Testy osobních vozů

Jízdní dojmy: Škoda Octavia na plyn i elektřinu

V okolí Vídně jsme si vyzkoušeli alternativní pohony nové Škody Octavia. Začali jsme plynovou verzí, pokračovali mildhybridem, plug-in hybridem a jízdu si pořádně užili s ostrou verzí RS.

Čtvrtá generace Škody Octavia se může pochlubit suverénně nejširší nabídkou pohonů v historii zahrnující pět variant: benzinové a naftové motory, motor spalující zemní plyn a dvě verze hybridního pohonu.

G-Tec

I přes avizovaný odklon koncernu VW od pohonu na stlačený zemní plyn tato alternativa v nabídce Octavie nechybí. Technika se v zásadě neliší od třetí generace, stejně jako u předchůdce ji založená na 1.5 TSI o výkonu 96 kW (130 k). Dvě kompozitové a jedna ocelová nádrž pojmou celkem 17,33 kg CNG, což by teoreticky mělo vystačit na 500 km. Když jsme vozidlo převzali, ukazoval palubní počítač 430 km + 110 km na benzin. Po cca 80 km po silnicích 1. třídy jsme vozidlo vraceli s průměrnou spotřebou 3,7 kg/100 km. Velkou výhodou verze G-Tec je nulové CO2 stopa v případě, že natankujete bio CNG, což jsme si vyzkoušeli v jedné z největších bioplynových stanic v Rakousku EVM Biogas Margarethen. Zde ročně vyprodukují 5 milionů m3 bioplynu ročně. Pro jeho výrobu nepoužívají žádné potraviny, ale hnůj, či pro jídlo nevyužitelné zbytky různých zemědělských plodin.

e-Tec

Pod tímto označením se skrývá mild-hybridní technologie, jejímž základem je 48V řemenový motor-generátor a Li-ion baterie s kapacitou 0,6 kWh ukrytou pod sedadlem spolujezdce (ve voze je i nadále 12V akumulátor). Ta se dobíjí výhradně pomocí „chytré“ rekuperace, která spolupracuje například i s mapovými podklady navigace a adaptivním tempomatem. Palubní počítač například radí, kdy máte sundat nohu z plynu, zároveň ale když se třeba blížíte k hranici obce, zvýší se účinekrekuperace aOctavia brzdí víc. Mildhybridní technologie ale také dokáže vypínat motor i za jízdy, když sundáte nohu z plynu, a to klidně i v rychlosti 130 km/h a nechá vozidlo „plachtit“. Někdy naopak nechá motor zapnutý, ale nechá ho běžet na volnoběh a někdy začne rekuperovat. Opět podle topografické situace před autem. Jestli jste doteď vždy vypínali funkci Stop-start, protože vás obtěžovalo neustálé startování motoru, tak teď vás to asi ani nenapadne. Funkci startéru totiž plní motor-generátor, který díky vyšším otáčkám motor nastartuje opravdu neslyšně jako u klasických hybridů. Tato technologie nijak neobtěžuje a dokáže přinést úsporu až 0,4 l/100 km, a to i tím, že dokáže posunout momentovou charakteristiku do oblasti s lepší měrnou spotřebou. Motor-generátor navíc pomáhá motoru až 50 Nm při rozjezdu do 20 km/h a tři sekundy 25 Nm do 80 km/h jako boost. Aby e-Tec využil veškeré výhody plachtění a rekuperace, pojí se výhradně se sedmistupňovým automatem DSG a s motory 1.0 a 1.5 TSI. My jsme si ji vyzkoušeli s litrem o výkonu 81 kW a výkonový hendikep jsme pocítili snad jenom na dálnici, kdy skvěle odhlučněnému motoru trvalo, než se rozjel na dálniční tempo.

iV+RS iV

Absolutní novinkou v Octavii je plug-in hybridní pohon, který je v základu identický s modelem Superb. Tvoří ho 1.4 TSI/110 kW (150 k) a elektromotor o výkonu 85 kW nové evoluce. Třífázový elektromotor s permanentními magnety je integrovaný do šestistupňové automatické převodovky DSG a od spalovacího motoru je oddělen spojkou. V případě modelu iV poskytují systémový výkon 150 kW (204 k) a 350 Nm. Je-li baterie s kapacitou 13 kWh plná, dokáže Octavia iV ujet bezemisně až 60 km a jede maximální rychlostí až 140 km/h, což jsme si na dálnici ověřili. Po vybití baterie se Octavia iV chová jako klasický hybrid, takže umí na krátkou dobu jezdit čistě na elektřinu. Baterii lze nabít buď z dobíječky, nebo za jízdy optimálně po dálnici.

Až 180 kW a 400 Nm po dobu cca osmi sekund dokáže ze sebe dostat hybridní pohon v Octavii RS iV. Díky tomu zrychlí na stovku za 7,3 s. V běžném jízdním režimu člověk podvědomě čeká větší divočinu, podvozek je připravený na daleko víc. Stačí ale zmáčknout tlačítko Sport, které oběma motorům vlije do žil novou krev. Auto živěji reaguje na plyn a díky progresivnímu řízení se skvěle ovládá. Snad jenom podvozek je příliš tvrdý a umělý sportovní zvuk po nějaké době dost protivný. Ale to vše lze upravit v režimu Individual v nastavení jízdních režimů.

Back to top button