisních cílů nutí výrobce rychleji inovovat své produkty. Už tři roky po uvedení nové generace XF, XG a XG+ je DAF znovu zmodernizoval a my jsme je krátce po světové premiéře na IAA v Hannoveru vyzkoušeli v okolí Malagy. A jestli vás zajímá, proč je nová korporátní barva červená, čtěte až do konce.
Už příští rok budou výrobci nákladních automobilů skládat účty v podobě snížení emisí CO2 u prodaných vozidel o 15 % ve srovnání s úrovní roku 2019. A jelikož elektrické vozy zatím do statistik moc nepromluvily, pomoct musí konvenční modely. Nová generace modelů XF, XG a XG+, uvedená v roce 2021, přinesla mezigenerační papírové snížení spotřeby o 10 % (reálně ještě víc). A i když už se pokaždé zdá být nemožné jít ještě níž, strašák pokut do pokladny EU dokáže z inženýrů vyždímat další vylepšení. A to o tři procenta.
V hlavní roli pohon
Jestliže v minulosti se na výrazném vylepšení celkové efektivity tahače podílela především aerodynamika nových kabin (o 19 %, spotřebu snížila o 6,3 %), tentokrát už neměli tolik prostoru. Pouze optimalizovali, uhlazovali, zaoblovali a utěsňovali kdejakou škvírku, která není nezbytně nutná třeba pro chlazení či optimální obtékání vzduchu. Mezi nejviditelnější novinky patří boční spoiler pro lowdeckové varianty. Hlavní tíha totiž tentokrát ležela na odděleních zabývajících se hnacím řetězcem.
Unikátní spalování
Nejvíc se zapotili motoráři, kteří pro šestiválce Paccar MX-11 a MX-13 navrhli zcela nové časování ventilů podle Millerova spalovacího cyklu. Ten se dnes používá spíš u osobních hybridů s benzinovými motory, u naftového motoru, navíc v nákladním voze, jde o celkem unikátní záležitost. Hlavní odlišností Millerova cyklu proti klasickému je větší překrývání otevření sacích a výfukových ventilů. Výhodou jsou nižší tlakové ztráty (a tím i vyšší efektivita), nicméně kvůli omezení výkonu v nižších otáčkách inženýři museli upravit přeplňování a recirkulaci výfukových plynů EGR. Hlavně si ale museli hodně pohrát se vstřikováním paliva. Jak nám potvrdil Raoul Wijnands z testovacího oddělení, motor pracuje v Millerově cyklu v maximální možné míře, nikoliv jen v úzkém spektru zatížení.
Další novinkou je čerpadlo chladicí kapaliny s dvojitým pohonem, které v podmínkách nízké zátěže chlazení pohání elektřina, při vysokém zatížení klasický řemen. Menší nároky na odběr energie by měl mít i dvouválcový spojkový vzduchový kompresor, inovované těsnění klikového hřídele má snížené tření.
Výkonové parametry motorů se sice nezměnily (výkony od 270 kW/370 k do 390 kW/530 k), mají ale vylepšený průběh točivého momentu.
Inovované nápravy
DAF si pohrál se zadní nápravou SR1344. Nová konstrukce pastorku s vyšší pevností a odolností umožňuje její použití i s nejvýkonnější verzí MX-13 (390 kW/530 k). Kromě toho tuto řadu náprav doplnil převodový poměr 2,64:1 s broušeným převodním mechanismem pro nejvyšší účinnost.
Díky již zmíněnému vylepšení momentových charakteristik aupravené strategii řazení převodovky lze vůbec poprvé použít převodový poměr zadní nápravy 2,05:1 (doposud jenom pro low-decky) v kombinaci s nejoblíbenějším rozměrem pneumatik 315/70R22.5. Díky němu má motor při jízdě rychlostí 85 km/h o 7 % nižší otáčky – 950 namísto 1030. A jak jsme se na opravdu náročném kopcovitém profilu testovací trasy sami přesvědčili, motory si s ním poradí.
Na nových DAFech se mi vždy líbilo, jak jsou tiché. A ačkoliv se o dalším snížení hlučnosti při tiskové konferenci vůbec nemluvilo, možná na to nezbyl čas i kvůli dlouhému výčtu nových bezpečnostních asistentů, to ticho v kabině mě ohromilo. Také převodovka řadila nějak rychleji a hladčeji. Možná to jsou všechno jenom moje subjektivní dojmy, ale já si takové odnáším.
Vyfotí nehodu
DAF zapracoval i na bezpečnosti. Vozidlo dostalo nouzový brzdový systém (AEBS) poslední generace, kombinující radar a kameru. DAF Turn Assist upozorňuje řidiče na přítomnost cyklistů a jiných vozidel v mrtvých úhlech, včetně celé délky až k zadní části přívěsu. Stačí jen párkrát přejet dělicí či krajní čáru na silnici a už se o slovo hlásí detekce únavy řidiče (DAF Drowsiness Detection). Kamera také přečte aktuální rychlostní limity a v případě nehody či nějaké krizové situace je dokáže vyfotit. Ve standardu je také zadní kamera a asistent dálkových světel.
Nový PX-7 pro XD
Ve Španělsku jsme si dále vyzkoušeli řadu XD s novým motorem Paccar PX-7 o objemu 6,7 litru, který je k dispozici ve čtyřech výkonových variantách 167 kW/230 k, 189 kW/260 k, 212 kW/290 k a 227 kW/310 k. PX-7, doplňující v nabídce PX-11, standardně spolupracuje s novou osmistupňovou plně automatickou planetovou převodovkou PowerLine od společnosti ZF, která zajišťuje plynulé řazení bez přerušení toku točivého momentu a optimální manévrovatelnost i při nízkých rychlostech. Stejnou převodovku může mít i nejmenší řada XB.
Červená je dobrá
Ještě dlužíme vysvětlení, proč DAF vyměnil žlutou korporátní barvu za sytě rudou. Je to energická barva, která nejvíce odpovídá novému reklamnímu sloganu Powering Customer Success, což lze volně přeložit jako Hnací síla úspěchu zákazníků.