Paragan Trucks Eurobox: klidně ihned
Paragan Trucks Eurobox: klidně ihned. Stěžejním modelem tradičního českého výrobce nástaveb je skříň Eurobox. Vedle nesporných užitných hodnot je jeho velkou předností i v současnosti až bleskové dodání. Jak je to v dnešní době neúměrně dlouhých čekacích lhůt vůbec možné?
Společnost Paragan Trucks s.r.o. je předním výrobcem nástaveb na užitkové vozy, který se může pochlubit více než třicetiletou tradicí. Díky svému strategickému přístupu a prozíravosti dokáže svůj stěžejní model Eurobox, který tvoří zhruba polovinu veškerých instalovaných nástaveb, nabídnout zákazníkům velmi rychle. „Když si zákazník vzpomene, že potřebuje rychle auto s Euroboxem, a nebude mít nějaké zvláštní požadavky na extra vybavení, může s ním odjet během dne. Vždy máme nějaké vyrobené a připravené,“ říká Jiří Pala, majitel firmy Paragan Trucks. Snaží se mít totiž vždy alespoň jedno auto postavené, a to minimálně na nejžádanějších podvozcích, kterými jsou MAN TGE a Renault Master.
Auta připravená na nástavbu
Jiří Pala tak jen reaguje na současný trh, kde je největším problémem dlouhé čekání na dostupnost vozidel a nejistota ohledně jejich dodání. Paragan Trucks se chtěl vyhnout situacím, kdy není schopný zákazníkovi jasně říct, kdy vozidlo bude. „V průměru máme během roku na dvoře asi 50 nejžádanějších podvozků,“ odpovídá Jiří Pala na dotaz, proč jim jich stojí v areálu tolik. Na skladě má také stále materiál na několik skříní mimo plánovanou výrobu. „A pokud chce zákazník auto z výroby, za měsíc jsem schopni mu ho předat. Tedy pokud nechce do vozu nainstalovat chladírenskou jednotku nebo hydraulické zadní čelo. To pak znamená asi měsíc navíc. A to opět jenom kvůli tomu, že na něj čekáme od dodavatele,“ vysvětluje Jiří Pala.
Nejčastěji Renault a MAN
Když jsme společně procházeli areál firmy Paragan Trucks v obci Drahotuše kousek od Hranic na Moravě, na dvoře stálo nejvíc podvozků Renault Master a MAN TGE, mezi nimi jsme sem tam zahlédl Iveco Daily a občas i Peugeot Boxer. „Je to dáno i tím, že právě na tři prvně jmenované podvozky, resp. správně platformy, máme pro Eurobox globální homologaci, výrazně usnadňující přihlášení vozidla,“ vysvětluje Jiří Pala. Jasnou jedničkou je ale Renault Master minulé generace, který u zákazníků boduje především skvělým poměrem ceny a užitné hodnoty, vyhýbají se mu také zásadnější problémy s elektronikou a digitálními systémy. V současnosti už netrpělivě vyhlížejí nový Master, jenže výroba platformy, na niž skříň Eurobox v drtivé většině montují (jde to i na klasický podvozek, ale zákazník přijde o vnitřní výšku, a tudíž i o nemalé množství litrů), se stále ještě nerozjela a její zahájení se stále oddaluje.
Přehledný konfigurátor
Už více než osm let Paragan Trucks provozuje na svých webových stránkách přehledný konfigurátor, kde si po registraci velmi snadno sestavíte svůj Eurobox podle vlastních představ. Položek zde není mnoho, mají své fotografie a samozřejmě i cenu. Je zde i cena samotného podvozku. Na konci uvidíte konečnou částku a můžete si vyexportovat PDF soubor včetně technických parametrů. „V nejbližší době plánujeme na našich stránkách volně zpřístupnit konfigurátor pro nejprodávanější model Renault Master,“ říká Jiří Pala.
Paragan i na Slovensku
Ročně Paragan Trucks vyrobí mezi 100 a 150 kusy skříní Eurobox, a to ve dvou velikostech XL a XXL. Velká část výroby směřuje na export, velmi úspěšná je například ve Švédsku. Firma má ale obchodní partnery po celé Evropě, včetně Slovenska, kde ji zastupuje firma Paragan SK.
Návrat k přívěsům
Vedle skříně Eurobox, určené výhradně pro LUV do 3,5 t, Paragan Trucks vyrábí ještě hliníkovou skříňovou nástavbu (od 3,5 do 28 tun), skříňovou nástavbu typu plywood z celoplošných překližkových panelů s oboustrannou laminací (od 5 do 28 t) a valníkové nástavby (od 3,5 do 26 t).
Na příští rok se ale do výroby vrací i výroba přívěsů, která byla ukončena v roce 2016. Konkrétně to bude průjezdový skříňový dvouosý přívěs určený pro nástavbu Eurobox XL (něco ve stylu tandemové soupravy).