Testy osobních vozů

VW Golf Variant 1.5 eTSI: dlouhý za cenu krátkého

Do konce léta Volkswagen nabízí kombi Variant za cenu pětidveřového hatchbacku. Jenže i tak se cena Golfu ve výbavě R-Line a s další příplatkovou výbavou může nebezpečně přiblížit většímu sourozenci Passatu.

Volkswagen Golf osmé generace přišel na český trh v lednu 2020, jeho praktičtější varianta Variant ho následovala v listopadu, a to včetně oplastované verze Outdoor. Český importér do konce prázdnin podporuje jeho prodej akcí, kdy zákazníkovi „odpouští“ příplatek 33 200 Kč (bez daně) za kombi. Jenže když si z široké nabídky v konfigurátoru zaškrtne variantu 1.5 TSI EVO mHEV, jak zní oficiální název mildhybridní varianty, v nejvyšší výbavě R-Line, začíná cena vozu na 615 000 korunách. A když si „navymýšlí“ výbavu za 166 000 korun, kterou byl obdařen testovaný kus, dostane se s výslednou cenovkou skoro k 780 000 korun. A za podobné peníze už lze pořídit Passat Variant 1.5 TSI EVO i s automatem.

Přečtěte si také

Elegán blízký Passatu

Asi ani nebude vypadat tak atraktivně jako testovaný kus ve výbavě R-Line. Kombinace specifického sportovního nárazníku, černých prahových lišt, tmavých zrcátek, zadního difuzoru s příplatkovou vínovou metalízou a 18“ koly Bergamo vypadá opravdu parádně a nadmíru atraktivně. Celkovým proporcím vozu hodně prospívá i prodloužení rozvoru o 66 mm na 2686 mm ve srovnání s hatchbackem, resp. délky o 349 mm na 4633 mm. Mimochodem to už není tak daleko od již zmiňovaného Passatu Variant, který na délku měří jen o 10 cm víc, takže se není čemu divit, že si ho s ním lidé i pletli.

Variant má ve srovnání s hatchbackem o 66 mm delší rozvor (FOTO: autor)

Více místa uvnitř

Zavazadlový prostor se dostal na 610 l, což je o šest litrů více než u předchůdce. Kufr má praktický tvar a řadu příjemných detailů, jako dvojité dno (po sklopení opěradel vznikne rovná podlaha), sklápění opěradel zadních sedadel z boku, dvoupolohovou krycí roletku, háčky na boku nebo dnes již „vymírající“ průchozí otvor na dlouhé věci v prostředním opěradle, jež oceníte hlavně v zimě při přepravě lyží. Páté dveře lze otevřít máchnutím nohy pod nárazníkem (Easy Open), na což si s plnými rukami rychle zvyknete.

Podlaha je nastavitelná ve dvou úrovních, slibovaných 610 l je včetně prostoru pod ní a za podběhy. I tak ale kufr nabízí spoustu místa (FOTO: autor)

Více místa pro kolena mají i cestující na zadních sedadlech, kteří ale nestrádají ani v ostatních směrech. Tedy pokud na nich nesedí tři dospělí, kteří už se na sebe dost mačkají. Přestože objektivně nabízí vnitřek Golfu Variant na Svou třídu místa dost, opticky interiér zmenšuje tmavé čalounění verze R-Line. Jeho specialitou jsou i sportovní přední sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou či kovové pedály.

O 66 mm delší rozvor přinesl více místa pro kolena (FOTO: autor)

Nezvykl jsem si

Volkswagen u osmé generace Golfu hodně tlačí na digitalizaci (i na webu se o ní dozvíte víc než o samotném autě), které podřídil veškeré ovládání. A musím se přiznat, že ačkoliv mám rád moderní technologie, v Golfu je jí na mě až příliš. Dříve jednoduché věci, jako nastavení klimatizace, ale i zobrazení dat palubního počítače je nyní tak složité, že se mi do toho moc nechtělo. Nakonec jsem se do toho pustil a uložil si to pod svůj účet u Volkswagenu, takže se mi načte i v jiných vozech VW. Minimalistický design přístrojové desky sice vypadá dobře, ale dotykové plošky rozházené po celé přístrojové desce, chybějící podsvícení dotykové lišty pro nastavení hlasitosti či teploty klimatizace mě opravu štvaly. Příliš mi neseděly ani dotykové plošky na volantu s haptickou vazbou, klasická tlačítka jsou lepší. Auto se má přizpůsobit svému řidiči a ne naopak. A to Golf býval etalonem jednoduchosti ovládání. Ale abych jen nekritizoval, skvělou záležitostí je bezdrátové zrcadlení mobilu Apple Car Play či některé on-line služby i grafika infotainment systému.

Přístrojová deska sice působí elegantně a jednoduše, ergonomie ovládání už není tak příkladná jako dřív (FOTO: autor)

Jízdně skvělý

Alespoň že po stránce samotné jízdy je to starý dobrý Golf, který funguje podle očekávání. Skvěle. Verze R-Line má v základu sportovní o 15 mm snížený podvozek, což v kombinaci s 18“ koly na našich silnicích pocítíte, nemusíte se ale obávat žádných velkých ran. A když si pořídíte i adaptivní pérování DCC, komfortní režim pohodlí znatelně vylepší. Za něj si ale musíte připlatit, na rozdíl od progresivního řízení s proměnným převodem, jež je v ceně.

Skvělým jízdním vlastnostem pomáhá i víceprvková zadní náprava (FOTO: autor)

Dobře sladěný mildhybrid

K agresivnímu designovému stylu úplně nesedí volba motoru. Mildhybridní verze 1.5 eTSI nemá v popisu práce trhat asfalt, na to 110 kW a 250 Nm opravdu nestačí. Tento pohon má za úkol jezdit efektivně. Jeho základním kamenem je benzinový čtyřválec 1.5 TSI EVO, který umí vypínat dva válce, a někdy i všechny čtyři. A to i v rychlosti 130 km/h, kdy Golf „plachtí“ jen s minimálním odporem. Důležitým prvkem 48V soustavy je motor-generátor nahrazující i startér, který se stará nejen o téměř nepostřehnutelné zapínání motoru, ale při rozjezdu pomáhá spalovacímu motoru až 50 Nm. Zároveň také dobíjí malou Li-ion baterii pod sedadlem spolujezdce. Sladění celého hnacího řetězce se sedmistupňovým automatem DSG je skvělé. Snad jen brzdění není tak plynulé. Při jemném sešlápnutí plynu ho asi nejprve zajišťuje rekuperující motorgenerátor, který zpomalí prudčeji, teprve pak se zapojí konvenční brzdy. Asi nejvíc je to cítit se zapnutým adaptivním tempomatem, kdy vozidlo brzdí trhavě. Mildhybridní pohon pracuje i s navigací a podle toho upravuje, zda motor zhasne, nebo spadne do volnoběhu.

Sedmistupňový automat DSG s miniaturním ovladačem už je v ceně (FOTO: autor)

Přál jsem si méně

Průměrná spotřeba v testu se pohybovala mezi 6,2 až 6,8 l/100 km, což ve výsledku není tak špatná hodnota, ale ani zázračná. Například s Renaultem Mégane Grandtour se stejně výkonným 160k motorem 1.6 TCe a bez jakékoliv elektrifikace jsem dokázal jezdit i za 5,7 l/100 km. Pod šest litrů jsem se s Golfem dostal jen hodně složitě s vysloveně defenzivní jízdou.

Benzinovému čtyřváleci 1.5 TSI EVO pomáhá 48V mildhybridní soustava s motor-generátorem (FOTO: autor)
VozidloVolkswagen Golf Variant 1.5 TSI EVO mHEV DSG R-Line
Motor:Ř4/zážehový přeplňovaný
Zdvihový objem:1498 cm3
Max. výkon:110 kW (150 k) /5000 min-1
Max. točivý moment:250 Nm/1500-2500 min-1
Maximální rychlost:224 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:8,5 s
Převodovka:A7
Kombinovaná spotřeba:4,5 l/100 km
Spotřeba v testu:6,4 l/100 km
Emise CO2:134 g/km
Pohotovostní hmotnost:1425 kg
Celková hmotnost:1970 kg
Objem zavazadlového prostoru:610-1642 l
Rozměry d/š/v:4633 x 1533 x 1498 mm
Rozvor:2669 mm
Základní cena test. vozu:615 000 Kč bez DPH

Přečtěte si také

Back to top button