Volkswagen Grand California 600: velká paráda
Dlouho Volkswagen nabízel tovární kempingové vozy jen na bázi Transporteru. Vloni v listopadu ale začal prodávat větší model Grand California založený na bázi Crafteru. Na cestu do Itálie jsme si vyzkoušeli kratší verzi 600.
Zájemci o kempingový vůz se dnes obvykle rozhodují mezi dvěma základními variantami. Buď si pořídí obytnou nástavbu postavenou na podvozku dodávkového vozu, nebo sáhne na první pohled po běžné plechové dodávce s vnitřní kempingovou vestavbou. Grand California patří do druhé kategorie.
Dvě délky
Grand California je nabízena ve verzích 600 a 680 lišících se délkou (6 a 6,8 m), rozvorem (3,64 a 4,49 m) i vnitřním uspořádáním a výškou. Paradoxně pro rodinu s dětmi je vhodnější ta kratší, protože vedle dvou sklopných lůžek v zadní části (spí se napříč, proto jsou na bocích vyboulení, pohodlné pro lidi s výškou do 185 cm) nabízí ještě dvě kratší v horní části nástavby nad řidičem. Ta měří jen 165 cm, takže se hodí jenom pro děti. Kvůli tomu je verze 600 vysoká až 3,094 m (s nezávislou klimatizací), kdežto 680 měří 2,967 m. To má navíc jenom dvě lůžka, která jsou umístěna podélně. Spodní lůžka mají speciální, a nutno uznat, že i velmi komfortní rošt i matrace.
VW Grand California model | 600 | 680 |
Délka | 5986 mm | 6836 mm |
Výška | 2971-3094 mm* | 2839-2967 mm* |
Šířka se zrcátky | 2427 mm | 2427 mm |
Šířka bez zrcátek | 2040 mm | 2040 mm |
Rozvor | 3640 mm | 4490 mm |
Přední převis | 1000 mm | 1000 mm |
Zadní převis | 1346 mm | 1346 mm |
Plnohodnotné bydlení
Obě verze však spojuje nabízený vysoký komfort a veškerá výbava určená pro kempování. Nechybí zde integrovaný modul s chemickou toaletou, sprchou a umyvadlem nabízející velmi slušný vnitřní prostor (840 x 800 mm). Ocenit musím i spoustu odkládacích míst, skoro po celém obvodu jsou uzavíratelné schránky. Další dvě objemné schránky se nacházejí pod postelí, dvě sousední ukrývají nádrž na pitnou vodu o objemu 110 l a dvě propan-butanové bomby. Ty jsou určené jak pro topení, tak pro ohřev vody a dvouplotýnkový vařič.
Ten je ukrytý v mini-kuchyňské lince, která má v sobě integrovanou 70l lednici s mrazákem (má 5 úrovní chlazení), dřez na umývání nádobí a tři šuplíky. Nádrž na odpadní vodu má objem 90 l. Všechna boční i otvíratelné střešní okno mají neprůhledné rolety a moskytiéru. Ta nechybí ani u bočních dveří. Vedle hlavního osvětlení nechybí i další čtyři samostatné lampičky tvořené LED pásy. Nad dveřmi je ještě jeden osvětlující prostor pod markýzou. V zadních křídlových dveřích jsou ukryté dvě rozkládací židle a stůl. Po připojení na vnější zdroj lze použít i elektrické vnitřní topení nebo nezávislou klimatizaci. Nástavba má vlastní baterii, její kapacitu lze kontrolovat na ovládacím panelu na koupelně. Zde jsou i informace o obou nádržích na vodu a další.
Ten nejvýkonnější
Grand California je pořádný kus auta, takže výrobce k ní nabízí jediný motor, dvouturbové 2.0 TDI s výkonem 130 kW a točivým momentem 410 Nm, které spolupracuje s osmistupňovým automatem. Ten vědom si značné hmoty vozu dost často řadí. Kolikrát při sebemenším prudším přišlápnutí plynu okamžitě podřadí. Na dálnici ale dokáže uhánět bez potíží 130 km i do stoupání, nicméně vysoká čelní plocha zvyšuje hodně odpor a zároveň i spotřebu, která ve vysokém tempu atakuje 13l hranici. Pokud nespěcháte a jedete po dálnici 100 km/h, není problém se i přes Brenner dostat do Itálie za 9 l/100 km. Vysoká karoserie znamená i vysoké těžiště a hodně starostlivě nastavené ESP, takže do zatáček je třeba najíždět opravdu s rozvahou.
Překvapivá cena
Grand California 600 se prodává od 1,21 milionu korun. Řeknete si, žádná láce. Jenže menší a kempingově hůře vybavená California vycházející z T6 začíná na 971 693 Kč. Ceny jsou bez DPH.
Vozidlo | Volkswagen Grand California 600 |
Motor | Ř4/ vznětový přeplňovaný |
Zdvihový objem | 1968 cm3 |
Max. výkon | 130 kW (177 k) /3600 min-1 |
Max. točivý moment | 410 Nm/1500-2000 min-1 |
Maximální rychlost | výrobce neudává |
Zrychlení 0-100 km/h | výrobce neudává |
Převodovka | A8 |
Kombinovaná spotřeba | 7,7 l/100 km |
Spotřeba v testu | 9,1 l/100 km |
Emise CO2 | 202 g/km |
Pohotovostní hmotnost | 2402 kg |
Celková hmotnost | 3500 kg |
Rozměry d/š/v | 5986 x 3094 x 2040 mm |
Rozvor | 3640 mm |
Základní cena test. vozu | 1 256 213 Kč bez DPH |
Kč bez DPH
Uvnitř je dostatek uzavíratelných schránek Našlil jsme celkem 3 zásvuky na 230 V Na horní postel se leze pomocí schůdků, dá se tam ale vylézt i ze sedaček Nádoba z toaletu lze vyjmout z boku vozu Grand California měří na výšku i s klimatizační jednotkou skoro 3,1 m Grand California 600 měří na délku necelých šest metrů Střešní klimatizace přijde na 43 262 Kč (bez daně) Marýza od firmy Thule přijde na necelých 20 000 Kč (bez DPH) Postel je sklopná. V zadních křídlových dveřích jsou skládací židle a stolek Toaleta a sprcha Kuchyňka obsahuje dvě plynové plotýnky, šuplíky i dřez na mytí nádobí Spí se napříč. Horní lůžko je za příplatek Plynem lze vytápět i ohřívat vodu. Prostor je pro dvě bomby. Lednice má i mražák. Výkon lze regulovat v pěti úrovních. Ve výbavě je i vyjímatelný stolek Otevřené přihrádky nad dvousedadlem Na stěně toalety je ovládací panel Cestovat mohou čtyři lidé Skoro všude jsme také našli USB zástrčky. Objednat lze i Wi-Fi router