Letecká doprava

Měsíc uzemnění letadla může vyjít až na 30 000 dolarů. Českých vládních Airbusů se to naštěstí netýká

Oba vládní Airbusy A 319CJ mají na rozdíl od velké části dopravních letadel ve světě práce dostatek. O jejich servis už se pět let stará společnost Glomex Military Supplies ve spolupráci se společností Lufthansa Technik AG z Hamburku.

K odvětvím nejsilněji postiženým koronavirovou krizí patří osobní letecká doprava. Rušení letů i leteckých linek, úbytek milionů cestujících a miliardové ztráty aerolinek i letišť mají za následek nejen masívní vlnu propoouštění mezi příslušníky létajícího i pozemního personálu, ale také tisíce „uzemněných“ letadel. Odhaduje se, že z celosvětové flotily čítající přibližně 27 tisíc velkých dopravních letadel dvě třetiny už déle než pět měsíců vůbec nevzlétly a jejich provozovatelé si marně lámou hlavu, co si s nimi mají počít.

Česká vláda má k dispozici dva Airbusy A319CJ (FOTO: Temper)

Drahá odstávka

Stav letadla, které je z jakýchkoliv důvodů mimo provoz, se v letecké terminologii označuje zkratkou AOG (aircraft on ground), a je noční můrou všech provozovatelů aerolinek. Taková letadla jim nic nevydělávají a kromě parkovného musí platit ještě za jejich udržování v provozuschopném stavu. Celkem může jít až o třicet tisíc dolarů měsíčně za každé letadlo v závislosti na jeho typu a velikosti.

„Pokud chcete, aby bylo dočasně odstavené letadlo připravené nejpozději do druhého dne k letu, musíte minimálně jednou týdně nahodit motory, průběžně kontrolovat stav všech hlavních řídících systémů, funkčnost podvozku, hydrauliky, generátorů, stav všech náplní a maziv a provádět pravidelnou údržbu, která se běžně provádí mezi lety. Na všechny úkony je tabulkově stanovený počet pracovních hodin a výše nákladů se pak odvíjí od hodinových sazeb, které si účtují letečtí mechanici v různých zemích světa,“ vysvětluje Lukáš Dědina ze společnosti Glomex Military Supplies, která už pátým rokem ve spolupráci se společností Lufthansa Technik AG z Hamburku zajišťuje technický servis dvěma airbusům A 319CJ tuzemské vládní letky.

Lukáš Dědina (FOTO: Temper)

„Naštěstí provoz našich letadel koronavirová krize nepoznamenala do takové míry jako civilní leteckou dopravu. Stále létají na nejrůznější mise po celém světě. Lufthansa Technik poskytuje našim letadlům nejen špičkový servis, ale garantuje také to, že v případě potřeby jakéhokoliv náhradního dílu jej můžeme získat i s odbornou asistencí v řádech hodin prakticky kdekoliv na světě, což je pro nás nesmírně důležité,“ doplňuje Lukáš Dědina.

Pravidelný servis

Oba vládní airbusy, které jsou v majetku Ministerstva obrany České republiky, procházejí v současné době výrobcem předepsanou kontrolu typu A-Check prováděnou techniky 24. základny dopravního letectva Praha – Kbely. V rámci této údržby procházejí exteriéry i interiéry obou letounů kompletní vizuální kontrolou, vyčištěním, obnovou nátěrů a prověřením funkce všech agregátů.

Vládní Airbusy právě v Kbelích procházejí kontrolu typu A-Check

Back to top button