Letecká doprava

Airbus H140 – Vylepšený bestseller

Airbus H140 – Vylepšený bestseller. Největší světový výrobce civilních dvoumotorových vrtulníků Airbus Helicopters, divize evropské nadnárodní společnosti Airbus, představil v březnu letošního roku v texaském Dallasu na výstavě Verticon 2025 prototyp modelu H140 a vzbudil velký zájem. 

Airbus H140 je evolucí celosvětově velmi úspěšného H135. Výrobce vyslechl kritické připomínky provozovatelů leteckých záchranných služeb (LZS), stanovil si cíl a v roce 2021 začal pracovat na novém typu.

Vnější změny

Pětilistý hlavní rotor, stejný jako má H145, je uložen o 10 cm výš a má nižší otáčky. Větší, optimalizovaný fenestron (ocasní rotor) (ocasní rotor) zajistí vyšší účinnost, směrovou stabilitu a snížení hluku. Je jednímjedním z důvodů oblíbenosti lehkých vrtulníků Airbus v LZS na celém světě a stal se jejich symbolem. Zadní stabilizátor, přemístěný na horní hranu kýlu, má šípovitý tvar a konce zahnuté dolů, generuje vyšší vztlak a umožňuje zvýšit nosnost o 80 kg. Kromě pozitivního vlivu na ovládání to usnadní práci v prostoru zadní části. Posuvné bočníPosuvné boční dveře jsou širší o 10 cm. Snížená spodní hrana oken zlepšuje výhled a prosvětlení kabiny. Poslední pár zadních oken lze lze použítpoužít jako plnohodnotný nouzový východ. Zadní dveře získaly na výšku 25 cm, zlepší to manipulaci s nosítky. nosítky. Celý trup je delší o 20 cm. „Maximální rychlost stoupla o 15 uzlů na 155,287 km/h,“ říká vedoucí programu H135/H140 Dirk Petry.

Více místa

Vnitřní výška stoupla o 6 cm. Úplně rovná podlaha v celé délce má přímo od výrobce zabudované kolejnice pro modulární umístění příslušenství, další jsou v bočních stěnách a ve stropě. Důsledkem všech úprav se zvětšil vnitřní prostor o více než 1 m3 na celkový objem 6,1 m3, to je zlepšení o 20 %. Zcela nové jsou pásy LED světel v interiéru.

Motory

Pohon stroje zajistí dva motory Arrius 2E francouzské společnosti Safran, vyvíjené právě pro typ H140. Jsou řízeny modernizovaným dvoukanálovým systémem FADEC (Full Authority Digital Engine Control). Čas do generální opravy je stanoven na 5000 hodin. Výkon 700 kk na hřídeli pro každý motor je vyšší o 10 % při stejné spotřebě paliva.

Avionika

Kabina pilota je stejně jako u typůtypů H135, H145, H160 a H175 osazena avionikou Helionix. Jedná se o léty ověřený systém, snižující pracovní zátěž, doplněný čtyřosým autopilotem, systémem HTAWS, který upozorňuje na srážku s terénem, a TCAS, varujícím před srážkou s jinými letícími prostředky. Údaje se zobrazují na třech velkoplošných multifunkčních displejích orientovaných svisle. Jeden malý, záložní, umožní bezpečné přistání v případě závady na kterémkoli zz nich.

Budoucnost

Hned v Dallasu získal výrobce 70 závazných objednávek. První kusy objednali velcí provozovateléprovozovatelé LZS z Evropy a USA. Zatím existuje první prototyp, druhý přibude do konce letošního roku, třetí v létě 2026 a čtvrtý do konce roku 2026. První tři budou použity pro potřeby certifikace v Evropě a USA, čtvrtý ve finální konfiguraci pro předváděcí lety a marketing. Jak uvedl Volker Bau, šéfpilot Airbus Helicopters GermanyGermany, následují náročné testy ve vysoké nadmořské výšce, v horkém a chladném prostředí a konečné stanovení letové obálky (rozsahy možných rychlostí). Předání prvních kusů zákazníkům se se plánujeplánuje na rok 2028.

Je to pecka!

Z dostupných informací je zřejmé, že inženýři v Airbusu odvádějí skvělou práci. Model H140 není zcela nový stroj, je evolucí celosvětově oblíbeného typu H135, který i přes jisté nedostatky stále patří k nejvíce používaným vrtulníkům v LZS na světě. Vojenská verze v nabídce nebude, výrobce pro nini nevidí důvod. Prioritou je civilní sektor. Hlavní cílovou skupinou jsou operátoři LZS, policejní složky, provozovatelé těžebních plošin na moři, větrných farem, korporátní sektor, firmy poskytující osobní dopravu a služby pro VIP. 

Volker Bau po dosavadních testech řekl, že stroj létá krásně, téměř bez vibrací. „Mluvíme o syrovém stroji, bez autopilota,“,“ zdůraznil. Evoluční změny přinesly zvýšení kvality ve všech směrech. Podle vyjádření Airbusu firma ovládá 70 % světového trhu civilních dvoumotorových vrtulníků. První kusy EC135 dosahují 25 až 30 let a bude třeba je vyměnit. Airbus představení nového vrtulníku načasoval správně. Existuje velká šance tržní podíl udržet, nebojíme se říct, žeříct, že i zvýšit, minimálně v LZS. Promyšlená obchodní strategie, naslouchání zákazníkům, usilovná práce a profesionální přístup přinášejí výsledky a garantují úspěšné pokračování příběhu, který před 59 lety zahájil legendární MBB Bö 105.

Back to top button