Silniční doprava

Elektřina na sněhu

Elektřina na sněhu. Zimní testy automobilů jsou vždy velmi zajímavé. Zvláště atraktivní jsou testy nákladních automobilů. Daimler Truck zkouší své elektrické nákladní vozy ve Finsku při teplotách až minus 25 °C. 

Daimler Truck často vystavuje své nové modely arktickým zimním podmínkám. Tentokrát vzal německý výrobce do zasněženého království elektrifikované tahače. Kromě sedlového typu eActros 300 testoval na sněhu a ledu také další designovou variantu velkého silničního tahače eActros LongHaul, který prozatím skrývá svůj modernizovaný design pod maskovacím nátěrem. Je docela možné, že právě tento vzhled se v roce 2024 dostane do sériové výroby.

Přečtěte si také
Mercedes-Benz Lkw im Wintertest in Rovaniemi // Mercedes-Benz Trucks winter testing in Rovaniemi

Christof Weber, vedoucí globálního testování nákladních vozidel společnosti Mercedes-Benz, řekl: „Všichni jsme si vědomi, že se jedná o nový model. Testování elektrické produktové řady v extrémních zimních podmínkách je nezbytnou součástí vývoje našich vozidel i z hlediska alternativních pohonů. Dopravní společnosti se musí spolehnout na naše elektrické nákladní automobily ve vysoce konkurenčním prostředí v každém ročním období, stejně jako jsou zvyklé u vozidel s konvenčním pohonem. Z tohoto důvodu naši testovací inženýři ve Finsku zkoušeli vozidla po dobu šesti týdnů.“

Elektřina na sněhu: Zajímavé zkušenosti

Elektrický Mercedes eActros 300/400 má tři sady baterií integrovaných do konstrukce podvozku. Každá z nich má kapacitu 112 kWh, takže s celkovou kapacitou 336 kWh (ekvivalent necelých 100 litrů nafty) by měl tento model nabídnout dojezd 220 kilometrů. Jeho sériová výroba je naplánována na druhou polovinu roku 2023.

Mercedes-Benz Lkw im Wintertest in Rovaniemi // Mercedes-Benz Trucks winter testing in Rovaniemi

Druhá verze, eActros LongHaul, byla v podobě prototypu představena na loňském IAA v Hannoveru. Zajímavostí tohoto modelu jsou LiFePO články, které mají sice o něco nižší hustotu energie, ale nabízejí delší životnost a více nabíjecích cyklů, pomaleji degradují, lépe odolávají hlubokému vybití a jsou méně náchylné k samovznícení. Mercedes zatím nezveřejnil kapacitu sériového modelu, ale uvádí, že LongHaul, který se na trhu objeví v roce 2024, by měl mít dojezd kolem 500 km, možná i více.

Zaměřeno na topení 

U tahačů eActros LongHaul a eActros 300 věnovali odborníci zvláštní pozornost výkonu baterií a elektrického pohonu v extrémně nepříznivých povětrnostních podmínkách. Testovány byly prvky včetně vlastností nezbytných pro startování a ochrany komponent pohonu, softwaru a rozhraní před nízkými teplotami. Kromě toho byly intenzivně testovány také systémy tepelného a energetického managementu, které zajišťují správnou a energeticky účinnou regulaci hnacího ústrojí i kabiny řidiče i při nízkých teplotách. Zimní testy například ukázaly, že eActros LongHaul díky menšímu a vysoce výkonnému topnému okruhu obecně vyhřívá kabinu rychleji než dieselový nákladní vůz. Energie pro vytápění je však odebírána z baterií instalovaných ve vozidle, což zkracuje dojezd. Proto se doporučuje tzv. předkondicionování neboli předehřátí elektrického nákladního vozu v nabíjecí stanici.

Elektřina na sněhu

Bezpečnost především

Součástí zimního testu byly také četné zkoušky jízdních a brzdných vlastností na povrchu s různou úrovní přilnavosti a také vliv tajícího sněhu, například na účinnost senzorů asistenčních systémů řidiče. Prověřoval se také asistent stabilizace přívěsu, který snižuje riziko smyku tahače a přívěsu při zatáčení nebo vyhýbacích manévrech na zimních silnicích, a jak si MirrorCam poradí s odlišným kontrastem na ledu a sněhu. Kromě toho měli inženýři za úkol optimálně vyladit nové asistenční systémy, jako je podpora změny jízdního pruhu v rámci Active Sideguard Assist nebo přímé aktivní vedení v jízdním pruhu Active Drive Assist.

Zdroj
Milan Olšanský

Přečtěte si také

Back to top button