Motorismus

Češi si elektroauta nekupují, ale půjčují

Podle aktuálního průzkumu Schneider Electric využívá elektromobil 11 % řidičů, vlastníkem je přitom jen každý stý. Tato auta lákají především mladé lidi ve věku do 26 let a muže. Nejčastěji si ho Češi pořizují pro soukromé účely.

V porovnání s jinými evropskými státy Češi elektroautům příliš nefandí. Alespoň zatím. „Hlavní bariérou pro pořízení elektroauta je stále ještě cena. Zatímco v západní Evropě vlády poskytují na elektroauta dotace, u nás musí zájemce sáhnout jen do vlastní kapsy,“ uvádí Leoš Kabát, specialista na elektromobilitu společnosti Schneider Electric. Přesto se jejich počet zvyšuje, například za rok 2020 se prodalo podle statistik meziročně o 330 % více aut s čistě elektrickým pohonem (celkem 3 262 vozů). Ke konci černa 2021 bylo v ČR registrováno 8 500 elektromobilů a tento pohon tak měl každý tisící vůz. Jen pro zajímavost, v celé EU bylo za stejnou dobu registrováno přes 356 tisíc nových osobních elektromobilů.

Přečtěte si také
Schneider Electric: elektronabíječka EVlink Home

Máš elektroauto? Půjčím si ho!

Elektroauto podle aktuálního průzkumu Schneider Electric využívá 11 % Čechů, ale jen 1 % ho vlastní. Ostatní si ho půjčují, popřípadě jezdí firemním. „Elektroauta využívají podle našich dat výrazně častěji mladí lidé ve věku do 26 let a muži. Obě tyto skupiny mají k technologiím blíže než zbytek populace,“ upřesňuje Leoš Kabát. Jeho slova potvrzují i důvody, kvůli kterým elektroauty jezdíme. Tím hlavním, v 51 %, je právě záliba v nových technologiích. „V tomto se od západní Evropy významně lišíme. Tam je totiž klíčovým důvodem pro jízdu elektroautem ekologie,“ vysvětluje Leoš Kabát. Tu Češi umístili až na třetí příčku.

Na co Češi svá elektroauta využívají?

Nejčastěji pro soukromé účely. Pouze soukromě s ním jezdí 41 % jeho majitelů. Výhradně k práci ho pak používá 35 % a zbylých 24 % ho využívá bez ohledu na účel. „Vidíme nárůst zájmu o elektroauta hlavně mezi firmami, které na ně přecházejí ve velkém. Limitem, a to samozřejmě nejen pro ně, je ovšem nízká dojezdová vzdálenost těchto vozů a s tím spojený problém s dobíjením. V České republice je totiž zatím zcela nedostatečná infrastruktura. Prvním krokem k jejímu vylepšení je novela stavební vyhlášky, podle které musejí mít od října 2021 nové bytové domy povinně nabíjecí rozvody. S tím pak jde ruku v ruce i předpokládaný zvýšený prodej elektronabíječek, kterých jsme v roce 2021 nainstalovali stovky kusů. Drtivou většinu z nich právě pro firemní vozovou flotilu,“ komentuje Leoš Kabát.

Aktuálně se situace začíná měnit také na rezidenčním trhu, kde koncem minulého roku stát rozšířil podporu v rámci programu Nová zelená úsporám o nabíjecí stanice pro rodinné a bytové domy. To by mělo přispět k rozvoji elektromobility. „Primární zájem o instalaci nabíjecích stanic mají v tomto případě vlastníci fotovoltaických elektráren. Pro ty elektromobilita znamená možnost využití vyrobené energie nejen v domácnosti, ale také v dopravním prostředku. Schneider Electric přišel koncem roku 2021 s novou nabídkou nabíjecích stanic EVlink Home, zaměřených právě na tyto instalace do rodinných a bytových domů,“ uzavírá Leoš Kabát.

Ve spolupráci
transport-logistika.cz
Zdroj
TZ

Přečtěte si také

Back to top button