Volkswagen Grand California 600: velká paráda
Dlouho Volkswagen nabízel tovární kempingové vozy jen na bázi Transporteru. Vloni v listopadu ale začal prodávat větší model Grand California založený na bázi Crafteru. Na cestu do Itálie jsme si vyzkoušeli kratší verzi 600.
Zájemci o kempingový vůz se dnes obvykle rozhodují mezi dvěma základními variantami. Buď si pořídí obytnou nástavbu postavenou na podvozku dodávkového vozu, nebo sáhne na první pohled po běžné plechové dodávce s vnitřní kempingovou vestavbou. Grand California patří do druhé kategorie.
Dvě délky
Grand California je nabízena ve verzích 600 a 680 lišících se délkou (6 a 6,8 m), rozvorem (3,64 a 4,49 m) i vnitřním uspořádáním a výškou. Paradoxně pro rodinu s dětmi je vhodnější ta kratší, protože vedle dvou sklopných lůžek v zadní části (spí se napříč, proto jsou na bocích vyboulení, pohodlné pro lidi s výškou do 185 cm) nabízí ještě dvě kratší v horní části nástavby nad řidičem. Ta měří jen 165 cm, takže se hodí jenom pro děti. Kvůli tomu je verze 600 vysoká až 3,094 m (s nezávislou klimatizací), kdežto 680 měří 2,967 m. To má navíc jenom dvě lůžka, která jsou umístěna podélně. Spodní lůžka mají speciální, a nutno uznat, že i velmi komfortní rošt i matrace.
VW Grand California model | 600 | 680 |
Délka | 5986 mm | 6836 mm |
Výška | 2971-3094 mm* | 2839-2967 mm* |
Šířka se zrcátky | 2427 mm | 2427 mm |
Šířka bez zrcátek | 2040 mm | 2040 mm |
Rozvor | 3640 mm | 4490 mm |
Přední převis | 1000 mm | 1000 mm |
Zadní převis | 1346 mm | 1346 mm |
Plnohodnotné bydlení
Obě verze však spojuje nabízený vysoký komfort a veškerá výbava určená pro kempování. Nechybí zde integrovaný modul s chemickou toaletou, sprchou a umyvadlem nabízející velmi slušný vnitřní prostor (840 x 800 mm). Ocenit musím i spoustu odkládacích míst, skoro po celém obvodu jsou uzavíratelné schránky. Další dvě objemné schránky se nacházejí pod postelí, dvě sousední ukrývají nádrž na pitnou vodu o objemu 110 l a dvě propan-butanové bomby. Ty jsou určené jak pro topení, tak pro ohřev vody a dvouplotýnkový vařič.
Ten je ukrytý v mini-kuchyňské lince, která má v sobě integrovanou 70l lednici s mrazákem (má 5 úrovní chlazení), dřez na umývání nádobí a tři šuplíky. Nádrž na odpadní vodu má objem 90 l. Všechna boční i otvíratelné střešní okno mají neprůhledné rolety a moskytiéru. Ta nechybí ani u bočních dveří. Vedle hlavního osvětlení nechybí i další čtyři samostatné lampičky tvořené LED pásy. Nad dveřmi je ještě jeden osvětlující prostor pod markýzou. V zadních křídlových dveřích jsou ukryté dvě rozkládací židle a stůl. Po připojení na vnější zdroj lze použít i elektrické vnitřní topení nebo nezávislou klimatizaci. Nástavba má vlastní baterii, její kapacitu lze kontrolovat na ovládacím panelu na koupelně. Zde jsou i informace o obou nádržích na vodu a další.
Ten nejvýkonnější
Grand California je pořádný kus auta, takže výrobce k ní nabízí jediný motor, dvouturbové 2.0 TDI s výkonem 130 kW a točivým momentem 410 Nm, které spolupracuje s osmistupňovým automatem. Ten vědom si značné hmoty vozu dost často řadí. Kolikrát při sebemenším prudším přišlápnutí plynu okamžitě podřadí. Na dálnici ale dokáže uhánět bez potíží 130 km i do stoupání, nicméně vysoká čelní plocha zvyšuje hodně odpor a zároveň i spotřebu, která ve vysokém tempu atakuje 13l hranici. Pokud nespěcháte a jedete po dálnici 100 km/h, není problém se i přes Brenner dostat do Itálie za 9 l/100 km. Vysoká karoserie znamená i vysoké těžiště a hodně starostlivě nastavené ESP, takže do zatáček je třeba najíždět opravdu s rozvahou.
Překvapivá cena
Grand California 600 se prodává od 1,21 milionu korun. Řeknete si, žádná láce. Jenže menší a kempingově hůře vybavená California vycházející z T6 začíná na 971 693 Kč. Ceny jsou bez DPH.
Vozidlo | Volkswagen Grand California 600 |
Motor | Ř4/ vznětový přeplňovaný |
Zdvihový objem | 1968 cm3 |
Max. výkon | 130 kW (177 k) /3600 min-1 |
Max. točivý moment | 410 Nm/1500-2000 min-1 |
Maximální rychlost | výrobce neudává |
Zrychlení 0-100 km/h | výrobce neudává |
Převodovka | A8 |
Kombinovaná spotřeba | 7,7 l/100 km |
Spotřeba v testu | 9,1 l/100 km |
Emise CO2 | 202 g/km |
Pohotovostní hmotnost | 2402 kg |
Celková hmotnost | 3500 kg |
Rozměry d/š/v | 5986 x 3094 x 2040 mm |
Rozvor | 3640 mm |
Základní cena test. vozu | 1 256 213 Kč bez DPH |
Kč bez DPH