Toyota Proace Verso Nomade: rychlá kempingová proměna
Osobní dodávky mohou často posloužit i pro přespání, stačí vyndat sedadla, položit matraci a je to. Řešení od české firmy Egoe s vyjímatelným kempingovým boxem a skládací postelí nám přijde elegantnější a komfortnější a nabízí i malou kuchyňku.
Podobné řešení jsem si poprvé vyzkoušel v Peugeotu Traveller, což je přímý sourozenec Toyoty Proace Verso. Takže jsem už věděl, jak vše funguje a znovu jsem musel v duchu zatleskat nad tímto nápadem české firmy Egoe. Ta nabízí hned několik typů pro různé typy osobních či užitkových aut. Navrhuje ale i sportovní vybavení či nábytek.
Univerzál s kompromisy
Hned na začátku je třeba vysvětlit, že se nejedná o plnohodnotný karavan s koupelnou a toaletou. A že plnohodnotný komfort pro spaní nabídne pouze dvěma dospělým a možná jednomu dítěti. Nemá totiž zvedací střechu jako Marco Polo od Mercedesu-Benz či California od Volkswagenu. Na druhé straně lze vestavbu, v tomto případě typ Hiker NST HI 310 v ceně 89 900 Kč bez DPH plus 5400 Kč za ledničku a 5000 Kč za nezávislou podporu roštu z vozu přes zimu vyjmout a Proace Verso používat jako plnohodnotný rodinný vůz. Nebo jako dodávku. A to mu jde hodně dobře. Obzvláště v kombinaci s osmistupňovým automatem a dieselem 2.0 D-4D 130 kW a spotřebou mezi sedmi a osmi litry.
Postel za pět minut
Kempingový box je přichycený v zavazadlovém prostoru pomocí popruhů do upínacích ok, které jsou zde už z výroby. Na horní desce je položený skládací rošt. Než ho ale rozložíte, musíte nejprve sklopit opěradla sedadel ve druhé řadě a do připravených dřevěných modulů zasunout podélné vzpěry. Poté je třeba ještě rošt vysunout do boku a položit matraci. Ta je velmi pohodlná a jelikož má zespodu dobře omyvatelný povrch, dá se použít i jako lehátko třeba v trávě.
Skrytá kuchyňka
Spaní by bylo hotové a teď něco na zub. Stačí zatáhnout za látková poutka a celý box vysunout z kufru. Ten v sobě ukrývá dvouplotýnkový vařič se čtyřmi plynovými zásobníky, sklopný stolek, dřez, zásobník na vodu a ledničku na 12 V. Potěší i šuplíky na nádobí či další drobnosti. V jednom z nich jsme našli prkénko a nůž zacvaknuté do plastové desky, takže za jízdy necestují. Na občasné přespání někde v přírodě to opravdu bohatě stačí. Za jízdy je třeba jenom počítat s tím, že celá vestavba občas trochu drnčí, ale to se dá vyřešit zvýšením hlasitosti rádia.
Velkou výhodou této kempingové úpravy spočívá i v tom, že nejste až tak nápadní jako s klasickým kempingovým autem. Můžete tak v přírodě zastavit kde chcete, aniž byste budili pozornost.
Vozidlo | Toyota Proace Verso 2.0 D-4D L2 Family |
Motor | Ř4/vznětový |
Zdvihový objem | 1997 cm3 |
Max. výkon | 130 kW (177 k)/3750 min-1 |
Max. točivý moment | 400 Nm/2000 min-1 |
Maximální rychlost | 224 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | 8,5 s |
Převodovka | A7 |
Kombinovaná spotřeba | 5,7 l/100 km |
Komb. spotřeba v testu | 7,1 l/100 km |
Emise CO2 | 170 g/km |
Objem zavaz. prostoru | 989/2100/4554 l |
Pohotovostní hmotnost | 1705 kg |
Celková hmotnost | 2820 kg |
Rozměry d/š/v | 5309 x 1920 x 1910 mm |
Rozvor | 3275 mm |
Základní cena testovaného vozu | 780 200 Kč (bez DPH) |