RůznéTesty užitkových vozidel

Mercedes-Benz Citan: Podruhé a lépe

Mercedes-Benz Citan. Spolupráce Mercedesu-Benz a Renaultu na vývoji malé dodávky tentokrát přinesla mnohem vydařenější výsledek. V čem je nový užitkový Citan Panel Van lepší než předchůdce a proč bychom ale raději koupili jeho předobraz Kangoo? 

Koncern Daimler a aliance Renault-Nissan nespolupracuje pouze v oblasti spalovacích motorů, ale také na vývoji modelů. Výsledkem spolupráce je i model Citan, představený v roce 2012, který vycházel z oblíbené dodávky Kangoo. Mercedes se sice snažil tuto spolupráci co nejvíc zamaskovat, podle nás se mu to moc nepovedlo. Naopak druhá generace, která je opět postavena na základě nového Kangoo, už je jiný příběh. 

Mercedes-Benz Citan: Na první pohled Mercedes 

Na první pohled bych totiž za velkou třícípou hvězdou na masce francouzský vůz nehledal, Citan je tentokrát mnohem víc Mercedes než Renault. A to jak zepředu, tak i zezadu. Navíc s lakovanými nárazníky (verze PRO) a litými koly je to i hezký pracant. V současnosti je Citan nabízený v krátké verzi, objevit by se ale měla i prodloužená. 

Mercedes-Benz Citan

Ještě méně pojítek se svým předobrazem najde zájemce v interiéru. Přístrojová deska už není ta nevzhledná masa plastu, naopak vyniká elegancí a líbivými tvary. Nechybí charakteristické kruhové výdechy ventilace, přehledné přístroje nebo příplatkový multifunkční volant s dotykovými ploškami, stejně jako dnes už povinný dotykový displej multimediálního systému. Zde je však bez hlasového ovládání MBUX, což je příplatková funkce. Oceňuji jednoduché a intuitivní ovládání všech funkcí, skvělá sedadla nebo odkládací schránky pod střechou. Praktická je polička pod panelem klimatizace, kam se dá odložit mobilní telefon.

Menší než Francouz

Testovaný Mercedes-Benz Citan Panel Van nabízí nákladový prostor o objemu 2519 l, což je o dost méně než u Renaultu (3,3 m3). Může za to především pevná přepážka, která dost zasahuje do nákladového prostoru a zároveň i zužuje vstup z boku.

Mercedes-Benz Citan

Mercedes navíc nepřevzal řešení z modelu Kangoo bez B sloupku, takže z boku velké věci skrze 451 mm (v nejužším místě) široký vstup nedostanete. Šířka posuvných dveří je 615 mm. Naopak variabilní přepážku umožňující převoz dlouhých předmětů má i Citan.

Mercedes-Benz Citan

Vzadu jsou asymetrické křídlové dveře. V podlaze je šest upínacích ok, další tři jsou na obou bocích. Chválím kvalitní plastovou ochranu podlahy a boků, což je ale opční záležitost. Maximální užitečné zatížení testované verze činí 437 kg, Renault je na tom v základu lépe, navíc může mít za příplatek zvýšenou nosnost.  

Překvapivý podvozek

Citan dostal od Francouzů do vínku perfektní základ, platformu CMF-C. Tu si Mercedes skvěle naladil, takže komfort pérování vozu přesahuje nejedno osobní auto. A to i když je prázdný. A jakmile dáte do nákladového prostoru nějaké to kilo, pérování se ještě zlepší. Jízdní vlastnosti patří určitě k silným stránkám Citanu. 

Krátké převody

Zatímco zážehový čtyřválec 1,3 l (75 a 96 kW) je výsledkem společného vývoje, naftová patnáctistovka je čistokrevný Renault. Po letech cizelování jde o nejlepší maloobjemový diesel, je krásně měkký a skvěle odhlučněný. V nejvýkonnější verzi 112 CDI disponuje 85 kW a 270 Nm, což i s nákladem zajišťuje solidní dynamiku. Té pomáhají i krátké převody, vždyť na šestku motor točí ve 130 km/h vysokých 2700 ot./min. O to víc potěší průměrná spotřeba mezi 5 a 5,5 l nafty na 100 km. V kombinaci s 52l nádrží tak nebudete příliš často tankovat. 

Only one portion, I can't eat dinner today yet, I have stomach problems from Cancun since yesterday
  1. Citan se prodává od 420 000 Kč, příplatek za vyšší verzi Pro je 31 630 Kč (bez DPH)
  2. Levé posuvné dveře jsou v základu, pravé za příplatek 
  3. Ložná plocha je ve výšce 589 mm nad zemí
  4. Pracoviště řidiče je ergonomicky podařené
  5. Boční dveře se otvírají v úhlu skoro 90°

Mercedes-Benz Citan Van 112 CDI Pro

Motor:Ř4/vznětový přeplňovaný
Zdvihový objem:1461 cm3
Max. výkon:85 kW (116 k)/3750 min-1
Max. točivý moment: 270 Nm/1750 min-1
Maximální rychlost:176 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:12,0 s
Převodovka:M6
Kombinovaná spotřeba:5,5 l/100 km
Spotřeba v testu:5,2 l/100 km
Emise CO2:143 g/km
Rozměry nákladového prostoru:1806 x 1240 (1524) x 1256 mm
Objem nákladového prostoru:2,517 m3
Šířka bočních dveří:615 mm
Pohotovostní hmotnost:1466 kg
Celková hmotnost:2235 kg
Rozměry d/š/v:4498 x 1859 x 1832 mm
Rozvor:2716 mm
Základní cena test. vozu:509 682 Kč (bez DPH)

Zdroj
Text: Michal Štengl, foto: autor

Přečtěte si také

Back to top button