Testy užitkových vozidel

Seznámení s IVECO eDaily

Seznámení s IVECO eDaily. Značka IVECO ve svém domovském závodě v Turíně představila elektrickou verzi populární dodávky Daily. S plně elektrickým modelem jsme se kromě seznámení také krátce svezli.

Značka IVECO není v segmentu elektrických užitkových vozidel nováčkem. Právě naopak, elektrickou verzi Daily představila poprvé již v roce 2018, kdy na trh uvedla řadu vozů Blue Power. Nyní však přichází s plně elektrickou verzí s parametry, které odpovídají současným potřebám zákazníků.

Přečtěte si také

Seznámení s IVECO eDaily

Nové eDaily nabídne verze do 3,5; 4,25; 5,2 a 7,2 tuny. Momentálně jde o nejširší nabídku na trhu. Zatímco podvozek odveze užitečné zatížení do 4,6 tuny, panelová dodávka disponuje objemem nákladového prostoru až 20 m3. Značka si dala záležet na tom, aby zákazníci při přechodu na elektromobilitu měli k dispozici stejné užitné vlastnosti, na jaké jsou zvyklí u vozidel s dieselovými spalovacími motory. Maximální tažná kapacita plně elektrické verze je 2,5 tuny.

Nové eDaily je postaveno na rámu odvozeném z těžkých nákladních vozidel, což má zvýšit jeho robustnost a odolnost. Bude chránit také baterie, které v něm budou uloženy.

Baterie podle potřeby

Pro maximální flexibilitu si zákazník bude moci vybrat mezi jednou, dvěma a třemi bateriemi. Jedna baterie má instalovanou kapacitu 37 kWh, zajímavostí je ale poměr mezi instalovanou a užitečnou (35 kWh) kapacitou. Jejich výrobce FPT totiž použil inovovanou technologii, díky níž je poměr mezi instalovanou a využitelnou kapacitou až 95 %. Namísto LiFePo4 (LFP) baterie využívá složení nikl–mangan–kobalt (NMC). Obě spadají do kategorie Li-ion baterií, typ NMC však spoléhá na rozdílnou technologii, jejíž hlavní předností je vyšší energetická hustota. NMC baterie se mohou rychleji opotřebovávat, IVECO však své technologii plně důvěřuje, což potvrzuje i záruka na osm let, resp. 250 000 kilometrů včetně výměny baterie, pokud její kapacita klesne pod 80 %. Baterie jsou modulární a jejich počet lze během životního cyklu vozidla měnit, a to podle toho, jaký dojezd vyžadují vaše trasy.

Maximální dojezd závisí na počtu baterií, u tří však v městském cyklu značka slibuje dojezd až 400 kilometrů. Palubní nabíječka má maximální nabíjecí výkon 80 kW, při plné kapacitě dokáže během 30 minut dobít energii na přibližně 100 kilometrů. Nové eDaily pohání elektromotor s permanentním magnetem, který má stálý výkon 90 kW, krátkodobě však díky boostu dokáže stoupnout až na 140 kW. Řidič vidí dostupnost boostu na palubní desce, takže přesně ví, jestli ho má k dispozici, a může ho použít například při rozjíždění nebo předjíždění.

Výborný dojem z první jízdy

Seznámení s IVECO eDaily. Naše úvodní jízda trvala přibližně hodinu a kromě ulic Turína vedla i přes okolní kopce. Auta byla naložena na něco více než 400 kg. Řidič má na výběr tři jízdní režimy – standardní, Eco a Power. I když jsme zejména v kopcích očekávali potřebu přepnout na nejvýkonnější režim, opak byl pravdou. Využili jsme ho spíše na dálnici při předjíždění. Ve městě nás potěšily tři možné stupně rekuperace včetně režimu jednoho pedálu.

Naše auto mělo listové odpružení, ale přesto bylo velmi pohodlné. Ještě vyšší komfort nabízí vzduchové odpružení Air-Pro, které je dostupné také v eDaily. Tento model je jediným elektrickým užitkovým vozidlem, které nabízí různé převodové poměry, konkrétně ve verzích 50C (3,6 nebo 4,44) a 72C (4,3 nebo 5,13). Zákazník si tak může sám vybrat nejvhodnější poměr mezi výkonem a efektivitou.

Nechybí digitální řešení

O produktivitu se budou starat i digitálně připojená řešení. Každé eDaily bude vybaveno modemem pro připojení, jehož prostřednictvím budou data v reálném čase přenášena na portál IVECO ON a tím dostupná pro majitele dopravních firem a flotilové manažery. Software ve vozidle bude aktualizován na dálku, bez potřeby návštěvy servisu. Tu omezí i proaktivní a prediktivní diagnostika, díky níž bude možné údržbu plánovat předem.

Aplikace eDaily Routing interaguje s vozidlem a předvídá jeho dojezd i případný počet a délku zastávek na dobíjení tak, abyste dojeli do cíle. Systém rovněž upozorní správce flotily, pokud se úroveň nabití baterie přiblíží k minimu. Hlasový asistent IVECO Driver Pal poskytuje širokou paletu informací včetně kontroly stavu vozidla a stavu nabití baterie. Hlasem lze ovládat i klimatizaci nebo spustit navigaci včetně navigování k nejbližšímu nabíjecímu bodu.

Pomoc při přechodu na elektřinu

Zákazníci si postupně začínají zvykat na to, že přechod na elektrickou energii vyžaduje zvážit všechna data a parametry. IVECO jim v tom bude nápomocné se službou eDaily eServices. Poradí jim s výběrem vhodného typu vozidla a počtu baterií, jakož i s infrastrukturou pro nabíjení. Spolu s eDaily přijde na trh také nový obchodní model Green & Advanced Transport Ecosystem (GATE), model dlouhodobého pronájmu elektrických vozidel, který má pomoct v přechodu na bezemisní dopravu velkému množství zákazníků.

Všestranný přístup

IVECO během uvedení nového eDaily deklarovalo, že do budoucna počítá s využitím více pohonů, podle konkrétních potřeb zákazníků. Bezemisní vozidla budou podle odhadů značky v roce 2025 tvořit 7 % trhu, v roce 2030 jejich podíl naroste na 70 % Podíl dieselových motorů bude progresivně klesat, ale i samotné IVECO počítá s tím, že pro některé typy aplikací budou stále využívány. Značka očekává střednědobé zotavení trhu s plynem a své místo jako nízkoemisní řešení budou mít také plynové pohony.

Zdroj
Jiří KrupičkaIVECO

Přečtěte si také

Back to top button