Testy osobních vozů

Opel Grandland X: dobře utajená spolupráce

Opel Grandland X je konstrukčním sourozencem Peugeotu 3008 a Citroënu C5 Airspace. I přes použití identické techniky si pořád zachovává německý styl. Vyzkoušeli jsme naftový motor 1.5 CDTI v kombinaci s osmistupňový automatem. 

Opel Grandland X je SUV střední třídy, která má z rodiny značek PSA, kam kromě něj patří ještě Citroën, DS a Peugeot, nejkonzervativnější design. Neznamená to ale, že by byl nudný. Naopak ve správné barevné kombinaci, třeba perleťově bílé s černou střechou, vypadá Grandland X velmi atraktivně a dynamicky.

Přečtěte si také

Německý i uvnitř 

Také uvnitř zůstává Grandland X příjemně konzervativní. Až na pár detailů, jako jsou klíče od auta nebo infotainment systém a s tím navazující funkcionality, zde není příbuznost s francouzskými značkami okatě vidět. Naopak, je to klasický Opel, žádné digitální orgie s displeji, ale klasické analogové přístroje i ovladače automatické klimatizace. To vše zabalené do moderního hávu.

Z interiéru není vůbec vidět technická spřízněnost s koncernem PSA (FOTO: autor)

Ach ten výhled 

Za volantem se potvrzuje to, co jsem si myslel při pohledu zvenku. Mohutná karoserie sice navozuje dojem robustnosti, dost ale zhoršuje výhled. A to hlavně směrem dozadu, kde vadí široké D-sloupky. Ale ani okno v pátých dveřích není veliké. Také směrem dopředu se člověk necítí úplně jistě, protože nevidí konec kapoty. Vozidlo sice mělo kompletní kamerový systém i parkovací čidla vpředu i vzadu, jenže obraz z kamer není tak kvalitní. Zkrátka nejlepším pomocníkem jsou stejné řidičovy oči. 

Vejde se rodina 

Pochválit musím tradičně skvělá přední sedadla s ortopedickou certifikací, špatně se nesedí ani vzadu. Grandland X dělá cest i svému jménu, protože vzhledem ke svým rozměrům nabízí opravdu grand, tedy veliký vnitřní prostor. Také 514 l v zavazadlovém prostoru patří k těm větším objemům. 

Kufr má velmi solidní objem 514 l (FOTO: autor)

Komfortní úspora 

Z nabídky pohonných jednotek jsme vyzkoušeli naftový čtyřválec 1.5 CDTI, což je ve skutečnosti motor BlueHDI, což vás ale nemusí mrzet, protože je to hodně povedená jednotka. Disponuje výkonem 96 kW (130 k) a 300 Nm točivého momentu, což jsou na toto auto naprosto dostačující parametry. Společnost motoru dělal osmistupňový planetový automat, jehož japonský původ (firma Aisin) prozrazuje historická „zubatá“ kulisa voliče. Jinak svým charakterem, logikou a hladkostí řazení patří do 21. století. Společně totiž skvělé komunikují a starají se o naprosto pohodovou jízdu. A navíc o hodně úspornou, protože průměrná spotřeba se pohybuje mezi 5 a 5,5 l na 100 km, která vás k pumpě přivede jednou za 900 km. 

Naftová patnáctistovka je mimořádně úsporná i v kombinaci s automatem (FOTO: autor)

Je to Němec

Grandland X zůstává německý i z pohledu pérování, které je příjemně komfortně tuhé. Povahou je to spíš pohodář, který nesvádí k vysloveně sportovní jízdě. 

Kombinace motoru 1.5 CDTI, automatu a nejvyšší výbavy Ultimate navýšila základní cenovou na částku lehce přes 600 000 Kč (bez DPH). V nižším stupni ji můžete mít za 523 000 Kč. 

Vozidlo:Opel Grandland X 1.5 CDTi Ultimate
Motor:Ř4/vznětový přeplňovaný
Zdvihový objem:1499 cm3
Max. výkon:96 kW (130 k)/3750 min -1
Max. točivý moment:300 Nm/1750 min -1
Max. rychlost:192 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:12,3 s
Převodovka:A8
Kombinovaná spotřeba:5,3 l/100 km
Spotřeba v testu:5,5 l/100 km
Emise CO2:136 g/km
Objem zavazadlového prostoru:514/1652 l
Pohotovostní hmotnost:1380 kg
Celková hmotnost:2000 kg
Rozměry d x š x v:4477 x 1856 x 1609 mm
Rozvor:2675 mm
Základní cena testovaného vozu:602 571 Kč bez DPH

Přečtěte si také

Back to top button