Testy nákladních vozidel

Mercedes-Benz eActros: Stojí za to ho nenávidět?

Mercedes-Benz eActros: Stojí za to ho nenávidět? Elektrické náklaďáky už nejsou jen fikcí, řada firem u nás je už nějakou dobu zkouší v reálném provozu. My jsme toho využili a ve službách firmy M+L Logistik jsme za volantem Mercedesu-Benz eActros s chladírenskou nástavbou strávili jeden den. 

Mercedes-Benz eActros nám rozhodně není neznámý. Vloni na jaře jsme s historicky prvním vyrobeným kusem vyrazili z Prahy do Lipska a dodnes možná tamější manažeři DB Schenker (vozidlo pro ně jezdí) kroutí hlavou, jak je možné, že jsme po 266 km přijeli s poloviční kapacitou akumulátorů umožňující dojezd dalších 230 km! Přitom eActros 300 má garantovaný dojezd cca 300 km. Pravda, tehdy jsme jeli prázdní a venku bylo příjemné slunečné a teplé počasí…

Video test: Mercedes-Benz eActros

Hurá do Penny

Tentokrát je konec února, venku je na tuto dobu neobvyklá zima s teplotou pod bodem mrazu a já přicházím spolu s Kamilem Maštalířem, hlavním školitelem společnosti M+L Logistik, do hlavního skladu společnosti Penny Market v Radonicích. U haly je na nabíječce připravený Mercedes-Benz eActros 300 4×2 se skříňovou chladírenskou nástavbou, zdvihacím čelem a elektrickou chladicí jednotkou Frigoblock. Toto vozidlo od listopadu jezdilo ve službách společnosti M+L Logistik mimo jiné pro potravinářský řetězec Penny Market a my jsme se dostali za jeho volant v poslední testovací den. 

Mercedes-Benz eActros

„Dnes nás čekají dvě zavážky, jedna do Penny v Dobrovici kousek od Mladé Boleslavi, druhá odpolední na Prahu 4,“ přibližuje program Kamil Maštalíř. Než nacouvá k rampě, několikrát mi projede před objektivem kamery, což nás stojí 9 % kapacity baterie. Nicméně dojezd ukazuje 256 km, proto bychom to měli s velkou rezervou všechno zvládnout. Do 46 km vzdálené Dobrovice vezeme skoro plnou skříň zboží složeného z potravin i nápojů, kvůli čemuž lehce překračujeme maximální povolenou hmotnost 7 tun. Já jsem samozřejmě maximálně spokojený, protože si alespoň vyzkouším, jak si s nimi poradí dvojice vodou chlazených elektromotorů umístěných na zadní nápravě a disponujících stálým výkonem 330 kW, resp. špičkovým 400 kW (450/544 k). Škoda jen, že nevezeme chlazené, nebo ještě lépe mražené zboží, abych viděl, co se spotřebou udělá elektrická chladicí jednotka. 

Plynule kupředu

Ze své poslední zkušenosti si pamatuji, jak rychle umí Mercedes-Benz eActros vyrazit kupředu. Tentokrát mu ale v cestě stojí již zmíněných sedm tun nákladu, a to je znát. Vozidlo totiž neakceleruje tak prudce jako prázdné. Zato ale vyniká plynulostí, kterou jen jednou kolem 40 km/h přeruší přeřazení automatické převodovky na druhou rychlost. To člověk vnímá hlavně pod plným plynem. Přesto je dynamika ve srovnání s konvenčním naftovým motorem příjemnější. „A umí být ještě lepší, stačí si přepnout jízdní režim na Power, a to to jede!“ reaguje Kamil na moji kousavou poznámku o očekávání většího odpichu. eActros nabízí u tohoto typu vozu tři režimy – Range, Eco a Power –, přičemž posledně jmenovaný nabízí plný výkon motoru, Eco cca 75 % a Range jen poloviční. Maximální rychlost vozu je 85 km/h, v módu Range klesne na 82 km/h. Kvůli dojezdu trávíme většinu času v prostředním nastavení. 

Při manévrování na parkovištích je třeba dbát zvýšené opatrnosti na chodce

Ticho a zase ticho

Z pohledu řidiče vidím hlavní benefit elektrického pohonu v tom, jak je tichý a prostý vibrací. To s sebou paradoxně ale přináší i jednu nectnost. Do popředí se dostávají zvuky a ruchy, které normálně přehluší spalovací motor. Třeba svist vzduchu při rychlosti 82 km/h. Ale není to nic dramatického. Jako řidič si to ticho opravdu užívám, i když zpočátku mi přijde skoro až nepřirozené. 

Vozidlo bylo vybaveno zdvihací plošinou BÄR

Ticho je nejen uvnitř, ale i zvenku, což může řidiči přinést nejednu horkou chvilku. Třeba na parkovišti před supermarketem při manévrování, protože varovný tón eActros vydává pouze při couvání, ve směru dopředu ne. Člověk musí počkat, až si ho lidé všimnou, protože houkačku má eActros docela silnou a infarkt chodce bych na svědomí mít rozhodně nechtěl. Přimlouvám se tedy za to, aby výrobce umožnil volbu pípání i při jízdě dopředu minimálně do 30 km/h. Zpátky vezeme prázdné obaly a palety, proto se eActros rozjíždí daleko ochotněji. 

Cesta do města

Druhá trasa, a opět s maximálními sedmi tunami, nás zavádí do nového Penny Marketu na Mariánské ulici v Praze 4. Zacouvat k rampě zde není úplně komfortní, najíždí se z rušné dvouproudé ulice. To raději přenechávám Kamilovi, nerad bych eActrosu ublížil. Obecně se ale s eActrosem jezdí po městě vysloveně příjemně. Vozidlo je kompletně na vzduchu, obzvlášť plně naložené poskytuje řidiči opravdu příjemný komfort pérování. Žádný hluk, žádné vibrace, člověk opravdu jenom točí volantem a soustředí se na jízdu a na to, aby správně pracoval s rekuperačním brzděním.

eActros je celkově mimořádně komfortní náklaďák

Právě díky němu lze dost ovlivnit dojezd. Velká část jízdních situací se dá obstarat i bez nutnosti šlapat na brzdový pedál (ten je třeba k úplnému zastavení). Především ve městě je to velmi účinný pomocník. eActros nabízí celkem pět úrovní rekuperace nahrazující retardér, obvykle jsem si vystačil se třemi až čtyřmi. Jenom na začátku s plnými bateriemi není tak účinná, protože vyrobená elektřina se nemá jednoduše kam uložit. Ale to platí opravdu jen na začátku. Člověk dokonce může jezdit jenom s plynem, pohon umožňuje tzv. jednopedálové nastavení s maximálně účinnou rekuperací při sundání nohy z plynu.

Mercedes-Benz eActros: Někdo to musí zaplatit

První zkušenosti ukazují, že elektrické vozy dávají smysl a přesahují výhradně městský provoz. Pak to chce jenom více plánovat. Ale jako řidič bych z něj byl nadšený, v každodenním provozu je to balzám na duši. Ukazuje se, že i pro dopravce je to zajímavá alternativa. Zásadní problém je ale zatím v ceně, eActros je asi 3,5× až 4× dražší než srovnatelný konvenční. A někdo tu vyšší cenu zaplatit musí…

Autor článku a Kamil Maštalíř (za volantem)

Mercedes-Benz eActros: Data z našeho testu

Celkem najeto:                        148 km

Kapacita baterií na začátku:  91 %

Dojezd na začátku:                 256 km

Kapacita baterií na konci:      44 %

Dojezd na konci:                     122 km

Průměrná spotřeba:               122 kWh/100 km

Z toho jízda:                            95,4 kWh/100 km

Z toho stání:                           40,2 kWh/100 km 

Průměrná rychlost:                35 km/h

Chceme být připraveni

Jako firma jsme se vždy zabývali tím, co je nového v technologiích ohledně aut. Elektrické vozy postupně přichází na trh a my jsme o tom chtěli vědět něco víc. Vyzkoušet si to, otestovat. Auto máme od listopadu 2022, máme ho u několika zákazníků, abychom si ho vyzkoušeli v různých teplotních režimech. Převážně to byly jednodenní rozvážkové trasy, zkoušeli jsme jedno- i dvousměnný režim a dali jsme i 500km trasu, vyžadující už dobíjení na veřejných místech. S eActrosem jsme najeli skoro 12 000 km a průměrná spotřeba se pohybovala mezi 0,9 a 1,2 kWh/km. Michal Marek, project manager M+L Logistrik.

Mercedes-Benz eActros
Vozidlo se dobíjelo přes noc 

Další cesta ke snížení emisí v dopravě

My se dlouhodobě věnujeme snižování emisí CO2 u dopravy, a to jak u osobní, tak i kamionové. Máme například vozy na CNG a jedna z variant je i elektrický kamion, protože se připravujeme na budoucnost. Jsme si vědomi toho, že ve městech se mohou zavádět nízkoemisní zóny, a my na to chceme být připraveni. Tomáš Kubík, manažer komunikace/tiskový mluvčí Penny Market.

Čtěte také: Elektřina na sněhu

Zdroj
Michal Štengl

Přečtěte si také

Back to top button