Testy užitkových vozidel

Bleskový odtah

Volkswagen Crafter slouží často i jako základ pro montáž nástaveb. Jednou z nich je třeba i přepravník na automobily. Vyzkoušeli jsme si výrobek Algema Blitzlader2, jehož název přesně vystihuje jeho velkou přednost. A tu jsme si vyzkoušeli.

Jako základ pro přestavbu Algema Blitzlader od 2 německého specialisty na vleky a přepravníky EDER posloužil klasický 3,5tunový Crafter podvozek 35 s krátkou kabinou, pohonem zadních kol a zesílenou přední nápravou. Pro samotnou úpravu je třeba vozidlo z výroby dále vybavit zesílenou baterií, přípravou pro tažné zařízení, pozičními světly nebo omezením rychlosti na 90 km/h. A proč?

Přečtěte si také

Z dodávky náklaďák

Protože zatímco do továrny v německém Tuntenhausenu přijede běžná dodávka (N1), její brány opouští nákladní vozidlo (N2). V případě modelu Algema Blitzlader se původní rám nahradí speciálním zalamovacím (vzpěrným) rámem od společnosti EDER, k němuž se přidá třetí, ručně zvedaná náprava. Původní rozvor 4490 mm se tím zkrátí na 4144 mm, třetí náprava má rozvor 799 mm. Díky tomu se zvýší celková hmotnost vozu na 5,9 t, resp. užitečná na 3,1 t, což je vzhledem k „suché“ hmotnosti 2,8 t vynikající hodnota. Rám se následně osadí samotnou plošinou dlouhou 5500 mm, přidají se boční schránky, vysoký ochranný rám za kabinou a ovládací hydrauliku. Zákazník si může vybrat, zda si zvolí hydraulicky vysouvatelnou nájezdovou desku, nebo dvěma nájezdy. Testovaný kus byl osazený druhou variantou.  Jak taková přeměna vypadá, názorně ukazuje toto video.

Opravdu blesková

Jak už název plošiny napovídá, její hlavní výhodou má být rychlé naložení či vyložení přepravovaného vozidla. A to díky tomu, že se během pěti sekund rám vozu za kabinou zalomí do úhlu 10,5°, a za další asi čtyři sekundy vyjedou nájezdové lišty. Nájezdový úhel činí pouhé 3°, takže lze naložit i supersportovní vozy s extrémně nízkou světlou výškou. Plošinu lze ovládat buď pomocí tlačítek na levém boku nástavby, nebo komfortněji pomocí dálkového ovladače. Než ale s naloženým autem odjedete, trvá to samozřejmě o něco déle. Nejprve musíte na ovladači umístěném v kabině v levém držáku na nápoje zapnout ovládání nástavby. Zde se zapíná i osvětlení a majáky a přepíná z ručního na dálkové ovládání. Musí také běžet motor a být zatažená ruční brzda. Pak do deseti sekund sklopíte nástavbu a vysunete nájezdy, sundáte zadní zábranu a můžete s autem najet. Při vystupování z převáženého auta jsem ocenil stupínek na boku plošiny. Stejným procesem poté nástavbu vrátíte zpátky, vrátíte zadní zábranu, přikurtujete přední kola vozu a může se vyrazit.

Pokud musíte odvézt nepojízdné vozidlo, lze na plošinu dostat pomocí navijáku, který lze také ovládat dálkově. Ten utáhne 3560 kg, resp. dvojnásobek s použitím kladky. Stejně rychle auto složíte. Jediný rozdíl je v tom, že při narovnání zalomeného vozu musíte držet táhlo od zadní nápravy, která se tím zvedne. Bez nákladu je lepší ji totiž mít zvednutou, protože šetříte jednu sadu gum, zmenší se i poloměr otáčení.

Překvapilo mě, jak rychle jsem se po krátké instruktáži naučil s nástavbou pracovat. Přiložené video ukazuje, jak je to relativně snadné.

Zadní pohon má specifika

Jednou z uváděných výhod této nástavby jsou plnohodnotná zadní kola o rozměru 235/65 R16 odpružená vzduchovými měchy. Díky tomu vozidlo nabízí velmi slušný komfort na nerovnostech i bez nákladu. Pohon zadních kol má u dodávky to specifikum, že při rozjezdu je třeba dát o dost víc plynu než u běžné předokolky. S autem na plošině je tento efekt ještě výraznější a motor je třeba vytočit přes 2000 otáček. Výkon 130 kW (177 k) a nejvyšší točivý moment 410 Nm jsou pro tento typ nástavby nezbytný. My jsme na korbě vozili zhruba 1,6 t. Přestože jsme měli převážené vozidlo pevně upnuté, stejně se při jízdě na korbě pořád trochu hýbe. A to je hlavně zpočátku dost nepříjemné, takže jsem pořád kontroloval upnutí. Průměrná spotřeba se nákladem pohybovala kolem 11 litrů na 100 km.

Za cenu auta

Samotná nástavba Algema Blitzlader přijde i se slevou na 43 097 eur, což je v přepočtu asi 1 137 800 Kč. Podvozek Crafter 35 s motorem 2.0 TDI 130 kW stojí v základu 869 169 Kč, nicméně minimálně s doporučenými úpravami pro přestavbu si musíte připravit skoro milion korun. Testované vozidlo s řadou nadstandardních prvků, jako navigace či ergonomické sedalo vyšlo ve výsledku na 1,3 milionu korun. Všechny ceny jsou bez DPH.

VozidloVolkswagen Crafter 35 2.0 TDI Algema Blitzlader
Motor:Ř4/vznětový přeplňovaný
Zdvihový objem:1968 cm3
Max. výkon:130 kW (177 k)/3600 min-1
Max. točivý moment:410 Nm/1500-2000 min-1
Max. rychlost:výrobce neudává 
Zrychlení 0-100 km/h:výrobce neudává
Převodovka:M6
Kombinovaná spotřeba:7,6 l/100 km
Spotřeba v testu:10,8 l/100 km
Emise CO2:200 g/km
Rozměr nástavby:5548 x 2110 mm
Pohotovostní hmotnost:2800 kg
Celková hmotnost:5900 kg
Rozměry d x š x v:9756 x 2110 x 2433 mm
Rozvor:4144+799 mm
Základní cena testovaného vozu:869 169 Kč + 1 137 748 Kč bez DPH

Přečtěte si také

Back to top button