Budapešť chce být evropské centrum air carga
Budapešť chce být evropské centrum air carga. Na konferenci ACE 2024 Central Europe diskutovali odborníci z odvětví letecké nákladní dopravy o vývoji, výzvách a příležitostech v logistickém sektoru. Jedním z témat byla i budoucnost budapešťského carga.
François Berisot, generální ředitel budapešťského letiště (BUD), na konferenci zdůraznil odhodlání letiště posílit roli leteckého carga: „Budapešťské letiště nepředstavuje jen místní příběh úspěchu, ale také je regionální leteckou nákladní velmocí. Naším cílem je, aby se Budapešť stala jedním z nejdůležitějších uzlů leteckého nákladu ve střední a východní Evropě.“
Budapešťské letiště se chce stát významnou branou elektronického obchodu, přičemž přibližně 40 % celkového objemu jeho nákladu je nyní spojeno se zásilkami e-commerce. Atilla Korkmazoğlu ze společnosti Çelebi Aviation zdůraznil strategický význam této polohy při propojování Asie a Evropy, která poskytuje efektivní trasu: „Poloha Budapešti je nepopiratelnou výhodou. Stále častěji se setkáváme s tím, že tudy procházejí zásilky elektronického obchodu na své cestě do západní Evropy a dále.“
Nová strategie
József Kossuth, ředitel nákladní dopravy budapešťského letiště, nastínil komplexní strategii rozvoje nákladní dopravy na BUD, která se zaměřuje na rozšiřování infrastruktury, zapojení komunity a digitalizaci. Letiště, které ročně odbaví více než 273 000 tun nákladu, se díky investicím do zařízení, jako je například rozšíření Cargo City Phase Two, stalo předním uzlem v regionu.
„Budapešťské letiště se stává vstupní branou do našeho regionu. Přijímáme elektronický obchod a rozšiřujeme naši infrastrukturu, abychom uspokojili rostoucí poptávku,“ vysvětlil. Plány letiště zahrnují nová zařízení, vylepšené odbavovací postupy a digitalizované služby, které zvýší provozní efektivitu. „Zavádíme systémy sledování v reálném čase a náš komunitní systém pomůže integrovat data v celém dodavatelském řetězci,“ dodal Kossuth.
Prostřednictvím strategických investic a zaměření na elektronický obchod, digitalizaci a budování komunit se budapešťské letiště připravuje na budoucí výzvy a na využití příležitostí, které před ním leží.
Skoro o polovinu víc
Budapešťské letiště přitahuje pozornost logistického průmyslu, když v prvním čtvrtletí odbavilo 61 940 tun nákladu, což představuje téměř 40% nárůst oproti stejnému období loňského roku. Roční objem nákladu odbaveného na letišti za posledních deset let dynamicky roste, a to z 89 000 tun v roce 2014 na 219 000 tun do března 2024, což představuje nárůst o téměř 150 % za 10 let.
„V loňském roce jsme nejen dosáhli rekordu, ale také překonali vysněnou hranici 200 000 tun z hlediska objemu. V loňském roce jsme dosáhli 50% nárůstu oproti roku 2019, letos v březnu se nám podařilo dosáhnout historicky nejvyššího měsíčního objemu 23 720 tun a již v prvním čtvrtletí jsme byli o 93 % napřed oproti roku 2019, tedy na začátku roku, který pro air cargo obvykle nebývá tak silný. To naznačuje, že bychom letos mohli růst ještě rychleji než loni,“ uvedl József Kossuth, ředitel cargo oddělení.
Dlouhodobý rozvoj pokračuje
BUD se nachází v srdci regionu střední a východní Evropy, podél transevropské dopravní sítě, s vynikajícím dálničním spojením a na strategickém místě mezi západní Evropou a Asií, což z něj činí optimální bránu pro leteckou nákladní dopravu.
Tým BUD pro nákladní dopravu již léta šíří informace o potenciálu regionu po celém světě a buduje mezinárodní vztahy od Asie až po Severní Ameriku s působivými výsledky. Specializovaní cargo partneři, kteří s BUD dlouhodobě spolupracují – Turkish Cargo, Qatar Airways, Cargolux, Sichuan Airlines, Wizz Air (provoz A330-200F) – neustále zvyšují své kapacity a v současnosti provozují až 22 pravidelných linek týdně. Integrátoři jako DHL Express, FedEx, UPS dlouhodobě stabilně rostou. Kromě toho se objevují noví letečtí partneři jako provozovatelé nákladní dopravy – nejnověji SF Airlines, Ethiopian Airlines Cargo, My Freighter a Uzbekistan Airways – a na letišti pravidelně zastavuje řada dalších charterových dopravců.
Velmi povzbudivý je také rozvoj služeb širokotrupých letadel (Emirates, LOT, Korean Air, Shanghai Airlines a Air China).
Vysoké investice
Budapešťské letiště investovalo v posledních pěti letech do rozvoje nákladní dopravy 80 milionů eur a vytvořilo BUD Cargo City, jedno z nejlepších leteckých logistických zařízení ve střední a východní Evropě. Začátkem letošního roku byla uvedena do provozu poslední etapa výstavby nejmodernějšího komplexu budov, která představuje 40% nárůst odbavovací kapacity. Celková skladovací a kancelářská plocha se tak zvětšila na více než 40 000 m2 a krytá skladovací plocha na 1 500 m2, což umožňuje manipulaci se speciálním zbožím, jako jsou výrobky citlivé na teplotu nebo živá zvířata, a celková kapacita manipulace s leteckým nákladem na letišti se tak zvýšila na 300 000 tun ročně. Letiště posiluje svůj střediskový charakter nejen z hlediska fyzické infrastruktury. V dubnu byl uveden do provozu nejmodernější Airport Cargo Community System (ACS), který se obvykle používá na nejpokročilejších letištích. Systém je navržen tak, aby poskytoval jednotnou platformu pro komunikaci, dokumentaci a správu úkolů souvisejících s nákladem pro všechny členy nákladního ekosystému.
Letecká Hedvábná stezka
Čínská logistická základna vybudovaná na budapešťském letišti přinese významné ekonomické příležitosti a podpoří rozšíření letecké nákladní dopravy mezi Maďarskem a Čínou. A to i díky propojení Budapešti a letiště Čeng-čou (CGO). Letiště Budapešť, čínská společnost Henan Airport Group (provozovatel mezinárodního letiště Čeng-čou) a čínsko-maďarská společnost CECZ (Central European Trade and Logistics Cooperation Zone)/Utlink, která se zabývá rozvojem obchodu a logistiky, uzavřely dohodu o spolupráci s cílem vybudovat leteckou Hedvábnou stezku mezi Maďarskem a Čínou a zřídit na obou letištích specializovaná logistická centra pro odbavování nákladní dopravy.